7. marca 2021

Z malej bratislavskej kuchyne do vlastnej výrobne v Partizánskom. Kristína Centárová a Ľuboš Lukáč vlani založili značku Plant Cow, v ktorej centre stoja rastlinné nápoje. Sprvu ich síce pripravovali doma sami pre seba, no pozitívne ohlasy okolia ich nenechali chladnými. Zaumienili si, že ich dostanú do ďalších domácností. V rámci svojej vízie sa nesnažia prinášať iba alternatívu živočíšnych mliek, ale ukázať, že rastlinné stravovanie nie je o nič ochudobnené.  

Vlastný biznis formuje dvojicu aj v osobnom živote. Po založení značky Plant Cow si dali výzvu a prestali konzumovať mäso. „Chceli sme sa adaptovať a zistiť, ako ľudia, ktorí ho nejedia, premýšľajú, a aké sú všetky náhrady,“ vraví Kristína. Pôvodne plánovali vydržať mesiac, no dokázali zotrvať do dnešného dňa.  

Cestu im ukázala laktózová intolerancia

Ako však vyzeral život dvojice pred biznisom? Kristína vlani v januári absolvovala štúdium manažmentu podujatí v Dánsku, no o život v zahraničí nemala záujem. Túžila sa radšej z cudziny vrátiť na Slovensko a zužitkovať nadobudnuté know-how.

„Prvotne ma do Bratislavy priviedla stáž v jednej eventovej agentúre, v ktorej som neskôr získala aj prácu,“ spomína. V septembri sa rozhodla vzdelávať ďalej, externe pokračuje v štúdiu business administration 

Ľuboš sa zase ešte počas štúdia na Materiálovotechnologickej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Trnave pustil do vlastného biznisu. „Spoločne s kamarátom sme rozbehli e-shop pre zvieratá, odvtedy sa venujem podnikateľskej činnosti,“ približuje.

Reklama

Zhruba pred rokom sa dvojica vo svojom bratislavskom byte začala zaoberať vlastnoručnou výrobou rastlinných nápojov. U Ľuboša sa totiž prejavila laktózová intolerancia.  

Dvojica postavila portfólio značky Plant Cow na trojici základných produktov. Foto: varenapecena.sk

Sprvu sa snažili nájsť na trhu kvalitné a chutné alternatívy mlieka, no žiadny produkt v ich očiach tieto atribúty nespĺňal. Preto sa sami pustili do štúdia a v malej kuchyni začali skúšať rôzne príchute na základe vlastných preferencií.

Keď sa ich rastlinné nápoje dostali k ďalším ľuďom, zožali úspech. „Kamaráti, kolegovia si ich od nás chceli objednať. Vtedy sme si povedali, že je super, že ľuďom chutia. A nechceli ich iba pre seba, ale aj pre známych,“ dodáva Kristína. 

Vychádzajú z celosvetových trendov

Dopyt okolia bol pre dvojicu motiváciou, preto sa v júli 2020 rozhodla oficiálne založiť značku Plant Cow. Veľkou výzvou pre nich bolo zriadenie výrobne v hlavnom meste.

„Mali sme vyhliadnutý jeden priestor, no situácia okolo neho sa nakoniec ukázala ako nespoľahlivá. Následne sa všetko zomlelo rýchlo, rozhodli sme sa vrátiť do môjho rodného mesta – Partizánskeho,“ vysvetľuje Kristína. Opustili teda život i zamestnanie v Bratislave a presťahovali sa. 

S návratom do Partizánskeho sa dvojica rozhodla zapojiť aj do ďalšieho podnikania v oblasti stavebníctva. Kristína a Ľuboš prebrali pobočku rodinnej firmy, do ktorej investujú svoju energiu popri vedení značky Plant Cow.

V súvislosti s vlastným biznisom museli investovať do technológií a výrobných priestorov, ktoré si prispôsobili a prerobili. „V priemere sme museli do rozbehu investovať ročný plat,“ vraví Kristína. S vizuálnou stránkou im pomohla kamarátka Silvia Ďurovcová 

Po rastlinných nápojoch sa Kristína s Ľubošom pripravujú aj na rastlinné alternatívy jogurtov. Foto: Content Couple

Keďže so značkou Plant Cow začínali v období koronavírusu, štart ich podnikania sa nezaobišiel bez obáv, či bude o ich produkty záujem. Rozhodli sa zariskovať a ísť od toho naplno. V rastlinných nápojoch totiž nachádzajú veľký potenciál.

