25. februára 2021

Podnikateľský nápad dostal na dovolenke v Thajsku, keď si raz večer v plážovom bare sadol na niečo, čo nepoznal, ale bolo to veľmi pohodlné. Svoje prvé vaky, dnes už plnené polystyrénovými guľôčkami, navrhol Martin Guttman sám po večeroch a ešte popri vtedajšej práci v banke. Tak sa zrodila značka Tuli.

Mechy naplnené fazuľou kedysi využívali americkí kovboji na oddychovanie. Martin Guttman približuje, že v 60. rokoch sa konceptu chytili talianski dizajnéri a tak sa zrodili sedacie vaky. Ich prvý kúsok „Sacco” sa dodnes radí medzi dizajnérske ikony.

Model sa stal populárny, ale nebol dostupný bežným ľuďom, cena sa šplhala nad dvetisíc eur. Okolo roku 2003 nápad oprášila holandská firma Fatboy, dala mu cveng, nový štýl aj cenovú prijateľnosť.

Martin Guttman, majiteľ firmy Tuli, a časť z ich kolekcie office nábytku Nimble. Foto: archív Tuli

Martin Guttman sa rozhodol, že túto formu sedenia uvedie aj na slovenský trh. V rámci odlíšenia sa snažil viac pracovať s dizajnom a prinášať inovácie. V roku 2011 získal ocenenie začínajúci podnikateľ roka na Slovensku od spoločnosti Ernst&Young a o dva roky neskôr produkt Tuli ocenili prestížnou nemeckou dizajnérskou cenou Red Dot Award.

„Vždy som sa snažil, aby to, čo vyrobíme, bolo kvalitné a aj dlho vydržalo,“ hovorí. „Nechcel som predávať lacno a vo veľkom, ale ani som nemal za cieľ budovať Tuli ako super luxusnú značku. Stavil som na to, že budeme v dobrom zdravom strednom segmente. Sympatická, kvalitná značka, s ktorou sú ľudia spokojní. Názov firmy sme odvodili od slova túliť a našim poslaním má byť prinášať pohodlie.“

Reklama

Najväčší boom bol v prvej vlne pandémie

Za uplynulý rok predali okolo 10-tisíc sedacích vakov. Hovorí, že pandémiu zvládli veľmi dobre aj preto, že hneď na jej začiatku sa sústredili na e-commerce a retailovú klientelu. Aj im sa potvrdilo, že počas lockdownu si ľudia rekonštruujú a zveľaďujú bývanie, vlnu zvýšeného dopytu pociťovali najmä počas apríla a mája.

„Tržby z retailu sa nám zvýšili z približne päťdesiat až na 75 percent. V nábytkárskom segmente sa darí tým, ktorí sa zamerali na produkty pre domácnosti a dokázali predávať online,“ dopĺňa Martin Guttman. „My sme za uplynulý rok dosiahli rekordné tržby na úrovni do milióna eur.“

Vo firme si pritom ostatné roky prešli zložitejším obdobím, počas ktorého spadli aj do straty. „Bolo to spôsobeným aj tým, že sme hľadali svoju cestu,“ vysvetľuje. „Nevedeli sme plne vyťažiť vlastné výrobné kapacity, zlé hospodárske výsledky nám spôsobovali aj naše vysoké prevádzkové náklady. V rámci úspory sme napríklad tesne pred pandémiou ukončili prevádzku vlastného showroomu v nákupnom centre Shopping Palace na bratislavských Zlatých pieskoch.“

Ďalší showroom ani po ústupe pandémie už neplánuje otvárať. Spolupracuje so špecializovanými kamennými predajňami a chce sa spoliehať najmä na vlastnú distribúciu.

Úspešná edícia s veľrybou Gerdou. Foto: archív Tuli

Výrobu rozšírili o doplnky a o nábytok

Pod spomínaným hľadaním cesty myslí aj to, že sa rozhodli rozširovať sortiment. Vlajkovou loďou, samozrejme, zostávajú sedacie vaky, no pribudli viaceré doplnky, koberce, vankúše, textilné koše či inovatívne riešenie kancelárskeho nábytku. Práve v ňom pred dvoma rokmi videli príležitosť presadiť sa v korporátnom segmente.

„Počas analýzy príležitostí s poradenskou firmou BizBuilders sme zistili, že naše vaky slúžia len ako doplnok do kancelárie. Preto sme sa rozhodli, že prídeme s ucelenou kolekciou sedacieho nábytku,“ spomína majiteľ firmy.

„Spojili sme sa s dizajnérom Michalom Riabičom, ktorý pracoval aj pre známu českú nábytkársku spoločnosť Ton. Výsledkom boli kreslá, sedačky či taburetky s nami vyvinutým odľahčeným jadrom. Hmotnosť trojsedačky sa zvyčajne pohybuje od 50 do 80 kilogramov, ale tá naša má len tridsať kilogramov. Kolekcia Tuli Nimble umožňuje podľa potreby ľahko meniť dispozíciu kancelárie, či na prezentáciu, poradu alebo aj biznis raňajky.“

Novinku uviedli na trh v druhej polovici roka 2019, získali aj veľkých klientov, mobilného operátora či poisťovňu, ale potom zasiahla korona. Trh zariaďovania kancelárií sa výrazne spomalil a rozbiehať sa bude len pozvoľna. Ostatné mesiace sa tak snažia cieliť na ľudí pracujúcich z domu a preto prišli aj s kampaňou „Pomôžeme vám doma obsedieť“.

Rozprávková Gerda aj „tulikino“

Výrobné sklady majú v Moste pri Bratislave a krajčírsku dielňu v Šamoríne. V portfóliu Tuli sú dnes desiatky produktov, ktoré v rôznych farebných a dizajnových prevedeniach predstavujú až štyritisíc položiek.

Medzi najúspešnejšie patrí kolekcia, ktorú vytvorili v spolupráci so slovenským dizajnérom a ilustrátorom Adriánom Machom. Na základe jeho knihy pre deti o veľrybe Gerde, ktorá sa stala bestsellerom, vznikla dizajnová séria vakov, vankúšov či kobercov.

V spolupráci s Vysokou školou výtvarných umení vyvinuli tiež prvý svietiaci vak. A so slovenským dizajnérom Michalom Staškom vybudovali aj koncept kina s originálnym dizajnom Tuli Cinema v šamorínskom rezorte X-Bionic Sphere.

Tuli Cinema v rezorte X-Bionic Sphere. Foto: archív Tuli

Martin Guttman vraví, že v predaji sedacích vakov sú stále lídrom na Slovensku, svoj e-shop však spustili aj v Česku, Rakúsku a v Nemecku. Spomedzi nich má český trh silnú rastúcu dynamiku, v ostatných krajinách sa zatiaľ výraznejšie nepresadili. „A ani nad tým v tejto chvíli veľmi neuvažujeme,“ dodáva. „Navyše si myslím, že väčší potenciál by mohol mať náš kancelársky nábytok, ktorý má európske parametre.“

Pred pandémiou tvorili korporátni klienti približne polovicu obratu firmy Tuli a k takému pomeru by sa časom chceli vrátiť. Potenciál vidí jej majiteľ napríklad aj v akustických riešeniach kancelárií a v rôznorodom predeľovaní ich priestorov.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?