Kontaktovať budeme iba vybraných uchádzačov… Aj vás táto veta v inzeráte odradí, keď sa zaujímate o nové pracovné miesto? Možno s takýmto prístupom personalistov máte aj osobnú skúsenosť.
Napríklad keď ste reagovali na nejakú pracovnú ponuku, no nikto sa vám neozval. Alebo, ešte horšie, keď ste po pohovore nedostali žiadne vyjadrenie. Prípadne vám prišla len veľmi všeobecná odpoveď bez uvedenia dôvodu zamietnutia. A takto by sme mohli pokračovať veľmi dlho. Každého to nahnevá, pretože je to neprofesionálne a neúctivé voči uchádzačom o prácu.
Škodíte imidžu firmy
Najhoršie vety v inzerátoch sú: „Odpovedať budeme iba uchádzačom, ktorí spĺňajú požiadavky“ alebo „Kontaktovať budeme iba vybraných uchádzačov.“ Je veľmi neprofesionálne uviesť niečo také v inzeráte. Prvotná komunikácia je veľmi dôležitá a buduje meno a imidž firmy. Týmto spôsobom daná spoločnosť prichádza o množstvo zaujímavých ľudí, ktorí nezareagujú na takto sformulovaný inzerát.
Keď spoločnosť obsadzuje nejakú pozíciu, mala by si veľmi dobre premyslieť, ako to bude komunikovať a aké spôsoby a nástroje využije.
Z inzerátu na voľnú pracovnú pozíciu by mal uchádzač „cítiť“ aj kultúru a hodnoty spoločnosti, aby sa mohol rozhodnúť, či má záujem na takúto ponuku zareagovať. Keď spoločnosť uvedie, že bude kontaktovať iba vybraných kandidátov, nepôsobí to dobre a dáva tak najavo, že si neváži ľudí ani toľko, aby im odpísala. Chceli by ste v takej firme pracovať? Ja nie. Určite by som na taký inzerát nereagovala.
Veľmi veľa kandidátov sa mi sťažuje, že spoločnosti nereagujú na ich žiadosti, nemajú žiadnu spätnú väzbu a sú právom nahnevaní. A mnohí z nich už do danej spoločnosti svoj životopis nikdy nepošlú. A je to škoda, pretože firmy takto prichádzajú aj o talenty, ktoré sa ťažko hľadajú.
Samozrejme, chápem aj klientov, ktorí sa mi sťažujú, že na ich ponuky reagujú ľudia, ktorí nespĺňajú ani jednu uvedenú požiadavku. Áno, ale aj v tomto prípade by ste im mali slušne odpovedať a uviesť dôvod, prečo ich odmietate.
Poskytujte konštruktívnu spätnú väzbu
Nestačí napísať len zamietavé vyjadrenie typu „do ďalšieho výberového procesu sme posunuli len kandidátov, ktorí viac spĺňali naše požiadavky“ alebo nejaké podobné všeobecné vyjadrenie. Poskytnite im konštruktívnu spätnú väzbu, uveďte dôvody ich zamietnutia. Mnohí z uchádzačov o prácu to ocenia a možno nabudúce zareagujú na vhodnejšiu pracovnú ponuku vo vašej firme.
Uveďte konkrétne dôvody, prečo neuspeli
Samozrejme, po pohovore s kandidátom je nevyhnutné dať mu vyjadrenie, aj keď bude zamietavé. Ak spolupracujete s headhuntermi, nenechávajte spätnú väzbu len na nich. Úplne inak vás budú vnímať, ak sa neúspešnému kandidátovi ozvete priamo a uvediete konkrétne dôvody, prečo ste si ho nevybrali.
Posunie ho to vpred a vy si vďaka tomu budujete dobré meno na trhu. Hoci neuspel, bude si pamätať, že ste mu dali konštruktívnu spätnú väzbu, s ktorou vie ďalej pracovať a zlepšovať sa.
Investícia, ktorá sa vám vráti
Môžete si vytvoriť databázu potenciálnych uchádzačov o zamestnanie a pri obsadzovaní iných pozícií vo firme potom ušetríte veľa času. Samozrejme, nezabudnite sa uistiť, či súhlasia s uložením osobných údajov vo vašej databáze. Ak nestíhate, dá sa to vyriešiť aj externou výpomocou.
Ja viem, že to zaberie veľa času, ale je to potrebné. Vyhraďte si polhodinu denne na zamietavé odpovede uchádzačom o prácu. Úplne inak vás budú vnímať ako spoločnosť, nezabuchnete dvere pred potenciálnymi talentmi a uľahčíte si tým náborový proces v budúcnosti. Je to investícia, ktorá sa vám vráti.