Napadla vám myšlienka, že aj vy si otvoríte vlastný barbershop? Tomi Cardoso, zakladateľ značky Hero Barber, vám ponúka základný obraz, čo také podnikanie vyžaduje.
Pánskych holičstiev, ktoré pripomínajú anglické kluby pre džentlmenov, u nás vyrástlo v poslednom období mnoho. Je to trend, a teda aj zaujímavý biznis. Prvé barbershopy vznikali v Bratislave pred vyše dekádou.
Sú výsadou mužov, ktorí sa starajú o svoj zovňajšok. Navyše to nie je len miesto, kde si dáte ostrihať vlasy či zastrihnúť bradu. V prevádzkach typu Hero Barber je to aj akési komunitné centrum s dizajnovým interiérom, v ktorom znie dobrá hudba. Usadíte sa do kresla, prinesú vám objednanú kávu a holič sa pustí do práce. Podľa vašej nálady sa môžete zhovárať, alebo len mlčky relaxovať.
„Mňa celá tá atmosféra strhla,“ poznamená Tomi Cardoso, jeden z priekopníkov barbershopovej kultúry na Slovensku. „Každý deň je iný, každý deň sa teším do práce. Skvelé totiž je, že po tých rokoch sa z klientov stávajú vaši kamaráti.“
V nasledujúcich riadkoch sa dočítate, s akou výškou investície približne musíte počítať, kedy by sa vám vložené financie mohli vrátiť, ale aj aké sú najčastejšie chyby pri vedení vlastnej prevádzky.
Trh rastie, ale aj konkurencia. Čo teda potrebujete na to, aby ste prerazili? Nech sa páči, tu je malý náhľad, na čo sa máte pripraviť, ak chcete byť majiteľom barbershopu.
Vstupné a prevádzkové náklady
Tomi Cardoso vlastní dva barbershopy na Židovskej ulici v bratislavskom Starom Meste. „V tom novšom máme päť kresiel, v podzemí sa navyše nachádza pánska pedikúra a manikúra. Celková investícia predstavovala okolo stotisíc eur,“ približuje s tým, že pri rekonštrukcii dbal na kvalitu a moderný dizajn.
Barberi si napríklad z každej platby zákazníka nechávajú 50 percent a firme zostáva zvyšok.
Najal si renomovaných architektov, zariadenie si dal vyrobiť na mieru. „Oplatilo sa, vznikol zaujímavý priestor, ktorý môžeme prenajať aj na iné aktivity. Napríklad na natáčanie reklamy či fotografovanie,“ dodáva.
Rozpočet na vybudovanie menšej prevádzky s jedným či dvomi kreslami však podľa jeho slov nemusí prekročiť ani desaťtisíc eur. Tu vám ponúkame orientačné ceny vybraných nákladov na otvorenie barbershopu v Bratislave, ktoré však závisia od lokality, veľkosti či typu podniku.
Niektoré počiatočné investície
Profesionálne kreslo: 700 až 5-tisíc eur
Zrkadlá, pulty, nábytok: od 2-tisíc eur
Náradie (nožnice, strojčeky, britvy): do 500 eur
Produkty na sklade (styling, dezinfekcia): do 500 eur
Webová stránka, logo, branding: 1- až 3-tisíc eur
Niektoré mesačné náklady
Nájomné a energie: 1- až 3-tisíc eur (plus treba rátať so vstupným depozitom)
Účtovníctvo a administratíva: 200 až 400 eur
Marketing a reklama: 200 až 800 eur
Softvér (rezervačný systém, platby): od 50 eur
Mzdy zamestnancov
Túto významnú položku uvádzame samostatne, lebo sa využívajú tri formy spolupráce – prvá je trvalý pracovný pomer, druhý typ je prenájom kresla a tretí je percentuálny systém odmeňovania.
„Barberi si napríklad z každej platby zákazníka nechávajú 50 percent a firme zostáva zvyšok,“ vraví Tomi Cardoso. „Navyše prichádzajú len s nožnicami a strojčekom, neplatia nájom ani ďalšie náklady, to všetko hradí firma zo svojho podielu.“
Zdôrazňuje, že on veľmi dbá na to, aby ľudia v jeho tíme boli spokojní, radi chodili do práce a mali medzi sebou dobré vzťahy. „Ak sú spokojní oni, tak som spokojný aj ja,“ doplní.
V Hero Barber majú percentuálny systém odmeňovania, každý barber má vyhradené vlastné kreslo a môže pracovať v časoch, ako sám uzná za vhodné. Ak chce režim, pri ktorom denne odrobí len pár hodín, potom sa o kreslo delí s niekým ďalším. Podmienkou je, aby v prevádzke vždy niekto bol a nemali počas dňa zatvorené.
Cenotvorba a návratnosť investície
„Veľa ľudí v tom vidí rýchlo zarobené peniaze, ale za dva roky strihania sa milionárom nestanete,“ poznamená Tomi Cardoso. Poukazuje, že pribúdajú investori, ktorí barbershopy len zafinancujú a následne celý chod delegujú na zamestnancov.
„Môj názor však je, že ak majiteľ nie je s chalanmi, tak to nefunguje ideálne. Tiež už strihám menej, ale snažím sa byť v prevádzke čo najčastejšie. Aby videli, že mám o firmu záujem,“ vraví.
