2. februára 2021

Minulý rok bol ťažký pre všetky možné sektory. Covid-19 zdecimoval pracovný trh, vystresoval dodávateľské reťazce a v niektorých odvetviach zastavil výrobu úplne. Dá sa v roku 2021 začať nanovo?

Ak chceme niečo dokázať, treba využiť príležitosti. Ak má tento rok dopadnúť lepšie ako minulý, musíte sa pustiť do boja – osobne aj ako líder v biznise.

Ako z roku 2021 „vytrieskať“ čo najviac a dosiahnuť úspech v podnikaní?

1. Ľudí treba chváliť, ale inak.

Minulý rok bol ťažký nielen pre vás, ale aj pre vašich ľudí. Ak sa o nich budete riadne starať, postarajú sa o vašich zákazníkov.

Zistite preto, vďaka čomu sa každý zamestnanec cíti docenený. Ak to neviete, začnite so štyrmi z piatich spôsobov, ako chváliť: slovami, darmi, službami, dobrým prostredím a – toto tentoraz radšej vynechajte – osobnou blízkosťou a dotykom.

Reklama

Ak sa vám zdá akoby sme písali o nejakej romantickej vzťahovej téme, nie je to tak. Toto sú spôsoby, ktoré ľudia vnímajú ako prejav vďačnosti či pochvaly vo všeobecnosti.

Takmer osem z desiatich ľudí podá výpoveď preto, lebo sa necítia docenení. Po takomto roku potrebujú vaši zamestnanci skutočne vnímať, že vám na nich záleží.

Jednoducho sa ich spýtajte, vďaka čomu sa budú cítiť lepšie. A dajte im to, čo chcú. Ak vám tretina ľudí povie „lepšie možnosti a zážitky“, váš ďalší krok by malo byť zavedenie nejakého benefitu.

Ak vám povedia, že im chýba pozitívna spätná väzba, dajte si záležať na tom, aby ste im každý deň úprimne a osobne poďakovali.

2. Stavte na nové trendy.

Po všetkých tých krachoch a zmenách v roku 2020, nebude ani tento rok ľahký a prinesie aj zmeny. Ktoré nové trendy budú relevantné pre váš biznis? Sledujte ich veľmi pozorne.

Je to práca z domu? Ak už na ňu prešli všetci vaši konkurenti, asi im nechcete „darovať“ tú konkurenčnú výhodu, že sa zbavili nájmov.

Bezkontaktné doručovanie a vyzdvihovanie? Ak ste predajca, prijímať doručovateľov bude ďalší výdavok. Alternatíva je však iba taká, že sa nebudete snažiť bojovať o zákazníkov, ktorí si tento spôsob nakupovania žiadajú.

Ak ste posilňovňa, presťahujte sa do online priestoru. Treba hľadať nové možnosti a trendy.

3. Pozor na rozpočet.

Skôr či neskôr príde oživenie ekonomiky, ale v každom prípade tu zostane určitá neistota. Míňať viac ako je nevyhnutné je riziko, kým sa pandémia neskončí.

Sledujte v prvom rade plán tržieb. Analyzujte správanie spotrebiteľov a popracujte na odhadoch tržieb v neistých časoch. Potom si vyhraďte zdroje na nevyhnutné výdavky, teda platy, nájmy, údržbu, a samozrejme, úvery.

Čo vám zostalo, je disponibilný rozpočet. Ak vám nevydrží na šesť mesiacov, počas ktorých by ste nemali tržby, skúste ho posilniť zvýšením úspor. Ak máte rezervu, zamyslite sa nad tým, ktoré technológie budete potrebovať na dobu po pandémii, aby ste mohli aj po tom, ako sa rozšíria nové trendy, vyrábať či predávať vaše produkty alebo služby.

Čo by vás ešte mohlo v roku 2021 podržať? Zopár takýchto faktorov sa musí prejaviť vo vašom rozpočte. Ak sa bojíte, že bude ťažké udržať tržby, mali by ste zainvestovať do marketingu – nie reklamy, ale dobrej povesti.

4. Identifikujte najhorší scenár.

Všetci veríme, že rok 2021 pandémiu porazí. Všetko je však zatiaľ otázne a objavujú sa nové mutácie vírusu. Sociálne a politické pomery sú neisté takmer všade. Aj prírodné nešťastia pribúdajú a sú silnejšie.

Nejde o to, aby ste sa stresovali, ale o to, aby ste sa zamysleli nad najhorším scenárom.

Ak máte prevádzku pri rieke, máte vyriešené poistenie proti záplavám? Ak máte názor na politiku, je správny čas, aby ste sa do nej momentálne starali? Ak náhodou príde obdobie, keď nebudú rúška povinné, znamená to, že ich v práci okamžite zahodíte?

Byť opatrní, to je stratégia, ktorú asi nikdy neoľutujete. Aj keď najhorší scenár snáď nepríde, vaši ľudia budú mať väčšiu istotu, ak budete mať krízový plán.

Uistite sa, že vo vašej firme každý vie, čo pre neho osobne (pre jeho pozíciu vo firme) znamená manažment rizika.

Reklama

Je možné, že dobré časy už sú na dosah. Ešte sa však nezačali a možno sa vo vašej firme ani nezačnú, ak ich príchodu trochu nepomôžete.

Autorom článku je redaktor amerického Forbesu John Hall, ktorý píše o rastových stratégiách vo firmách.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?