Z gumárov strojári, zo špecialistov na automotive investiční manažéri. Nový prezident Matadoru Štefan Rosina najmladší po prevzatí žezla od otca opäť mení smer rodinného holdingu. Absolvent amerického Harvardu, ktorý stál na svetových pódiách ako automobilový pretekár, žil a pracoval v Anglicku a Matador spojil s globálnym hráčom.
Aktíva skupiny chce rozšíriť do potravín či realít a naznačuje, že Slovensko a Európa sú mu už malé. Je to prirodzený vývoj, vysvetľuje. Musíme sa stále prispôsobovať podmienkam na trhu.
Moja dlhodobá predstava je vybudovať z Matadoru investičný holding, ktorý by bol zameraný nielen na automotive, ale mal by diverzifikované aktíva z pohľadu lokality či odvetvia, pretože ekonomická situácia sa zásadne mení. To neznamená, že by sme mali odísť z automotive, kde máme najlepšie know-how, ale rozšíriť záber aj na iné typy aktív, napríklad na potravinárstvo a real estate.
Vnímam to najmä z pohľadu stability rodinného majetku. Štruktúra aktív holdingu by mala eliminovať volatilitu, potrebujeme aktíva s rôznymi rizikovými profilmi. Je zrejmé, že automotive bude minimálne najbližšie tri roky zažívať veľmi ťažké časy, preto je logické doplniť portfólio o aktíva, ktoré dokážu prepad tohto odvetvia vyrovnať. Už spojenie so Sodeciou v roku 2017, globálnym hráčom v automotive, malo za cieľ diverzifikovať štruktúru aktív z pohľadu lokality.
Prečo potravinárstvo a reality?
Na real estate sa pozeráme už zhruba tri-štyri roky, menšie developmenty sme už robili a dnes sme blízko k uzavretiu stredne veľkej transakcie. Máme rozrobených viacero možností.
Ide o development rezidenčných projektov alebo o kancelárske priestory?
Nie je to development, zameriavame sa na kúpu nehnuteľností, ktoré už generujú cash flow. Cieľom je opäť ochrana a zachovanie kapitálu.
Čiže už postavené budovy. V akej lokalite?
Primárne v Českej republike, ale chceme pokračovať aj za hranicami Európy. Zakladáme v Dubaji spoločnosť Matador Global Investments, ktorej cieľom je investovať do nehnuteľností v Spojených arabských emirátoch alebo iných teritóriách vo svete.
A pokiaľ ide o investície do potravinárstva?
Čo sa týka potravín, pre mňa je zaujímavé mať v portfóliu aj aktíva, ktoré nie sú „biznis-to-biznis“, ale prinášajú vlastný produkt spojený s marketingom, ktorý má koncového spotrebiteľa.
Máte už predstavu o konkrétnom segmente, prípadne produktoch?
Robíme si analýzy, už aj máme vytipované nejaké ciele, napríklad výrobu snackov, ale zatiaľ je to v ranom štádiu. Podstatné je, aby sme priniesli diverzifikáciu aj do oblasti priemyselnej automatizácie. Matador tu má tradične silné postavenie v automotive a som rád, že máme túto pozíciu, vážim si to, ale aj v tomto prípade je nutné nebyť závislý od jedného segmentu výroby.
To znamená, že Matador Automation bude vyrábať okrem výrobných liniek pre automobilky napríklad aj baliace linky?
Baliace linky a výrobné linky na potravinárske výrobky, ktoré chceme aj produkovať. Vidím tam viaceré synergie. Navyše náklady na priemyselnú výrobu na Slovensku a v rámci Európy stúpajú, hovorím o energiách, surovinách či pracovnej sile, čiže je logické transformovať sa. Napokon, nie je to pre nás nič nové, Matador sa už dokázal úspešne transformovať z výroby pneumatík do strojárstva. Povedal by som, že je to prirodzený vývoj, jednoducho sa musíme stále prispôsobovať podmienkam na trhu.
Zjavne uvažujete nad biznisom globálne a nie v rámci Slovenska. Ako veľmi vás v týchto zámeroch zaväzuje rodinná tradícia, práca, ktorú odviedli otec a strýko a ich predstavy?
Otec, strýko alebo dedo spolu s ľuďmi, ktorí pre Matador pracovali a pracujú, veľmi tvrdo dreli, aby bol Matador tam, kde je. Tradícia priemyslu nás do určitej miery zaväzuje a vnímam aj rozmer spoločenskej zodpovednosti, avšak podnikateľské prostredie sa podľa mňa mení každým rokom exponenciálnou rýchlosťou. Musíme preto prijímať rozhodnutia kvalifikovane a dostatočne rýchlo. V rámci holdingu rozhodujeme spoločne. Za mňa je normálne, že to sem-tam zaiskrí, ale ak to pomôže veci a hlavne osudu Matadoru a jeho zamestnancov, tak to k tomu patrí, aj keď pre rodinu to nemusí byť vždy ideálne.