Usmieva sa, že veľmi nie je typ na excelové tabuľky a pri svojom podnikaní dáva veľa na emócie. Alfou a omegou pri návratnosti investície je však, samozrejme, vybudovanie klientely. Prvých sto zákazníkov môže rozhodnúť o tom, či sa biznis rozbehne.
„Rekord v tržbách, ktorý u nás spravil jeden barber za jeden deň, je, myslím, vyše štyristo eur.“
„Môžete perfektne strihať, ale ak ste noví, zaberie vám približne rok, kým máte zaplnený diár na celý deň,“ hovorí. „A top level potom je, ako u niektorých mojich chalanov, že im vypadne klient, dajú ponuku na Instagram a do piatich minút majú náhradu.“
Jeho tím tvoria tri skupiny barberov podľa odpracovaných rokov a odbornosti. Sú to junior, senior (do piatich odpracovaných rokov) a master. V tej poslednej, najvyššej kategórii si za strihanie účtujú 35 eur, za úpravu brady 25 eur a kombo vyjde na 45 eur. „V začiatkoch sme s cenou patrili k najdrahším v meste, ale dnes sme taký stred. Inde za strihanie berú aj päťdesiat eur,“ dopĺňa.
Beztak si však kvalitní barberi dokážu pekne zarobiť. „Rekord v tržbách, ktorý u nás spravil jeden barber za jeden deň, je, myslím, vyše štyristo eur. Ja sa však snažím chalanom zdôrazňovať, aby pracovali s mierou, lebo sa zoderú, bude ich bolieť chrbát, ozve sa telo. Priemerný denný počet klientov jedného barbera sa tak u nás pohybuje na číslach šesť až osem,“ dopĺňa.
Výber lokality
Sídliská a okrajové časti majú nižšie náklady, ale musíte investovať viac do marketingu. V centre mesta si priplatíte, no zaručuje vyšší pohyb klientov. „Mali sme prevádzku aj v Petržalke a tam sme fungovali len na objednávky. Tu na Židovskej dokážeme pritiahnuť aj náhodných okoloidúcich a turistov,“ dokresľuje.
Tomi Cardoso v brandži pôsobí od roku 2013, keď začínal s vlastným e-shopom a pracoval aj v prvom bratislavskom barbershope Gentleman’s World. Poukazuje, že za ostatné roky výrazne narástla konkurencia, barbershopy sú priam na každom kroku a je oveľa náročnejšie získať klientelu.
„Strihám od roku 2015, a keď som sa vrátil z kurzu v Londýne, mal som za tri mesiace komplet zaplnený diár,“ spomína. „Vtedy to bola novinka, pole neorané, a klienti za mnou chodili aj z Piešťan či Topoľčian. Teraz, keď sa zákazník presťahuje povedzme na druhý koniec Bratislavy, tak si môže nájsť barbershop neďaleko svojej bytovky,“ porovnáva.
Foto: Robo Homola
Výber lokality preto treba dobre zvažovať aj podľa toho, kto by mal byť vaším zákazníkom. Napríklad luxusný barbershop sa hodí viac do centra mesta než na kraj sídliska.
Rovnako si treba zistiť, akých budete mať susedov. Stačí jeden problémový a ten vám dokáže spôsobiť, že sa len otvorenie prevádzky oddiali aj o pol roka. Podobne pri výbere priestoru sledujte jeho technický stav, prívod vody, možnosti vetrania či hygienické štandardy.
Reklama a marketing
Buďte na očiach, nepodceňujte reklamu. Aj pri malej sídliskovej prevádzke do nej investujte. Ak nemáte veľa peňazí, aspoň vytlačte letáky a rozneste ich do schránok okolitých bytoviek.
„Marketing sme kedysi nepotrebovali riešiť, ale dnes sa mu aktívne venujeme,“ hovorí. „Natáčame videá, nastavujeme reklamy na sociálnych sieťach, posielame newsletter.“
Snažia sa tiež oceňovať lojálnosť dlhoročných klientov. Založili „klub stovkárov“, keď zákazníci po stej návšteve získajú darček, výhody a navyše ich fotografia bude umiestnená na stene barbershopu.
Časté chyby a úskalia
Tomi Cardoso na záver sumarizuje niekoľko odporúčaní, na čo si pri vedení barbershopu dávať pozor.
Nekonzistentná práca. Ak klienta ostriháte trikrát dobre a potom raz zle, už sa k vám nevráti. Kvalitu treba držať každý deň.
Dochvíľnosť. Prešľapom napríklad je, keď barber nechá zákazníka čakať, lebo sa povedzme zdržal na obede.
Práca s cash flow. Držte si finančnú rezervu a počítajte s výkyvmi návštevnosti.
Proklientsky prístup. Barber by mal byť nielen vždy upravený, ale aj vnímavý a empatický. Musí napríklad vycítiť, či klient má alebo nemá chuť sa rozprávať. Mnohí zákazníci totiž prichádzajú za relaxom, chcú vypnúť a mať hodinku len pre seba. A pozor aj na neobratné vtipy, ktoré môžu uraziť.