Konopa je aj v Česku stále obostretá predsudkami, no Konopný táta Jiří Nutil dokazuje, že má obrovský potenciál. Ako sa mu napriek zložitému trhu podarilo vytvoriť úspešnú značku a prečo sa vo firme označujú za konopných nomádov?
Jiří Nutil, známy ako Konopný táta, nás víta ešte skôr, než dôjdeme na miesto. Pri vjazde do obce Těrlicko, ktorá sa nachádza neďaleko Ostravy, na nás z bilbordu máva v typickom klobúku a flanelovej košeli.
O pár stoviek metrov ďalej, tesne pred firmou, nás zdraví znova – tentoraz z cedule s nápisom Konopný táta, ktorá pripomína označenie obcí. A nakoniec sa objavuje aj osobne – s úsmevom a srdečným privítaním, presne tak, ako ho poznajú ľudia široko-ďaleko.
„Začneme výrobou, nech to poriadne nasajete,“ navrhuje mladý podnikateľ a vedie nás na prehliadku svojej trojposchodovej budovy, kde sa vo vzduchu vznáša charakteristická vôňa konopy. Začíname v administratívnych priestoroch na najvyššom poschodí a postupne zostupujeme nižšie.
V pivnici, kde prebieha extrakcia účinných látok, sa zároveň skladuje baliaci materiál. O poschodie vyššie nám ukazuje mastičkáreň, predajňu a expedíciu. Cestou späť sa ešte zastavujeme v laboratóriu, kde sa starostlivo testuje kvalita a obsah účinných látok.
„Väčšinu prístrojov sme s otcom, ktorý vlastní stavebno-strojárenskú firmu, vyrábali cez víkendy počas zimy, keď nebolo veľa práce. Bola to nielen nutnosť, ale aj môj koníček,“ prezrádza počas prehliadky Nutil, ktorý sa ku konope dostal v roku 2010 a postupne sa z nej stala jeho životná vášeň.
Foto: Jiří Zerzoň
Foto: Jiří Zerzoň
Trendy rastlinka
„Vtedy bolo trendy mať rastlinku (marihuanu), tak som si doma skúsil dve vypestovať a podarilo sa. Fajčiť som to nechcel, nerobí mi to dobre, tak som z toho začal variť masti. Pracoval som u otca vo firme a popoludní som sa zabával výrobou mastičiek pre priateľov a rodinu,“ opisuje, ako sa to všetko začalo, a dopĺňa, že o niekoľko rokov neskôr na vlastnom poli začal dokonca pestovať technickú konopu.
„Vážne som to začal brať až v roku 2015, keď som postupne vyvíjal vlastné technológie,“ podotýka s poznámkou, že v tom roku utŕžil zhruba 2 400 eur.
U otca vo firme medzitým viedol divíziu oceľových konštrukcií. „Stavali sme napríklad rozhľadne alebo mýtne brány,“ spomína. Práca ho však nenapĺňala, rozhodol sa preto začať s niečím novým. „Prenajali sme si pivnicu pod kulturákom na okraji Těrlicka, kde sme začali mastičky variť vo väčšom,“ opisuje punkové začiatky Nutil, ktorému príprava technológií a certifikácií trvala štyri roky.
„Prvú mastičku mi schvaľovali jeden a pol roka. Pri kozmetike musíte mať hodnotenie bezpečnosti, pri konope je to však umocnené ešte na druhú,“ vysvetľuje podnikateľ. Neľahké vraj bolo aj vzdelávanie sa v odbore. „Je to multiodborová oblasť a ja som navyše nemal žiadne kontakty,“ opisuje Nutil najväčšie prekážky.
Nikam sa však neponáhľal. Všetko pomaly financoval z výplat a z peňazí zo stavebného sporenia si kúpil prvú plničku a nejaké náležitosti do výroby. „Otec ma podporil dobrými radami,“ podotýka.
CBD kvapky a pád trhu
Biznis sa rozbehol až v roku 2019. „Mal som pripravenú firmu, výrobu, expedíciu, ale nevedel som predávať. Našťastie sa mi po piatich výberových konaniach podarilo stretnúť Davida Labaniča, ktorý sa nám dodnes stará o marketing,“ vysvetľuje Nutil.
