26. decembra 2020

Možno s blízkymi ľuďmi dosiahnuť šťastné spolunažívanie, hoci máte aktuálne odlišné názory? V období pandémie koronavírusu sa zrejme niektorí zaoberáte aj podobnou myšlienkou, pretože vo vzťahoch čelíte výzvam. A je to na mieste. Témy, ktoré polarizujú spoločnosť, nech už je to očkovanie proti ochoreniu Covid-19, sprísňovanie či uvoľňovanie opatrení, alebo záchrana zdravia verzus ekonomiky, neobchádzajú ani domácnosti. Nie je to iba vec verejná, ale aj vec súkromná. 

„Tak, ako všetci cítime, že to v spoločnosti vrie týmito otázkami, sa môže vyskytnúť aj vo vašej rodine alebo sieťovej bubline blízkych, že máte na tieto témy rozličné názory,“ potvrdzuje psychologička Hana Bednaříková.  

O šťastnom spolunažívaní hovorí psychologička Hana Bednaříková. Foto: archív Hany Bednaříkovej

Najdôležitejšie však je, aby ste sa pokúsili vzájomne počúvať, rešpektovať, chrániť a zároveň hľadali cestu, ako spoločne fungovať bez väčších komplikácií či zbytočných konfliktov. Psychologička v piatich bodoch približuje, ako na šťastné spolunažívanie v ťažkých časoch: 

1. Nepodmieňujte lásku či vzťah svojím názorom.  

Môžete si vzájomne vysvetliť názory, ktoré ohľadom polarizujúcich tém máte, no nevyhrocujte situáciu do konfliktu. Vďaka tomu zistíte, na čom vlastne pri jednotlivých blízkych ľuďoch ste. 

Neočakávajte však, že za každú cenu prijmú váš názor, a v žiadnom prípade tým nepodmieňujte váš vzťah alebo lásku. Pokúste sa v dobrom ponúknuť argumenty, ale neprekračujte hranicu, za ktorou by mohli vaše reakcie vyvolať vážny konflikt.  

Reklama

2. Prestaňte s debatou skôr, než si ublížite.

Keď cítite, že sa vo vás počas rozhovoru o polarizujúcich témach začnú dvíhať emócie, prípadne vnímate, že hranice jedného z vás boli narušené, je najlepšie debatu zastaviť. Svojich blízkych väčšinou poznáte, takže viete aj na základe drobných neverbálnych signálov odsledovať, že sa niečo zmenilo – nálada či atmosféra.  

Zastaviť treba predovšetkým v momente, keď niekto z vás povie niečo zraňujúce, hoci aj neúmyselne, a ten druhý vytiahne ešte silnejšiu zbraň, ešte silnejšie zranenie, a zrazu sa začnete predháňať, kto komu viac ublíži. Takéto navršovanie obvinení nepatrí do verejného ani súkromného priestoru. 

3. Posilňujte mechanizmy proti strachu.

Ľudia sú unavení z toho, že sa stále niečo mení, pandémia trvá dlho, a niektorí vyhľadávajú informácie zo zdrojov, ktoré nie sú hodnoverné. Čím dlhšie situácia trvá, tým úzkostnejší sú, a tým viac sa na to upínajú. Táto situácia vyčerpáva psychické sily. Keď nastane extrémna situácia, tak sa začnú prejavovať extrémne názory aj z dôvodu strachu. 

Na mieste je začať s posilňovaním mechanizmov proti strachu, čo sa týka spoločenskej aj rodinnej roviny. Ak viete, že niečo na človeka s opačným názorom funguje, cíti sa vďaka tomu bezpečnejšie, lepšie, uvoľnenejšie a dokážete mu to poskytnúť, tak to urobte. Nech už ide o slovnú podporu alebo návrat k veciam, ktoré ho stabilizujú. Môže ísť o také úkony, pri ktorých je spojený viac sám so sebou. 

4. Snažte sa vytvárať prostredie porozumenia.

Ľudia majú tendenciu vyhľadávať osoby, pri ktorých sa cítia so svojimi názormi vítaní. Majú pocit, že si vzájomne rozumejú. Niekedy sa môže stať, že človek pod tlakom extrémnej situácie a svojho prežívania vyhľadá porozumenie aj za cenu, že sa tým zaradí do extrémnejšej skupiny. Preto sa radšej vo svojej domácnosti snažte hľadať a zároveň vytvárať čo najviac bezpečia, porozumenia a rešpektu. 

Je možné, že sa niektoré vzťahy napriek tomu ocitnú v ťažkej situácii. A niekedy nezostáva nič iné, než rešpektovať, že to na určitý čas bude práve takto. Možno sa budete pokúšať nájsť spoločnú pôdu, ale ak sa vám to nepodarí, tak nezostáva iná možnosť, než tomu dopriať odstup a pokúsiť sa o zmenu opätovne až neskôr.  

5. Sústreďte sa na všetko, čo vaše puto posilňuje.

Zamerajte sa namiesto polarizujúcich tém radšej na veci, ktoré vás spájajú. A práve v tomto spojení nájdite silu, ako spoločne vydržať aj napriek rozdielnostiam. Posilňujte vzájomne mentálne zdravie všetkými spôsobmi, ktoré vás vracajú späť „na zem“, späť k sebe, k podstate vzťahov. Ak ste spoločná bublina, siahnite po aktivitách, ktoré posilnia vaše puto. Pokiaľ spolu nemôžete byť osobne, tak si volajte, píšte, a hovorte o veciach, ktoré vaše puto posilňujú a nie ho rozdeľujú. 

Zostáva vám mnoho aktivít, ktorým sa spolu viete venovať, nech už je to pečenie alebo chodenie na prechádzky do prírody. Ak sa nedokážete zhodnúť v rozhovoroch, tak si povedzte stačilo, neničte sa a choďte spoločne robiť niečo, čo vo vašom prípade funguje. Existuje mnoho činností, v ktorých spolu dokážete vychádzať. Pokojne spolu môžete variť bez ohľadu na to, aký máte názor na polarizujúce témy ohľadom ochorenia Covid-19. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?