V biznise nie je veľa žien, ktoré majú možnosť sledovať dianie na tokijskej burze zblízka. Češka Markéta Ohnišová túto príležitosť dostala.
Poradenská IT spoločnosť Monstarlab bola jedinou európskou firmou, ktorá priamo na mieste sledovala celý priebeh japonskej burzy. „Človek je zvyknutý na americké filmy, kde všetci kričia a pobehujú. Ale Japonci takto nefungujú. Všetko má svoje pravidlá a vládne tam poriadok,“ hovorí Markéta.
Spoločnosť Monstarlab vznikla spojením troch startupov, amerického Fuzz Productions, európskeho Nodes a japonského Monstarlab. Ich spojením vznikla v rokoch 2017 až 2019 globálna spoločnosť pod jednou značkou so sídlom v Tokiu. Odvtedy prebieha reorganizácia a vedenie rozdelili na dve zložky.
Jedna z nich je International markets, ktorá sa zaoberá trhmi v USA, Veľkej Británii, Európe a strednej a juhovýchodnej Ázii. Druhá, Japan plus, pokrýva Japonsko, Vietnam, Čínu a Filipíny.
Markéta začala pracovať pred tromi rokmi v pražskej pobočke, kde sa zoznámila s jej zakladateľom Dominikom Hádlom.
Spojenie rôznych kultúr
Žien, ktoré zastávajú takéto pozície v podobných profesiách, nie je veľa. Čo presne robíte vy?
Mám za úlohu zaviesť v praxi ochranu osobných údajov a regulatoriku. Zároveň pripraviť firmu a jej dcérske spoločnosti na certifikáciu podľa rôznych medzinárodných štandardov na ochranu informácií. A keďže moje vzdelanie a predchádzajúce skúsenosti sú aj z oblasti práva, takisto dohliadam na všetky zmluvy.
Momentálne mám na starosti celé právne oddelenie, k tomu aj všetky zmluvy a právne záležitosti, napríklad pri zakladaní nových subjektov, akvizíciách alebo iných zmenách v našich štruktúrach. Vytvorila som tím GRC a Legal team, ktorý má sedem členov vrátane mňa, ale pomaly sa rozrastáme.
Pokrývame prácu najmenej piatich oddelení, ktoré zahŕňajú subjekty vo všetkých našich 13 jurisdikciách. Na jeseň minulého roka som sa stala členkou takzvaného senior leadershipu ako jedna z troch žien v celej spoločnosti. Je to menšina, ale ide o dobrý začiatok.
Je vaša práca náročná?
Áno, ale je aj záživná. V našej firme je normálne robiť viacero vecí naraz. Spojili sme tri startupy z rôznych krajín a kontinentov, s rôznou históriou. Títo ľudia musia spolupracovať, napriek tomu, že pochádzajú z rôznych kultúr, majú odlišné pracovné návyky a priority.
Z tohto pohľadu to je náročné prostredie, v ktorom nie je možné zaostávať a kde sa každý deň niečo naučíte. V Japonsku je prísna hierarchia a nikto nevyčnieva. V Európe, Amerike a na Blízkom východe neustále preskakujeme z jednej pozície na druhú.
Strategické poradenstvo a technológie
Aká je úloha Monsterlabu?
Jednoducho povedané, celá spoločnosť ponúka technologické poradenstvo. Nemáme žiadne vlastné produkty ani softvér, ktorý by sme predávali alebo spravovali. Klientom poskytujeme služby na mieru a vývoj softvéru.
Naším jediným zdrojom je človek a jeho zručnosti a na druhej strane je klient, ktorý potrebuje vyvinúť softvér, optimalizovať proces, zlepšiť technológiu, presunúť alebo spravovať informácie v cloude. Robíme všetko podľa ich požiadaviek.
V poslednom čase sa venujeme aj strategickému poradenstvu. Napríklad, keď ministerstvo zdravotníctva v Emirátoch potrebuje navrhnúť, ako bude Dubaj vyzerať v roku 2030 z hľadiska zdravotnej starostlivosti. Náš tím teda vytvorí určitú víziu a stratégiu, ako sa k tomu dopracovať.
Ďalšou časťou je návrh aplikácií a technologických riešení. Rozvíjame tiež štvrtý pilier našich služieb, ktorým sú dáta. Od analytiky až po umelú inteligenciu. Tieto štyri piliere pokrývame nie produktmi, ale prostredníctvom ľudí. Je to model služieb na mieru vo svete digitálneho vývoja a poradenstva.
Viete určiť, pre ktorý sektor pracujete najviac?
To sa nedá povedať. Pokrývame rôzne odvetvia. Najviac rozvíjame stratégiu. Každý špekuluje o tom, kde sa dá technológia uplatniť. V Amerike to bývajú menšie projekty, maloobchodné a komerčné platformy alebo podujatia s univerzitami. Pracujeme aj na projekte na zlepšenie diagnostiky krvných výsledkov v post-covidovej dobe.
Budúcnosť vyzerá byť automatizovaná a napríklad v Dubaji a Saudskej Arábii nás často využívajú na vývoj moderných technológií. Snažia sa mať to najlepšie zo všetkého, chápu, že ropa nie je všetko. Budujú svet založený na iných, revolučných princípoch.
Uplatniť AI všade
Ide hlavne o umelú inteligenciu?
Áno, v budúcnosti sa budeme zameriavať najmä na ňu a naším cieľom je ju uplatniť všade. Chceme ušetriť peniaze, zefektívniť prácu a hlavne získať čo najviac údajov. Aj pre nás je to veľmi nové a máme čo učiť. Už pred niekoľkými rokmi som si hovorila, že keď sa technológia dostane do tohto štádia, bude to masaker.