O rok neskôr zarobil prvý milión korún (asi 40-tisíc eur) a dal výpoveď v práci. „V roku 2020 prišiel boom CBD kvapiek. Ľudia si chceli v čase covidu vylepšiť imunitu, takže toho boli plné sociálne siete. Získali sme aj veľkoobchodných zákazníkov – CBD kvapky sme nakoniec vyrábali pre 25 firiem,“ rozpráva podnikateľ. V roku 2021 vďaka tomu dosiahli obrat 1,4 milióna eur.
Ako rýchlo však trend CBD kvapiek prišiel, tak rýchlo aj odišiel. „V roku 2022 to opadlo. Väčšina z tých 800 firiem, ktoré vznikli, skončila. Dnes je ich na trhu 30,“ konštatuje Nutil, ktorý v tom období pribral do tímu obchodníka a ďalšieho človeka do výroby.
Kríza a vojna na Ukrajine nakoniec potrápili aj Konopného tátu. Jeho obrat sa prepadol a až vlani znova atakoval 1,2 milióna eur. „Reklamy na konopné produkty sú značne obmedzené. Museli sme sa opäť preorientovať na masti, ktoré dnes tvoria 40 percent obratu, pretože CBD kvapky sa propagujú najhoršie,“ vysvetľuje podnikateľ.
Kým sa to však podarilo, prežil Konopný táta búrlivý rok plný výziev. „Bolo to náročné. Mali sme rozostavanú továreň, zároveň som staval dom a zrazu sa všetko začalo rúcať,“ spomína dnes už aj s úsmevom, pretože tohtoročný obrat by mohol atakovať až 2,8 milióna eur.
Špeciálna odroda a kozmetika
Nakoniec sa karta obrátila a všetko sa zase stabilizovalo. Továreň dostavali a dokonca sa im konečne podarilo vyšľachtiť špeciálnu odrodu bohatú na kanabinoidy.
„Šľachtenie nie je ľahká záležitosť, našťastie máme skvelú známu, ktorá celý život šľachtila papriky a na sklonku života začala šľachtiť konopu. Vysvetlili sme jej, čo potrebujeme, a ona to pre nás v priebehu troch rokov vyšľachtila,“ spomína Nutil.
Postupne sortiment rozšírili o šampóny, kondicionéry, zubné pasty, čaje s konopou, konopný olej aj semienka. „Kozmetika má obrovský potenciál – konkurencia je tu minimálna a to chcem využiť,“ dodáva s jasnou víziou do budúcnosti.
„Máme silnú spätnú väzbu od zákazníkov. Neustále zisťujeme, čo ich trápi, takže vieme, že ich veľmi bolia kĺby a majú suché ruky. Ďalej si naše masti berú na ekzémy, spareniny, kiahne alebo napríklad autoimunitné ochorenia. Naše produkty sa používajú napríklad na vredy predkolenia, lupienku alebo hemoroidy. Kvapky sú super na spanie a manažéri ich používajú aj na zmiernenie stresu. Mamičky, ktoré sú po senioroch najčastejšími zákazníkmi, u nás nakupujú masti pre deti s atopickým ekzémom. Masti máme certifikované pre novorodencov,“ opisuje sortiment Nutil.
Zákazníkom Konopného tátu radia vo výbere až traja ľudia, vrátane Jiřího Nutila. „Často volajú babičky, ktoré si nevedia objednať cez e-shop a potrebujú poradiť,“ vysvetľuje podnikateľ a dopĺňa, že konopa je veľmi univerzálna a ľudia sa na nich často obracajú, keď im doktori už nedokážu pomôcť. „Vďaka tomu, že konopu šľachtíme, pestujeme, analyzujeme v laboratóriu, tak nezaradíme do predaja mastičku, ktorá nie je dobrá,“ tvrdí.
