2. novembra 2020

Cvičenie prepájajúce dychové techniky, pohyb, smiech a detskú hravosť. Zhruba tak by sa dala opísať joga smiechu, ktorá má s tou klasickou spoločný predovšetkým stav mysle – jej cieľom je ponoriť sa do prítomnej chvíle a odpútať od racionality.

„Zažijete čistý stav bytia, keď neriešite žiaden problém, neplánujete, nemyslíte na budúcnosť ani na minulosť,“ hovorí jej propagátor Ľubor Foltán.

Aj falošný smiech dokáže vyplaviť endorfíny a je prospešný pre naše telo, ukazujú štúdie. A na tomto fakte je postavený aj koncept jogy smiechu, ktorú v roku 1995 inicioval indický lekár Dr. Madan Kataria.

Odvtedy vzniklo viac ako 10-tisíc „klubov smiechu“ vo viac ako 65 krajinách sveta a tento typ jogy má už osem rokov svojich priaznivcov aj na Slovensku.

„Prvýkrát som sa s jogou smiechu stretol na festivale vzdelávania v Prahe. Na Slovenku tento koncept vtedy nepoznal nikto a v Česku bol v začiatkoch. Zdalo sa mi to dosť uletené, a keďže mám rád zábavu, dobrú náladu a veselú spoločnosť, začal som hľadať možnosti, kde sa môžem vyškoliť za inštruktora,“ hovorí Ľubor Foltán, ktorý v tom čase pracoval na oddelení vzdelávania vo veľkej banke.

Švajčiarsko vymenili za kolibu v Zázrivej. Behajú, cvičia jogu a práca im dáva slobodu

Dnes popri svojej robote vedie kurzy jogy smiechu, realizuje rôzne workshopy či firemné akcie aj víkendové pobyty, kde sa joga smiechu prepája s ďalšími sebarozvojovými aktivitami.

Ako to na hodine či workshope jogy smiechu vyzerá? Kurz trvá zvyčajne hodinu a pol až dve hodiny a začína sa rozohrievacími aktivitami a hrami v skupine. „Ide o rôzne tlieskacie cvičenia, hry s loptou či cvičenia so zapojením dýchania, ja zaraďujem aj techniky na odbúranie stresu a ‚blbej’ nálady. Všetky sú, samozrejme, humorné a aj trochu uletené, napríklad odfrkujeme stres ako kôň, napätie vytrasieme ako handrová bábika alebo si dáme očistnú sprchu kozmickou energiou,“ hovorí Foltán.

Aj takto to môže vyzerať na workshope jogy smiechu. Foto: archív respondenta

Keď sa skupina uvoľní a trochu „oťuká“, prichádzajú na rad samotné cviky jogy smiechu. Ide o cvičenia, ktoré sú často odpozorované zo života, ale všetky sa vykonávajú so smiechom. Napríklad pozdravný smiech, keď si dvojice potriasajú rukami a pritom sa smejú, alebo sa so smiechom hádajú či udobrujú. Veľmi dôležitý je pritom očný kontakt.

Joga je vraj pomalá a len pre ženy. Jaro Pávek vás vyvedie z omylu

Workshopy sa často končia tancom smiechu, prípadne meditáciou smiechu. „Pri meditácii si ľahneme a dáme si na zemi ešte jeden smiechodrink. Je to oslobodzujúci pocit, keď v uvoľnení na zemi na chvíľu vypnete myseľ a nemyslíte na nič, iba sa smejete spolu s ostatnými,“ hovorí Foltán. Po hodine a pol je vaše telo doslova nabité endorfínmi.

Benefity

Pri tomto cvičení teda využívame vlastné telo – pohyb, smiech, tanec a detskú hravosť na navodenie a prežívanie dobrej nálady a príjemných emócií. A ako vysvetľuje inštruktor tejto jogy, na naše telo má podobné účinky ako iné pohybové aktivity. Zapotíte a zadýchate sa, prekrvíte organizmus a spálite kalórie. Účastníci kurzov mu dokonca zvyknú hlásiť na druhý deň „svalovicu“, najmä na brušných svaloch.

A čo psychika? Z tohto pohľadu je rozhodujúce najmä odbúranie stresu a odreagovanie sa. „Aktivita prebieha v skupine, a tak sa pri nej rozvíja aj emocionálna inteligencia a sociálne zručnosti, ako sú empatia, vnímanie emócií, tvorivosť, spontánnosť aj akceptovanie samého seba,“ dodáva Foltán a vysvetľuje, že keď sa smejeme s inými ľuďmi, ktorí sú pre nás neznámi, tak sa obnažujeme a stávame sa zraniteľnými.

Momentálnou výzvou je pre Foltána vytvoriť model online jogy smiechu, pri ktorej sa nestratí skupinová dynamika. Foto: archív respondenta

A ak nás cudzí ľudia prijmú a prijmú náš smiech, môžeme si tak dokonca zvýšiť zdravé sebavedomie a sebahodnotu. Všetko pritom prebieha v hravej, spontánnej a prijímajúcej atmosfére. „Je to vždy malý zázrak, keď sa aj neznámi dospelí ľudia stretnú, zahrajú sa spolu, zatlieskajú a zasmejú,“ vraví Foltán.

Prepojenie s jogou

Podobne ako klasická joga, aj tá smiechová pochádza z Indie. Spájajú ich tiež dýchacie cvičenia a predovšetkým stav mysle, ktorý môžete pri jej cvičení zakúsiť. „Môžete sa nachvíľu odpútať od racionality, ponoriť sa do emócie, prítomnej chvíle. Zažijete čistý stav bytia, keď neriešite žiaden problém, neplánujete, nemyslíte na budúcnosť ani na minulosť,“ vysvetľuje inštruktor.

Na konci týchto workshopov 15 minút ležíte a smejete sa, iba tak bez príčiny. Po fyzickom a emočnom vypätí tak prichádza stav uvoľnenia, akoby „vyprázdnenia“.

Mnohé firmy využívajú jogu smiechu aj v rámci firemných workshopov, kde okrem samotného cvičenia precvičujú aj nezmyselnú komunikáciu – gibberish založenej na nezmyslených zvukoch či slovách, ktoré nie sú skutočné. „Takáto aktivita odbúrava napätie, zlepšuje komunikáciu v tíme, búra pozičné bariéry a je ideálne, pokiaľ sa na nej zúčastní aj manažér,“ hovorí Foltán.

Aj pre firmy

Podobné workshopy realizuje inštruktor v rámci teambuildingov, ale tiež na odľahčenie ťažkých porád, alebo viacdňových seminárov. „Smiech resetuje mozog a prepláchne ho ako vedro vody. Potom máte lepšiu kapacitu riešiť zamotané problémy,“ dodáva.

A aké cvičenia odporúča ľuďom inštruktor v týchto ťažkých dňoch? Vyskúšať môžete napríklad základný pozdravný smiech. Keď niekoho stretnete doma alebo v práci, podajte mu ruku a nič nehovorte – iba sa zasmejte. Je dobré, keď sa na tom s druhou stranou vopred dohodnete.

Smiech však môžete cvičiť aj sami. „Postavte sa pred zrkadlo a predstavte si, že tak ako rozotierate krém v dlani, teraz rozotierate smiech. Potom ho so smiechom začnite nanášať na svoju tvár. Robte to ráno pred zrkadlom, a ak vás niekto pristihne, tak sa proste krémujete smiechom spolu,“ radí Foltán na záver.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?