„Vychádzame aj z celosvetových trendov, ich spotreba v porovnaní so živočíšnymi mliekami stúpa. Odzrkadľuje to aj ponuka reťazcov, ktoré do ponuky zaraďujú alternatívy mäsa či jogurtov,“ dodáva Kristína. 

Vytvárajú miesto pre lokálne suroviny

Momentálne má dvojica v ponuke značky Plant Cow tri druhy rastlinných nápojov, ide o kombinácie kešu-kokos, mandľa-vanilka a proteínový lieskovec. A ktorým produktom sa v predaji darí najviac?

„Presne túto otázku som mal na poslednej šichte, keď sme vyrábali. Podľa čísiel sme sa dopátrali k tomu, že je to kešu-kokos, aj keď v chladnejších obdobiach išiel viac lieskovcový proteín. Kým mandľa je každý mesiac v tých istých číslach, pri týchto dvoch vidíme kolísavé hodnoty,“ hovorí Ľuboš. 

Dodávateľov má dvojica predovšetkým zo zahraničia, keďže na Slovensku sa kešu či kokos nepestuje. Ingrediencie pochádzajú z krajín, akými sú napríklad Španielsko či Vietnam. Keďže nedokážu spracovať lokálne suroviny do základných produktov, tak sa im snažia vytvárať ďalšie miesto.

„Nedávno sme predstavili vlastnú vegánsku granolu, v ktorej sú bezlepkové ovsené vločky, tekvicové aj slnečnicové semiačka zo Slovenska,“ približuje Kristína.  

V značke Plant Cow dvojica nedávno predstavila aj vlastnú vegánsku granolu, v ktorej majú svoje miesto aj slovenské suroviny. Foto: Content Couple/varenapecena.sk

Mesačne dokáže dvojica vyrobiť približne 1 500 až 2 000 litrov rastlinných nápojov značky Plant Cow. Pravidelne spolupracujú s 20 odberateľmi v podobe kamenných obchodov či ďalších e-shopov a cez vlastný internetový obchod vybavia mesačne okolo 150 až 200 objednávok.

„Ide o priemer, pretože za posledné dva mesiace sa ich počet strojnásobil, ešte sa pohybujeme v rámci výrobnej kapacity, ale je toho čím ďalej, tým viac,“ dopĺňa Kristína. 

Po rastlinných nápojoch pracujú na jogurtoch

Dvojica naposledy investovala do nákupu pasterizačnej technológie, pretože má odvážny plán. „Chceme vymyslieť, aby mali naše rastlinné nápoje dlhší dátum spotreby, nakoľko momentálne je to 12 dní,“ ozrejmuje Ľuboš.

Celkové investície do značky Plant Cow odhadujú na 30- až 40-tisíc eur. Podľa Kristíny sa všetky zarobené peniaze vracajú opäť do biznisu, vďaka čomu môžu inovovať a napredovať. Ich cieľom je postupne výrobu automatizovať a predovšetkým zamestnať prvého človeka na trvalý pracovný pomer. 

Reklama

„To je krátkodobý plán, ktorý je momentálne nutnosťou. Už nevieme zvládať niekoľko vecí naraz a zároveň na sto percent,“ dodáva Ľuboš. Okrem toho v rámci značky Plant Cow pripravujú nové produkty, ktoré si od nich zákazníci žiadajú. Sú nimi rastlinné jogurty.

Z dlhodobého hľadiska by sa dvojica chcela presťahovať s výrobou do vlastnej haly a dostať svoje produkty aj do zahraničia. Podľa Kristíny ich najviac lákajú severské krajiny, ktoré sú jej aj vďaka štúdiu blízke. 

Predovšetkým sa chcú stále držať svojich zásad a zostať verní hodnotám, s ktorými sa do biznisu púšťali. Rastlinné produkty budú naďalej vyrábať s dôrazom na udržateľnosť a kvalitu.

„Nešli sme do cenovej vojny s veľkými značkami. Nám ide o vytvorenie vzťahu so zákazníkmi a dodávateľmi, budovanie komunity. Chceme šíriť osvetu o ekologickom a udržateľnom štýle života, aby sme prinášali nielen produkty, ale aj nejakú pridanú hodnotu,“ dodáva Kristína.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?