Aký veľký je Monsterlab dnes? Koľko ľudí zamestnáva?
Keď som začínala v pražskej pobočke bola som devätnásty zamestnanec. Dnes je nás tam vyše šesťdesiat. Celosvetovo nás je okolo 1500, z toho o niečo menej ako polovica v International markets a zvyšok v Japan plus.
Japonská burza a hodnota Monstarlabu
Presuňme sa k japonskej burze. Snaží sa do nej Monstarlab vstúpiť dlho?
Áno, rozhodnutie o kótovaní na burze padlo minimálne pred tromi rokmi. Čakalo sa len na ideálny okamih, ktorý, bolo ťažké nájsť v období covidu a vojny. Pre spoločnosť to bol dôležitý krok, bola to vízia japonského generálneho riaditeľa a zakladateľa Hirokiho Inagawu.
Dôvodom je prilákanie investorov, väčšie šance na flexibilitu a rozvoj. V skutočnosti otvárate spoločnosť celému svetu, čo môže znamenať viac peňazí, najmä ak chcete expandovať. V prvých dňoch a týždňoch vyzerala situácia na našej burze sľubne, teraz je to o niečo horšie, ale to je prirodzený vývoj. Po vstupe sa to vždy začne trochu prepadať.
Akú hodnotu majú dnes akcie spoločnosti Monstarlab?
Niečo vyše 700 japonských jenov, čo je približne päť dolárov (4,6 eur) za kus. Predtým, ako sme vstúpili na burzu, sme uskutočnili tzv. split akcií, čo znamená, že ich hodnota sa úmerne rozdelil voči novému investorovi. Predtým mali hodnotu približne tisíc jenov, splitom sme ich rozdelili na šestinu tejto hodnoty. Potom sme na burze zaznamenali 34-percentný nárast a teraz sme klesli asi o 20 percent.
Zatiaľ nevieme povedať ako sa budú vyvíjať alebo či budú pokračovať podľa pozitívnych finančných prognóz. Tento rok je vo všeobecnosti priaznivý, predpokladané tržby celej skupiny Monstarlab Holdings dosahujú viac ako 17 440 miliónov jenov (2,8 mil. eur) , čo je približne dvadsaťdva percentný nárast v porovnaní s rokom 2022.
Netradičná cesta na burzu
Ako ste sa na burzu dostali vy?
Odpoviem trochu obšírnejšie. Som triatlonistka a pôvodne som mala ísť na sústredenie na Kanárskych ostrovoch. Dva týždne predtým mi zavolal Hiroki a povedal, že ma pozýva na slávnostné otvorenie tokijskej burzy. Ale ako športový nadšenec som mu povedala, že vtedy musím byť na Kanárskych ostrovoch.
Až potom som si uvedomila, že to je jedinečná príležitosť. Burza sa stala mojou prioritou a triatlon som odložila bokom. Nevedela som, čo očakávať. Pozvaných mohlo byť maximálne tridsať ľudí z celej spoločnosti. Z International markets nás bolo päť a ja som medzi nimi bola jediná Európanka.
Naplnili sa vaše očakávania?
Myslela som si, že to bude taká strohá a formálna recepcia, ale musím povedať, že som bola príjemne prekvapená. Vyšší manažment nás milo privítal. Všetci nás poznali, vedeli o našej práci. Bolo to veľmi príjemné. Hiroki dokáže nadviazať a udržiavať blízky vzťah s každým z nás.
Dokonalá organizácia
Ako burza prebieha? Ja si to predstavujem tak, že všade je veľa ľudí, ktorí sa prekrikujú, telefonujú pobehujú hore-dolu.
Aj ja som si to takto predstavovala. Tak ako to poznáme z amerických filmov. Ale v Japonsku to tak nefunguje. Bol to tichý proces, máte na všetko presne určené miesta, kadiaľ môžete chodiť. Všetko sa riadi pokynmi miestneho organizátora, vrátane fotografovania a zvonenia na zvonec. Bolo milé a usmievavé miesto a človek sa tam cítil veľmi príjemne, aj keď si možno o Japonsku myslíte, že je bez emócií.
V ich firmách je určite väčšina mužov. Sú spoločnosti, v ktorých nie je žiadna zástupkyňa. Ani v tej našej to nie je úplne ideálne, v predstavenstve sú samí muži a jedna žena a v celej spoločnosti je menej ako tretina žien. Ale ako som spomínala, z roka na rok je vidieť pokrok a naša spoločnosť má rozhodne otvorené dvere pre každého.
Konzervatívna kultúra
Viete, prečo tam je pomer mužov a žien tak nevyvážený?
Musíte si uvedomiť, že japonská kultúra a ekonomika je viac uzavretá, pretože je to ostrovná krajina. Už len to, že ste cudzinec, hrá úlohu, a ešte k tomu ak ste žena. Nechápe to hlavne staršia generácia. Tí mladší majú iný názor, ale ani oni nechcú ísť príliš ďaleko. Takže aj keď ženy pociťujú určité nepohodlie, počúvnu svoju rodinu a nakoniec sa s tým zmieria. V Európe a Amerike sme v tomto o niečo pokročilejší.
Je medzi nami aj jazyková bariéra. Žiaľ, Japonsko, hoci je globálnou veľmocou, je v národnom správaní stále dosť uzavreté. Ani mladí nevedia poriadne po anglicky. Stačí, že niektoré veci chápu inak. Ak nehovoríte rovnakým jazykom, tak sa úroveň nepochopenia ešte viac prehĺbi a to je niekedy ťažšie, ale určite zábavnejšie.
Autorkou tohto článku je Jana Pšeničková z Forbes Česko.