Tento učiteľ si vás získa svojím ľudským prístupom a bezstarostným úsmevom na tvári. Martin Klementis už niekoľko rokov pôsobí ako pedagóg na fakulte, ktorú sám vyštudoval, a popri tom vedie grafické štúdio v Bratislave. Aký je život s dvomi profesiami? Ako mu to pomáha pred vyhorením? Ako vyzerá štúdium marketingu v jeho réžii? A čo by odporučil záujemcom o marketing?
Aké boli vaše začiatky? Vždy vás lákala kreatíva a pedagogika?
Práveže vôbec. Pôvodne som si podával prihlášky na právnické fakulty v Trnave a v Bratislave, aby som pokračoval v rodinnej tradícii. Fakulta masmediálnej komunikácie bola plán B. Už pri prijímacích skúškach som zistil, že marketingový odbor je mi bližší ako latinské právnické výrazy.
Hoci som v reklamných agentúrach pracoval už popri škole, dostal som ponuku ostať na fakulte ako odborný asistent. Prikývol som, a tak už učím 10 rokov. Vďaka tejto škole som sa taktiež našiel v grafike a v roku 2014 som si založil vlastné grafické štúdio, ktoré tvorí druhú časť môjho pracovného života.
Ako sa zlepšila výučba marketingu
Učíte na škole, kde ste zároveň aj študovali. V čom sa za ten čas zmenila výučba?
Keď som začínal študovať, tak marketingová komunikácia bola pomerne „čerstvý“ študijný program. Vyučovali nás väčšinou pedagógovia s ekonomickým vzdelaním, prípadne z fakúlt manažmentu. Úplne to nekorešpondovalo s praxou z marketingu.
V súčasnosti pôsobia na fakulte ľudia, ktorí sa reklame venujú, živia sa ňou. Tento fakt nám pomáha v tom, aby sme marketing študentom priblížili viac hodnoverne. Zároveň sa snažíme mladých ľudí posmeliť, aby sa realizovali aj v praxi.
Na akých marketingových aktivitách sa podieľate?
Martin Klementis pôsobí na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave už viac ako 10 rokov. Popritom vedie freelance grafické štúdio. Zdroj foto: Kristián Pribila
V rámci aktivít na fakulte okrem prednášok zodpovedám najmä za tvorbu vizuálnej identity rôznych vedeckých konferencií, publikácií, odborných časopisov a aktuálne aj implementáciu novej vizuálnej identity UCM do praxe pre všetkých päť fakúlt a jeden inštitút.
Práca v grafickom štúdiu je už rozsiahlejšia. Najväčšiu kompetenciu cítim v brandingu, tvorbe log a vizuálnej identity značiek. Stále mam veľmi rád print, s ktorým som začínal ešte ako študent. Avšak dnes pracujem viac v digitálnej oblasti, na weboch, aplikáciách, zákazníckych digitálnych riešeniach, sociálnych médiách a podobne.
Aj študent môže byť lepší ako jeho učiteľ
Aký vzťah sa snažíte mať so študentmi?
Bez ohľadu na vek, aj mladší človek odo mňa môže byť v mnohých veciach lepší než ja. Snažím sa preto pristupovať k študentom s rešpektom. Cítil by som sa trápne, ak by som do školy chodil s myšlienkou: „Ja som pán pedagóg a idem vás tu teraz učiť.“ Študenti sú pre mňa vzácni, pretože od nich dostávam spätnú väzbu a dokážeme sa tak navzájom inšpirovať.
Martin sa spolupodieľa aj na tvorbe fakultných eventov. Na fotografii sú vyučujúci Michal Kabát, Magdaléna Švecová, Vladimíra Jurišová a Martin Klementis. Foto: Kristián Pribila
Ako študentov podporujete?
Snažím sa im sprostredkovať autentickú atmosféru z diania v reklame, komunikáciu s klientom, kreovanie a prezentovane vlastných nápadov a vizuálnych riešení. A tiež veľmi rád pomôžem s prvou pracovnou skúsenosťou v reklamnej agentúre. Keď vidím ľudí zapálených pre vec, tak ich viem odporučiť svojim kolegom v praxi. Na moje predmety a prednášky pozývam vystupovať aj ľudí z reklamy a marketingu.