Sériová výroba pre automotive
Poďme sa podrobnejšie pozrieť na fabriky, ktoré vlastníte samostatne alebo cez podiel v portugalskej Sodecii. Matadoru Automotive vo Vrábľoch a Nitre sa vlani napriek ochladeniu európskej ekonomiky skvele darilo, tržby z výroby karosérií vám stúpli medziročne o pätinu na štvrť miliardy eur, zisk pred zdanením na 15 miliónov eur. Ste spokojný?
Minuloročné výsledky ma tešia. Posledné roky sme ich boli schopní pod mojím vedením ako predsedu predstavenstva výrazne zlepšiť. To však nie je moja zásluha, je to o kolektíve, ako aj o partnerovi, spoločnosti Sodecia. Minulý rok som bol priamo v exekutíve (Štefan Rosina najmladší v roku 2023 pôsobil v Portugalsku ako riaditeľ divízie Sodecie, do ktorej patria aj bývalé automotive fabriky Matadoru v Nitre a vo Vrábľoch, pozn. red.), ale vlaňajšok ešte nebol natoľko ovplyvnený ťažkou situáciou v automotive. Tento rok Volkswagen zvažuje zatváranie niektorých podnikov, elektromobilita sa nenaštartovala podľa očakávaní, takže budeme potrebovať pokoru a nebolo by správne očakávať ďalšie rekordné roky. A keď sa pozriem na jednotlivé ekonomické ukazovatele, ako sú EBITDA marža (meria prevádzkový zisk firmy v pomere k nákladom, pozn. red.), cash flow alebo objem pracovného kapitálu, máme stále čo zlepšovať.
Zakladáme v Dubaji spoločnosť Matador Global Investments, ktorej cieľom je investovať do nehnuteľností v Emirátoch alebo v iných teritóriách vo svete.
Aké čísla očakávate tento rok?
Mali by sme udržať výsledky z minulého roku, ale je ťažké predvídať, čo všetko ešte môže prísť. Ak padnú objemy výroby vozov, na ktoré dodávame dielce, tak to bude mať značný vplyv aj na naše čísla, pretože sériová výroba je citlivá na objemy.
V Nitre ste investovali do novej technológie lisovania plechov za tepla, ktorá vám mala pomôcť získať nové modely áut. Už vyrába?
Technológiu máme nainštalovanú a sme krátko pred dokončením celej linky, ale neponáhľa to, pretože sa posunulo spustenie výroby elektromobilov, pre ktoré sme mali lisovať dielce.
Vlani ste mali v Matador Automotive zákaznícky audit automobilky Stellantis. Podarilo sa vám získať nového klienta?
Áno, sú to menšie objemy v hodnote státisícov eur, ale sme tam priamy dodávateľ. Stellantis sme mali dlhodobo „na muške“ a vďaka spojeniu so Sodeciou sa nám tam podarilo prebojovať. Získali sme tiež Suzuki či Mercedes v Maďarsku, kde dodávame významné objemy, a cez fabriky Sodecie v Nemecku dodávame napríklad aj do nemeckého Mercedesu.
Podarilo sa vám získať zákazky od košického Volva?
V tendri na dodávky priamo do Švédska sme neuspeli. Pokiaľ ide o Košice, tam sme aktuálne vo výberovom konaní. Ak uspejeme, budeme vedieť v Nitre a vo Vrábľoch zase o niečo narásť, povedzme o päťdesiat-šesťdesiat ľudí, práve aj vďaka spomínanej investícii do hot-formingu, ktorý v tomto regióne veľa dodávateľov nemá.
So Sodeciou máte v Nemecku aj fabriku v Saarlouise, kde ste vlani ohlásili rozbeh výroby dielcov do elektrických modelov Tesla a Porsche.
Áno, cez Saarlouise dodávame aj do Tesly. Čo sa týka ostatných projektov, zatiaľ nemáme také objemy, aké sme čakali, pretože sa odkladalo spustenie výroby viacerých elektrických modelov. Súvisí to so situáciou elektromobilov na trhu, predáva sa len zhruba tretina pôvodne očakávaných objemov.
Samostatné podniky skupiny Matador
V Dubnici nad Váhom máte podnik Matador Automation, ktorý sa špecializuje na výrobné linky. Predvlani skončil v strate šesť miliónov eur, minulý rok sa vám podarilo dostať na nulu. Čo sa tam deje?
Bol to jeden z dôvodov, prečo som sa vrátil z Portugalska skôr, ako sme pôvodne s otcom plánovali, a skôr som prevzal pozície v exekutíve firiem holdingu. V Dubnici nás všetkých poučili roky 2021-2022, počas ktorých výrazne stúpla cena energií a ďalších vstupov. Nedokázali sme ten nárast preniesť do ceny pre klientov a viaceré projekty skončili v strate. Postupne sa nám darí urobiť obrat a súčasťou ozdravenia firmy sú aj personálne zmeny. Vymenili sme tam topmanažment, keďže prezentované skutočnosti nekorelovali s realitou.
