22. marca 2021

Zdravá krása sa stala jej srdcovou záležitosťou. Keď Janka Havrila z Banskej Štiavnice nazrela do čarovného sveta byliniek, už sa viac od neho nedokázala a ani nechcela vzdialiť. Najskôr sa rozhodla výrazne zmeniť svoj životný štýl, potom zanechala štúdium na vysokej škole, ktoré ju bavilo, a následne sa dala na výrobu prírodnej kozmetiky pod značkou Híling. Ako čerstvá mamička sa na istý čas z podnikania stiahla, no láska a vášeň v nej pretrvali, preto sa opäť vrátila k príprave každodennej a dekoratívnej kozmetiky. Jej cieľom je dvíhať sebavedomie žien.  

Z vysokej školy sa rozhodla odkráčať

Janka v minulosti nemala ambície vyrábať prírodnú kozmetiku. Na strednej škole totiž študovala reštaurovanie a konzervovanie štukovej výzdoby a nástenných malieb. V tom čase pracovala v priestoroch rôznych kostolov, celé dni trávila na lešení a svoju pozornosť venovala omietke.

Neskôr sa rozhodla študovať na vysokej škole etnológiu a etnomuzikológiu. „Aj naďalej som však bola zameraná na stavebnú a architektonickú časť slovenského folklóru, remeslá a tradície,“ približuje s úsmevom. 

V značke Hílling sa Janka sprvu venovala výrobe každodennej kozmetiky, neskôr prišla aj s dekoratívnou. Foto: Veronika Selepková

V spomienkach sa tiež vracia k tomu, že vždy s obľubou zamestnávala predovšetkým svoje ruky, keďže sa venovala prácam technického a praktického rázu. Veľký zlom v jej živote nastal ešte počas štúdia na vysokej škole, keď na nástenke zbadala plagát s knihou Tradičné liečiteľstvo a ľudová mágia na horných Kysuciach od Jozefa Mareca.

„Neustále som mala v sebe tento pohľad zakorenený, no ďalej som sa venovala remeslám. Až kým som sa jedného dňa nerozhodla radikálne zmeniť postoj k svojmu telu a zdraviu,“ vysvetľuje Janka.  

Reklama

Tento krok ju priviedol k tomu, že štúdium etnológie a etnomuzikológie zanechala, čím prekvapila svoje okolie, pretože ju to vždy bavilo. Jej prvé kroky viedli do makrobiotickej reštaurácie v Martine, kde začala pracovať a stretávať sa s ľuďmi, ktorí jej pootvorili dvere do sveta byliniek.

„Prestala som jesť mäso a mala som pocit, že sa začínam viac prepájať s tým, čo potrebuje moje telo,“ vraví. Odtiaľ to podľa Janky bolo k výrobe prírodnej kozmetiky už iba na krok. V roku 2014 preto oficiálne vznikla jej značka Híling. 

Po narodení syna prestala vyrábať kozmetiku

Prvé mesiace podnikania boli pre Janku náročné, pretože nerada venuje svoj čas a energiu byrokracii. „Nevedela som robiť s papiermi, komunikovať s úradmi, dosť som bojovala sama so sebou. Na druhej strane ma to obohatilo a posilnilo, naučila som sa pracovať sama so sebou a svojimi slabými stránkami, pred ktorými som neustále utekala. Síce mám stále odpor voči papierovačkám, ale viem, že keď papiere vybavím, podpíšem a pošlem, tak môžem ďalej robiť to, čo ma baví a napĺňa,“ dodáva.  

Janka sa dostala k výrobe kozmetiky po odchode z vysokej školy a zmene životného štýlu. Foto: Veronika Selepková

V značke Híling začínala sprvu s výrobou každodennej prírodnej kozmetiky v podobe krémov či deodorantov, pravidelne navštevovala jarmoky a vždy pracovala aj na plný úväzok. Podvedome však dúfala, že raz dostane možnosť načrieť do vôd dekoratívnej kozmetiky na líčenie.

To sa jej podarilo po narodení prvého syna, no chvíľu to trvalo. „Otehotnela som a pozastavila značku na približne rok a pol. Kým som bola v úzadí, tak vzniklo množstvo ďalších značiek prírodnej kozmetiky. Musela som hľadať dieru na trhu,“ vraví.  

