Ford, Simons a teraz Michele. Prichádzajú zaujímavé časy. Vyzerá to totiž, že vo svete módy sa to začína poriadne hýbať.
Najskôr pomerne stojatou vodou módneho priemyslu zahýbal Tom Ford, keď svoju značku The Tom Ford Brand predal za 2,8 miliardy dolárov luxusnému koncernu Estée Lauder Companies. Potom rybník poriadne rozčeril jeden z najslávnejších návrhárov poslednej dekády Raf Simons, ktorý po 27 rokoch ukončil existenciu rovnomennej značky. A teraz prišla ďalšia správa. Alessandro Michele končí na poste kreatívneho riaditeľa Gucci.
„Sú chvíle, keď sa cesty rozchádzajú, pretože každý z nás môže mať rôzne perspektívy,“ napísal taliansky návrhár na svojom instagramovom profile.
„Dnes sa pre mňa končí neobyčajná cesta, trvajúca vyše 20 rokov – v spoločnosti, ktorej som neúnavne venoval všetku svoju lásku a tvorivú vášeň. Počas tohto dlhého obdobia bol Gucci mojím domovom, mojou adoptívnou rodinou,“ píše v dojemnej rozlúčke s celou spoločnosťou.
„Tejto rozšírenej rodine, všetkým jednotlivcom, ktorí sa o ňu starali a podporovali ju, posielam svoju najúprimnejšiu vďaku, svoje najväčšie a najsrdečnejšie objatie. Spolu s nimi som si želal, sníval, predstavoval. Bez nich by nič z toho, čo som vybudoval, nebolo možné,“ pokračuje Alessandro Michele v liste.
Dôvod odchodu?
Pokiaľ ide o dôvod jeho odchodu, zvesti, ktoré sa šíria svetom módy, naznačujú, že generálny riaditeľ multibrandovej spoločnosti Kering François-Henri Pinault si želá značku Gucci nasmerovať celkom iným smerom.
„Jeho vášeň, predstavivosť, vynaliezavosť a jeho kultúra postavili Gucci do centra pozornosti, kde je jeho miesto. Želám mu skvelú ďalšiu kapitolu na jeho tvorivej ceste,“ napísal Pinault v oficiálnom vyhlásení
Na čele 7 rokov
Michele stál na čele Gucci ako kreatívny riaditeľ pevne od roku 2015 a vdýchol mu nový život. Z firmy sa stala mladistvá značka plná narážok na 70. roky. Jej eklektizmus nadchol Harryho Stylese, Jareda Leto, Miley Cyrus a ďalšie celebrity, ktoré boli ochotné zaujať výrazným outfitom.
Spoločnosti sa darilo a noví mladí zákazníci sa len hrnuli. Väčšinu funkčného obdobia tak malo Gucci v čele s Alessandrom ukážkové príjmy, ktoré dokonca tvorili jeden z hlavných ziskov celého konglomerátu Kering.
Jedna z Michelových kolekcií. Foto: FilmMagic
Slušný rast
Len pre rýchle porovnanie. Keď Alessandro Michele pred siedmimi rokmi nastúpil na pozíciu kreatívneho riaditeľa, jednu akciu spoločnosti Kering ste si mohli kúpiť za 155 eur. K včerajšiemu dňu, pred oznámením jeho odchodu, by ste za ňu dali 538 eur.
Pokiaľ sa potom zameriame na tržby celého konglomerátu, v roku 2014, teda rok predtým, než Michele nastúpil do vedenia Gucci, boli tržby skupiny Kering niečo vyše desať miliárd eur, z čoho 39 percent vygeneroval Gucci.
V roku 2021 predstavovali príjmy skupiny Kering 17,63 miliardy eur a z toho celých 55 percent prinášala práve úspešná talianska značka.
Nastala stagnácia
Lenže v poslednej dobe tržby začali ľahko stagnovať. A to bude pravdepodobne jeden z dôvodov, prečo sa vedenie rozhodlo s Alessandrom Michelom rozviazať vzťahy.
Zároveň si nejde nevšimnúť istej zhody okolností. Ako sme písali na začiatku, Tom Ford práve predal svoju značku.
A Tom Ford je zhodou okolností tiež bývalý a veľmi obľúbený kreatívny riaditeľ značky Gucci.
Žeby to všetko predsa len nebola „náhoda“? To ukáže až čas.
Článok vyšiel na Forbes.cz, jeho autorkou je Anna Trojanová.