Čo konkrétne má nový manažment dosiahnuť?
Stabilitu, rast a novú kultúru. Získali sme nový významný projekt pre automobilku Audi v nemeckom Ingolstadte, momentálne prebieha demontáž linky a budeme stavať novú. Ako jeden zo štyroch dodávateľov pripravujeme linku na výrobu batérií pre elektrické Porsche Cayenne v Hornej Strede. Projekt je v poslednej fáze ukončenia a odovzdania zákazníkovi.
Aký je to pocit, že linky na prémiové nemecké autá nerobia domáci, ale Slováci?
Pozitívny, samozrejme, aj keď je to vždy výzva. Kolegovia sú technologicky zdatní ľudia, vedia dva cudzie jazyky, ovládajú projektové riadenie. Výrobné linky dodávame aj do berlínskej Tesly a cez Sodeciu sme tam aktívni aj v dodávkach plechov a zvarencov.
Zlé výsledky mal aj dubnický Matador Tools, ktorý vlani skončil v strate tri milióny eur a je tam nové vedenie. To bola tiež vaša iniciatíva?
Áno, to je spojené. Niektoré rozhodnutia predošlého vedenia neboli správne a neboli transparentne prezentované voči majiteľom firmy, aby som to povedal diplomaticky. Obe spoločnosti mám momentálne pod drobnohľadom, chodíme „po zákazkách“ a doťahujeme rozpracované projekty. Väčšina z nich je v záverečnej fáze a predošlé netransparentné rozhodnutia manažmentu daných firiem nám ešte čiastočne negatívne ovplyvnia výsledky v tomto a budúcom roku.
V Matador Automation máme rozrobený projekt na Audi v maďarskom Győri, rozrobené linky máme aj v Bratislave, robíme pre Teslu aj Porsche. Z pohľadu stratégie chceme v linkách pokračovať. V rámci Matador Tools máme ešte otvorené projekty pre Scaniu, Škodu a Volkswagen Group, ale do budúcnosti nevidíme dopyty, ktoré by nás zaujali. Matador Tools nie je pre mňa strategické aktívum a ak nebude spĺňať očakávania na výkon, som otvorený rozprávať sa o jeho predaji.
Tento rok Volkswagen zvažuje zatváranie niektorých podnikov, elektromobilita sa nenaštartovala podľa očakávaní,takže budeme potrebovať pokoru a nebolo by správne očakávať ďalšie rekordné roky.
České firmy holdingu mali vlani vynikajúce výsledky – automotive dizajnéri a inžinieri z Entry Engineering prekonali pol miliardy českých korún v tržbách a zdvojnásobili zisk na 44 miliónov korún, Aufeer Design sa k polmiliardovej hranici priblížil na dosah. Čo bude tento rok?
Tento rok by mohol byť na úrovni vlaňajška, akurát v skupine Aufeer máme pred sebou tiež personálne zmeny v divízii automatizácie. Niektoré projekty trvajú dlhšie, než mali, takže z plusových projektov sa stávajú stratové a očakávam tam negatívny dosah na výsledky skupiny. V ostatných činnostiach očakávam rast.
Tie personálne zmeny ste vzali veľmi razantne…
Za rok a pol sme vymenili zhruba osemdesiat percent manažérov v celej skupine. Sú tam nové tímy mladých ľudí, ktorých poznám, a výsledky jednotlivých firiem ukazujú, že to bol správny krok. Na druhej strane toto nie je na pochvalu a vôbec to neberiem ako nejakú svoju silnú stránku. Jednoducho bolo nutné prijať rozhodnutia, a tak sme ich prijali.
Nemali ste konflikt s otcom, keď ste riešili tieto výmeny? Predsa len, skončil aj topmanažér Martin Kele, ktorý sa dlhodobo spája s úspechom značky Matador.
Myslím si, že je bežné, že nový riaditeľ si so sebou prinesie vlastný tím, vlastných ľudí, ktorým dôveruje, a otec to akceptoval. S pánom Kelem sa rozchádzame v dobrom, urobil pre Matador kus dobrej práce a zostávame v kontakte.
Odkiaľ sú ľudia, ktorých ste nominovali do čela podnikov Matadoru?
Sú to ľudia zvnútra firiem, dlhoroční pracovníci aj mladé talenty, ktoré sme povýšili. Na niektoré pozície sme získali ľudí zvonku. Pomerne silnú „reštruktúru“ európskeho tímu som napokon robil aj v európskej časti Sodecie, samozrejme, vždy po komunikácii so spolumajiteľmi.
Celý rozhovor si môžete prečítať v novembrovom vydaní magazínu Forbes.