A práve vtedy dostala nápad, že by sa konečne mohla pustiť v značke Híling do výroby dekoratívnej kozmetiky. „Vždy som si myslela, že záujem je o krémy, deodoranty a oleje, ale keď nimi začal byť trh presýtený, povedala som si, že nastal môj čas pozrieť sa na niečo nové,“ konštatuje. Janka preto začala opäť pracovať na značke Híling, hoci sprvu iba pomaly, počas víkendov. „Materskú som si skutočne naplno užívala, no potom som opäť cítila potrebu tvoriť,“ spomína.  

Jej cieľom je dvíhať ženám sebavedomie

Keďže sa Janka so značkou Híling ďalej sústredila na dekoratívnu a zároveň bezodpadovú kozmetiku, čelila výzve, ktorú musela prekonať. Spočiatku totiž mala problém presadiť sa, veriť sebe a rovnakú dôveru vkladať do svojich produktov. Nevedela prekročiť vlastný tieň.

„Vybrala som si veľmi konkrétnu cieľovú skupinu a nemuselo sa to páčiť každému. Ťažko sa mi pracovalo na tom, že je v poriadku, keď to niekomu nevyhovuje,“ spomína. Keď si začala naplno veriť, vtedy sa jej produktom začalo dariť.  

Pri dekoratívnej kozmetike sa sprvu bála, že nevyhovie každému. Foto: Adriana Pristaš

Cieľom Janky je, aby si za pomoci očných tieňov a maskary z dielne značky Híling ženy zvýšili svoje sebavedomie. Tieto produkty navrhla pre zákazníčky, ktoré chodia do práce, nepotrebujú sa výrazne líčiť na párty, ale chcú jemne a decentne podčiarknuť svoju prirodzenú krásu.

„Chcela som mať v ponuke produkty, vďaka ktorým budú ženy pôžitkárske,“ ozrejmuje. Zároveň je pre ňu dôležité, aby bola za značkou Híling podpora, láska, pokoj, otvorenosť a úprimnosť jej života.  

Svoj čas delí Janka medzi podnikanie a prácu koordinátorky dobrovoľníkov pre Erasmus+. „V Prenčove je občianske združenie Artkruh, ktoré sa venuje rozvoju umenia, kultúry a práci s mladými ľuďmi,“ vraví. Každoročne do tejto lokality zavítajú štyria dobrovoľníci zo zahraničia, ktorí sa na mieste starajú napríklad o permakultúrnu záhradu, učia anglický jazyk na základnej škole alebo dokonca stavajú pec na pečenie chleba. „V Banskej Štiavnici si pomáhame, snažíme sa spolupracovať. A tak som skončila ako koordinátorka,“ smeje sa. 

V budúcnosti plánuje multifunkčné líčidlá

Značku Híling vlani zasiahla pandémia koronavírusu, ktorá Janku zo dňa na deň pripravila o objednávky rôznych obchodov. Dovtedy tiež ponúkala svoje kozmetické produkty iba cez portál Sashe, no musela si založiť vlastný e-shop. A ľudia ju príjemne prekvapili. „Začali si objednávať produkty priamo odo mňa a podržali ma. Keby nebolo pandémie, tak by som možno mala nové certifikáty, rozbehnuté projekty a workshopy, ale dalo mi to aj veľa pozitívneho. Mohla som byť s rodinou v prírode, čo ma robilo šťastnou,“ opisuje.  

Momentálne Janka pripravuje ďalšie produkty dekoratívnej kozmetiky. Foto: Adriana Pristaš

Aktuálne sa Janka v rámci značky Híling naďalej venuje vývoju nových produktov dekoratívnej kozmetiky. Sústreďuje sa na hnedú a modrú maskaru či na očné tiene v zemitých odtieňoch. V budúcnosti by sa rada pustila aj do prípravy vlastných púdrov či multifunkčných líčidiel. „Chcela by som urobiť radu, pri ktorej bude ženám stačiť jeden téglik na líca, ústa, oči,“ vysvetľuje. Na teraz čaká, kým jej dorazí certifikácia suchých šampónov, na ktorých spolupracovala so svojou kamarátkou.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?