Na otázku, ako zákazník spozná, že je konopná masť kvalitná, odpovedá jednoducho: „Poctivá základná masť je zelená a musí smrdieť.“ Aj keď, ako vzápätí podotýka, aj to sa dá oklamať. Najlepším ukazovateľom sú teda dobré recenzie a taktiež overený výrobca, ktorý by nemal mať problém ukázať svoju výrobňu.
„V Česku sa konopné masti veľmi nevyrábajú, väčšinou ide o sprostredkovaný predaj. Ani vlastne neviem, či máme nejakú konkurenciu, ktorá sa venuje celému výrobnému procesu od pestovania,“ priznáva. „To však neznamená, že musia byť všetky výrobky na trhu nekvalitné. Je tu mnoho nadšencov, ktorí začínajú ako ja pred rokmi,“ zasväcuje nás Nutil, ktorý ročne vyrobí z piatich ton konopy zhruba 200-tisíc produktov.
Konopní nomádi
Ich produkty odoberá asi päťdesiat menších obchodov po celej republike a taktiež e-shopy Lekárna.cz, Notino alebo Dr. Max. „Koncoví zákazníci si ich kupujú cez náš e-shop alebo k nám prídu osobne – máme tu podnikovú predajňu,“ vysvetľuje Nutil, ktorý dnes zamestnáva zhruba jedenásť ľudí vrátane brigádnikov.
Jednou z najväčších výziev, ktorým v súčasnosti okrem problémov s reklamou čelia, je legislatíva. Najväčším strašiakom je novela o psychomodulačných látkach (PML), ktorá chce regulovať kanabinoidy a kratom.
„Bijeme sa za to, aby tam tiež nespadli naše CBD produkty, ktoré pritom nemajú psychoaktívny efekt. Celá legislatíva je relatívne zle postavená, pretože naše zákony idú proti legislatíve EÚ. Ako výrobcovia sme tak v neustálej neistote,“ vysvetľuje podnikateľ, podľa ktorého je problém aj v tom, že segment je taký univerzálny, nemá „škatuľku“, a preto nie je ani úrad, ktorý by ho kontroloval.
Jiří Nutil s „fichtlom“ | Foto: Jiří Zerzoň
Jiří Nutil s „fichtlom“ | Foto: Jiří Zerzoň
„Prehadzujú si to ako horúci zemiak a nič sa nerieši,“ konštatuje.
Prijatie novely by podľa neho bolo problém nielen pre neho, ale aj pre zákazníkov. „Keby to schválili, tak od nás budú chcieť ročne 32-tisíc eur za to, aby sme svoje produkty vôbec mohli predávať. Navyše by sme museli mať na e-shope overenie cez eObčanku, čo by naši zákazníci z radov seniorov zrejme nezvládli. Naše produkty by sa im vo finále navyše predražili až trikrát,“ vymenúva.
Ďalšia z výziev, ktorá sa pre zmenu nikdy neskončí, je ochrana konopných polí. „Vlani nám ukradli sto rastlín, čo je zhruba päťdesiat kíl sušenej konopy. Pole preto musíme neustále sťahovať a ukrývať. Sme takí konopní nomádi,“ vysvetľuje so smiechom.
Do budúcnosti chce Konopný táta okrem rozšírenia kozmetického sortimentu preniknúť aj do ďalších krajín. „Asi tridsať percent nám robí Slovensko, tento rok sa chceme rozšíriť do Poľska a potom sa uvidí. Zdržiava to legislatíva, ale chceme to robiť poctivo, takže si počkáme,“ hovorí Jiří Nutil, ktorý je okrem podnikania aktívny aj vo verejnom dianí.
„Ako 21-ročný som bol v obecnej rade. Organizujem plesy, ale napríklad aj preteky takzvaných fichtlov (označenie pre malé motocykly, v našom regióne najmä značky Jawa – pozn. red.). Pri tej príležitosti som dokonca urobil rekord v jazde na sánkach tu pred barakom. Bývalý starosta ma ťahal za svojím mercedesom. Z nuly na 160 sme to zvládli na 500 metroch. Zmerali nám to policajti,“ rozpráva so smiechom Nutil a je viac než jasné, že sa v Těrlicku vonkoncom nenudí.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorkou je Jana Divinová.