12. júla 2021

V debutovej kolekcii Couture Kima Jonesa sme sledovali jeho putovanie z Anglicka do Ríma, v kolekcii jeseň/zima 2021 sa spolu s ním usídľujeme vo večnom meste a cez poetický objektív rímskeho filmového režiséra Piera Paola Pasoliniho skúmame metropolu Talianska.

„Rím je fascinujúce mesto, pretože má rozmanitú minulosť a ja som sa nechal zlákať Pasolinim, pretože ma vždy inšpirovala jeho vízia sveta,“ vysvetľuje Jones. „Je tak trochu outsider histórie Ríma, ale jeho hlas je napriek tomu stále zvučný.“

V celej kolekcii sa premieta a zrkadlí Pasoliniho pohľad na realitu, pričom kapitoly histórie Ríma sú prepletené a zasadené do súčasného kontextu. Nič nie je presne také, ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad, z tvarov a látok vystupujú nekonečné ilúzie a filmový tvorca Luca Guadagnino zasadil módnu prehliadku do svojej vlastnej interpretácie Pasoliniho.

„Už dlho obdivujem Lucovu prácu, je to človek, ktorý sa rovnako ako Pasolini venuje témam relevantným aj v dnešnej dobe,“ hovorí Jones. „Keď sa historik pozerá do minulosti, robí to priamočiaro,“ vysvetľuje Guadagnino. „Keď sa však do minulosti ohliadne majster filmu a básnik, ako je Pasolini, jeho pohľad je rafinovanejší. Dejiny sa v jeho pohľade stávajú naliehavou a vzácnou záležitosťou dneška… minulosť vstupuje do prítomnosti a dýcha spolu s nami.“

Reklama

Keď sa minulosť mení na prítomnosť

Prekrývanie časových období je najviac zjavné v modeloch, ktorými sa oživujú starodávne odevy – kožušiny a látky sú naskenované a reprodukované ako priezračný hodvábny žakár. Šaty ozdobené retiazkovou výšivkou Cornely a krištáľovými perličkami zosobňujú poetickú premenu minulosti na prítomnosť.

Na ďalších modeloch sa vdychuje život rímskym sochám v okolí Palazzo Fendi, ktorých mramorové drapérie sa optickým klamom premietajú do hodvábnych šiat, a z arkád, ktoré obývajú, sa stávajú podpätky topánok. Silné obrysy ich siluet sa pretavujú do jemných čipkových minišiat, na ktorých sú zhmotnené klasické špirálové motívy v podobe spletitých výšiviek.

Nesmrteľné kúzlo talianskeho kameňa a metódy jeho opracovania sa v náznakoch pripomínajú zo všetkých strán. Z motívov mozaiky pietra dura sa stáva poddajná kožená intarzia a plisované kožené záhyby vytvárajú ilúziu Berniniho sôch. Ručne tvarované šperky z talianskeho mramoru sú ľahko zvlnené v pohybe, akoby ustrnuli v čase.

Perleťová mozaika je navrstvená na tylových šatách, kabelkách a obuvi a na pulóvri je vytvorená z kúskov perzskej jahňacej kože.

Križovatka kultúr starovekého Ríma je zosobnená v rozmanitom výbere modeliek a modelov všetkých vekových kategórií. „V tom období to bol stred sveta,“ uvádza Jones. „Chcel som zapojiť všetkých, ktorí by ho obývali vtedy aj dnes.“ Fendi opäť a z nového uhla nazerá na dejiny tohto mesta a zároveň hľadí na horizont budúcnosti.

Článok od redaktorky Adély Kozákovej vyšiel na Forbes.cz.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?