Čoraz viac ľudí na Slovensku si zakladá vlastné biznisy. V súčasnosti u nás podniká takmer pol milióna ľudí. Aj napriek tomu sa však nájdu podnikatelia, ktorí opakovane narážajú na podobné úskalia.
Ak rozbiehate vlastné podnikanie, skúste sa hneď v začiatkoch vyvarovať najčastejším chybám a nastavte si zdravé podnikanie od základov.
podnikatelia na Slovensku
Počet živnostníkov a firiem na Slovensku za posledné roky rastie. Minulý rok sa zvýšil až o 64-tisíc, čím celkovo dosiahol počet 523-tisíc. Ide historicky o najvyššie číslo. Podľa analytickej spoločnosti Dun & Bradstreet je z nich aktívnych 359-tisíc živností, čo predstavuje 70 percent.
Finstat od začiatku roka 2023 eviduje 38 793 nových živnostníkov, čo nasvedčuje tomu, že záujem o podnikanie zo strany Slovákov má naďalej rastúci trend. Vďaka biznisom fungujúcim v online priestore možno očakávať, že ich počet bude narastať.
Začínajúci podnikatelia si však málokedy si uvedomujú, že podceňujú dve dôležité veci – dobrú marketingovú stratégiu a cenotvorbu. Myslia si, že ak hneď investujú do komunikácie, ich biznis bude mať úspech a nebudú robiť nič iné, iba predávať.
Ak teda začínate s podnikaním, nesnažte sa stať milionárom do roka. V prípade, že zakladáte firmu iba z tohto dôvodu, zrejme docielite presný opak. Rozvíjajte svoj biznis premyslene. Všímajte si, čo robí konkurencia, vyhnite sa superlatívom o sebe a snažte sa robiť veci inak a s pridanou hodnotou pre vašich zákazníkov.
1. Vyhnite sa zbytočnému vyhoreniu, uvažujte strategicky.
Mnohí podnikatelia a startupisti v súčasnosti hovoria o enormnom tlaku, ktorý pri podnikaní zažívajú. Jednak ho vnímajú zo strany zamestnancov, ale aj zo strany investorov, partnerov a dokonca neraz aj od zákazníkov. Tento stres neraz vedie až k syndrómu vyhorenia.
Faktom je, že všade sa hovorí o úspechoch v podnikaní. Málokedy však o pádoch, ktoré neraz môžu viesť k osobnej transformácii podnikateľov alebo prehodnoteniu ich vlastného biznisu.
Podnikanie by nemalo byť iba o nekonečnom podávaní výkonov. Ak sa chcete vyhnúť vyhoreniu a vaším cieľom je rozvíjať dlhodobo udržateľný biznis, vsaďte energiu do podnikateľskej a marketingovej stratégie. Spíšte si ju na papier a oboznámte ňou všetkých ľudí vo firme a nasledujte ju.
Dobrá biznis stratégia je alfou a omegou každého podnikania. Práve v náročných časoch sa k nej vo vašej firme môžete kedykoľvek vrátiť, aby ste si uvedomili, aké je vaše smerovanie.
2. Ako máte nastavené základy podnikania?
Ak rozbiehate firmu, začnite stavať od základov. Odpovedzte si na otázky, aké má byť jej poslanie a smerovanie, v čom bude spočívať jej konkurenčná výhoda.
V prvom rade si zmapujte terén a urobte dôkladnú analýzu trhu. Následne si vypracujte marketingový plán a realizujte taktické kroky, aby ste sa mohli dopracovať k svojim cieľom. Práve na to vám môže poslúžiť dobre vypracovaná stratégia. Ak neviete ako na ňu, oslovte odborníkov, ktorí vám pomôžu posunúť podnikanie na ďalší level.
Nezabúdajte ani na svoju značku. Starajte sa o ňu a rozvíjajte ju od samého začiatku. Dbajte o to, aby bola jedinečná, zmysluplná a líšila sa od ostatných značiek.
Zodpovedzte si otázku, čo chcete svojím podnikaním docieliť? Ide vám o dosiahnutie krátkodobého zisku alebo sa chcete dlhodobo etablovať na trhu a zodpovedne podnikať?
Zmysluplný biznis vždy prináša hodnotu pre spoločnosť a vaši zákazníci to ocenia.
3. Pozor na ceny a cenotvorbu, sú odrazom hodnoty vašej značky.
Výzvou pre mnohých podnikateľov je aj nastavenie cenotvorby a portfólia produktov či služieb. Pritom obe sú rovnako dôležité, aby firmy mohli ustáť svoju pozíciu na trhu a presadiť sa medzi narastajúcou konkurenciou.
Mnohí podnikatelia si myslia, že ak vsadia na rôzne zľavy a akcie, ich biznis pôjde jednoduchšie. Neuvedomujú si, že tým devalvujú trh, ktorý sa takýmto spôsobom dostáva do cenovej špirály.