Príbehy, ktoré prináša život
Koluje o vás príbeh, že ste svojmu študentovi podarovali nie jeden, ale rovno dva notebooky. Ako to celé bolo?
Učil som Jakuba Oleša, ktorý sa ma ako prvý študent spýtal, či by mi mohol pomáhať s grafikou v mojom ateliéri. Zároveň sa ma však spýtal, či je v priestoroch nejaký počítač, pretože jeho už bol starý na pokročilú prácu v grafických programoch. A keďže som v ateliéri počítač nemal, tak som Jakubovi kúpil prvý Macbook.
Neskôr si ho počas práce nechtiac oblial Fantou a oprava by stála toľko, čo nový notebook. Tak som mu podaroval ešte aj starší notebook mojej manželky. Jakub bol a je veľmi pracovitý.
Skúšal som mu dávať rôzne zadania a všimol som si, že sa našiel v tvorbe písma. Na Vianoce som mu preto podaroval aj darčekový poukaz na kaligrafický kurz s Rudolfom Letkom z GoBigname.
Jakubovu chuť učiť sa novým veciam si čoskoro všimli a onedlho ho aj zamestnali. Momentálne pôsobí v GoBigname po boku Michala Pastiera. Taktiež sa spolupodieľal na tvorbe rebrandingu a vizuálnej identity našej fakulty.
Ani pandémia nezabránila tomu, aby Klementis vzdelával študentov v kreatíve. Foto: Archív M. Klementisa
Ešte by som spomenul bývalú absolventku Sašku, vtedy ešte Šebíkovú. Padla si do oka s Jurajom Pobjeckým, ktorého som zavolal prednášať. Spoznali sa na mojej hodine a teraz už spolu tvoria manželský pár pôsobiaci v kreatíve. Aj takéto príbehy prináša život.
Čo by ste odporučili mladým ľuďom, aby sa mohli stať marketérmi?
Určite by si mali skúsiť prácu v reklamnej agentúre. Keď získate skúsenosť počas štúdia, tak je to najlepšia škola života. Pre lepší rozhľad by som odporučil pozerať súčasné výstupy klientov, sledovať zahraničné značky a ich kampane, robiť si kurzy či vykonávať akúkoľvek kreatívnu činnosť.
Dve zamestnania ako oddych
Prečo ste sa rozhodli svoj čas rozdeliť medzi výučbu a prácu v grafickom dizajne?
Postupne som zistil, že mať dve zamestnania je super. Keď je toho veľa, dokážem sa prepnúť z jednej práce do druhej, tým si trocha odpočinúť a nabrať nový dych. Zrejme mi to pomáha zamedziť vyhoreniu.
Prepínam medzi teóriou, praxou a medzi komunikáciou s klientami a študentmi. Nie je to len zábavné, ale aj prínosné. Z oboch svetov získavam pre každú skupinu ľudí relevantné informácie.
Viac času venujem práci dizajnéra, ale v poslednej dobe sa aj v akademickej sfére zvyšujú nároky na výstupy, publikácie a konferencie. Našťastie, s alokáciou času mi pomáhajú kolegovia, za čo som im veľmi vďačný.
Čo vás baví na oboch profesiách?
V oboch prípadoch je to interakcia s ľuďmi. Nie som ten typ, ktorý „hrotí“ klientske zadania, len aby získal ocenenia. Baví ma ten kontakt s človekom a komunikácia, no nie na úrovni biznisu, ale na úrovni empatie, ľudskom porozumení. Teší ma, že svojou prácou dokážem niekomu pomôcť.
Študenti mi dávajú spätnú väzbu, čo je taktiež dôležité. Najväčšiu radosť mám, keď si aj niekoľko rokov po absolvovaní FMK na mňa spomenú. Aj vďaka tomu by som svoje práce nevymenil za nič na svete.
Mgr. Matin Klementis, PhD.
Je odborný asistent na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Okrem pedagogickej činnosti vedie Martin od roku 2014 vlastné grafické štúdio v Bratislave. Dovtedy pracoval aj v etablovaných reklamných agentúrach, napríklad Zaraguza, Wiktor Leo Burnett, Istropolitana Ogilvy, Effectivity powered by Publicis a v grafickom štúdiu Milk. Spoluvytvára kampane pre festival vážnej hudby Viva Musica! či podujatie ČSOB Bratislava Marathon a L’ÉTAPE by Tour De France.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]