V októbri Štatistický úrad (ŠÚ) SR zaznamenal medziročný rast tržieb v maloobchode o 2,8 %. Pozitívne k tomu prispelo zvýšenie tržieb v hypermarketoch a supermarketoch o 4,1 %. Už mesiace spotrebitelia realizujú väčšie nákupy a ich košíky sú plnšie. Stabilné zotavenie tržieb celého maloobchodu na úrovne spred pandémie však možno očakávať najskôr v druhej polovici budúceho roka. Zhodli sa na tom finanční analytici.
Väčšie nákupy
Ako vyčíslila analytička Wood & Company Eva Sadovská, podľa jej odhadov je realizovaný nákup spotrebiteľov v priemere o 20 – 25 percent väčší ako v období pred pandémiou. Októbrové maloobchodné tržby však poznačilo obdobie pred prvým plošným testovaním, keď síce mohli byť kamenné prevádzky otvorené, ale bez zákazníkov – s výnimkou potravín a lekární.
„Niektoré predajne tak radšej zatvorili svoje prevádzky, iné sa zase rozhodli pre rozvoz svojho tovaru a tie, ktoré majú ako predajný kanál aj e-shop, sa ho snažili využiť vo väčšej miere,“ poznamenala analytička. Tržby boli vtedy pravdepodobne nižšie, avšak k určitej kompenzácii mohlo dôjsť hneď v úvode novembra, keď väčšina obchodov opäť otvorila prevádzky a zákazníci tak mohli uskutočniť nákupy, ktoré o týždeň posunuli.
Najsilnejšie obdobie roka
Sadovská takisto poukázala na prichádzajúce vianočné sviatky, ktoré spravidla tvoria až desatinu z celoročných tržieb maloobchodu. „Posledný štvrťrok je tak z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka,“ podotkla s tým, že ak by došlo k zatvoreniu alebo obmedzeniu fyzických prevádzok počas decembra, bolo by otázne, či by dokázali naplno pokryť tradičný predvianočný dopyt spotrebiteľov.
Naopak, tržby v službách – napríklad ubytovacie služby či pohostinstvá – však zaznamenali v októbri prepad. „Vzhľadom na charakter opatrení a vývoj ostatných ukazovateľov predpokladáme, že dosahy ďalšej vlny pandémie dopadnú predovšetkým na sektor služieb,“ myslí si analytik Slovenskej sporiteľne Andrej Horňák.
Keďže reštrikcie boli aj v novembri, veľký priestor na zlepšenie situácie v najbližších mesiacoch podľa neho nie je. „Náš odhad HDP na tento rok je na úrovni -6,2,“ dodal Horňák.
Presun tržieb do internetových predajní
Ako zhodnotil analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák, druhá vlna pandémie už nevedie k takým prísnym opatreniam ako na jar, čo sa prejavuje na miernejšom poklese tržieb. Spotrebiteľská dôvera domácností však predsa len klesá, čo môže prispieť aj k čiastočnému okresaniu vianočného efektu na rast tržieb.
„Dá sa pritom očakávať, že pandémia aj v predvianočnom období zrýchli presun tržieb z kamenných do internetových predajní. Nižšia spotrebiteľská dôvera by mala brzdiť spotrebu aj v úvode budúceho roka,“ dodal Koršňák. Prepad tržieb podľa neho čiastočne zmierňujú kompenzačné opatrenia, ktoré majú za cieľ zmierniť nárast nezamestnanosti.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]