V dôsledku takéhoto nastavenia cien učia zákazníkov, aby nakupovali podľa toho, kde je nižšia cena a nie lepší produkt alebo služba, čo sa môže vypomstiť mnohým firmám.
Venujte sa dôsledne cenotvorbe a nastavte si ceny tak, aby odrážali skutočnú hodnotu vami ponúkaných služieb a produktov. Napokon, sú odrazom aj hodnoty vašej značky.
Cenotvorba nespočíva len v stanovení ceny produktov a služieb, ale zohľadňuje aj celkové vnímanie ich hodnoty pre zákazníkov. Jej základom je určenie istej cenovej úrovne, ktorá sa dynamicky mení podľa toho, v akej fáze životného cyklu sa nachádza váš produkt či služba. Ovplyvňuje ju aj to, aký je po nich dopyt, aká je vaša ponuka, či majú konkurenciu na trhu a či o nich zákazníci prejavujú záujem.
Príkladom môže byť značka, ktorá ponúka luxusné autá. Iba ťažko vytvoríte prémiovú značku, ak ju ponúkate za nízku cenu. Ak to preháňate so zľavami, devalvujete tým produkt, čo napokon uškodí jeho reputácii.
Ak vás nejaká kríza prinúti zvyšovať ceny, uchopte ju ako príležitosť a zamyslite sa nad cenotvorbou nanovo. Nikdy neviete s úplnou presnosťou, ako sa voči zvýšenej cene budú správať zákazníci. Môžete však odhadnúť rôzne scenáre. Predstavte si najhorší scenár, pravdepodobný a najlepší scenár.
Zvážte všetky náklady, ktoré súvisia so zvyšovaním. Dokonca aj tie, ktoré ste revidovali už predtým. Zahrňte do cenotvorby aj všetky ponúkané zľavy a ceny konkurencie. Častou chybou podnikateľov je, že pri spočítavaní nákladov zabúdajú na investície do marketingu. Z marže však nestačí iba vyžiť, ale potrebujete si zarobiť aj na ďalšiu investíciu do vášho biznisu – či už ide o marketing, vývoj produktu alebo o vzdelávanie seba a zamestnancov.
Aké sú ďalšie náklady, ktoré priamo ovplyvňujú cenu? Môžete ich optimalizovať? Ak áno, aké kroky k tomu potrebujete urobiť?
4. Financie pri podnikaní nepodceňujte.
Mnohí podnikatelia podceňujú financie. Aj dnes by sme našli firmy, ktoré nemajú žiadne finančné plány a nešetria. Nevedia si spočítať náklady, výnosy a vypočítať, aký je ich reálny zisk. Len ťažko vedia predvídať, čo bude o mesiac alebo o pol roka.
Takéto podnikanie je riskantné a záťažové pre všetkých, pretože do organizácie prináša zbytočný chaos a stres, na ktoré doplácajú všetci. Niekedy stačí málo – urobiť si audit vo vlastnom biznise, prejsť portfólio svojich služieb a produktov a poučiť sa z minulosti.
Správnym nastavením procesov a konzistentnosťou v podnikaní sa môžete vyhnúť mnohým chybám a prekonať aj možné krízy.
5. Komunikujte až potom, čo ste pripravení.
Potom, ako si nastavíte dôležité piliere svojho podnikania, ste pripravení komunikovať. Ak vaša firma nestojí na pevných základoch, nepoznáte svoju cieľovú skupinu a neviete, na čom stojí vaša značka, s komunikáciou počkajte. Bez marketingovej stratégie zbytočne vynaložíte financie na reklamu alebo kampaň.
Čo často chýba aj etablovaným firmám?
V prvom rade si musíte premyslieť biznis model, ktorý vám bude dlhodobo a zdravo fungovať. Nepreskakujte dôležité kroky a buďte pripravení, aby ste neinvestovali príliš veľa energie a financií do podnikania hneď na začiatku. Nasledujte akčné kroky, vyčleňte si rozpočet a rezervu, inšpirujte sa konkurenciou a hlavne nasledujte svoju podnikateľskú a marketingovú stratégiu.
Udalosti posledných rokov ukázali, čo často chýba aj etablovanejším firmám. Niektoré na trhu pôsobia aj desať rokov, majú miliónové obraty, avšak ich majiteľov biznis nebaví. Je možné, že v ňom nevidia ďalší zmysel, iní sú vyčerpaní a vyhorení a robia ho skôr z akejsi zotrvačnosti.
Keby sa riadili podnikateľskou a marketingovou stratégiou, ich biznis by vyzeral inak. Práve tá je jednou z najdôležitejších vecí, na ktorú by ste pri svojom podnikaní mali myslieť.