6. júla 2017

Vždy sa snažil robiť niečo, čo nerobia všetci. Miroslav Očenáš sa pustil do biznisu, ktorý je na Slovensku prehliadaný. A dnes je jeho e-shop Kvety.sk jedným z najväčších predajcov rezaných kvetov u nás.

Na Slovensku sa kvety takmer nepestujú, preto za nimi musel vyraziť do sveta. Nakupuje ich v Holandsku, v Taliansku, ale aj v Kolumbii či Afrike. Ročne dovezie okolo 2,5 milióna kusov kvetov.

„Je to veľmi ťažký biznis. Kvety majú krátku dobu životnosti, rýchlo vädnú, často sa menia trendy a náročný je aj systém logistiky,“ vraví Miroslav Očenáš. Kvety z jeho firmy putujú najmä k zákazníkom na Slovensku a v Česku, ale klientov má aj v okolitých krajinách či v Dubaji. Na dopravu využíva vlastné autá, kuriérske firmy, objednávky zasielajú aj letecky. Na kytice dáva garanciu 5 dní. Ak by v tej lehote zvädli, stačí poslať fotografiu a zákazník dostane nové kvety.

„Aby sme predĺžili životnosť kvetov, najmä skleníkových, nechali sme si v Holandsku vyvinúť špeciálnu výživu,“ hovorí Očenáš. „No taká kolumbijská ruža, pestovaná pod holým nebom v okolí Bogoty, vydrží bez nejakej špeciálnej starostlivosti aj dva mesiace.“

Miroslav Očenáš, majiteľ a šéf e-shopu Kvety.sk.

Jeho firma je aj členom Holandskej burzy kvetov, má prístup k databáze pestovateľov a nemusí nakupovať cez sprostredkovateľov, ktorí navyšujú ceny. Očenáš poukazuje, že pri biznise s kvetmi sú veľmi vysoké marže a obchodné trasy križujú celý svet.

„Holandská burza ročne zobchoduje kvety za 4,5 miliardy eur,“ približuje. „Ono celý biznis je veľmi zaujímavý, postavený aj na prepracovanom logistickom systéme. Až sa miestami čudujem, ako dokážu predávať kvety, keď sú ešte vo vzduchu na ceste z Afriky, alebo dovezú kvety z Thajska a obratom ich predajú do Pekingu.“

Kvety sú sezónna záležitosť a počas roka majú niekoľko zvlášť silných dátumov. Napríklad Valentín, keď vo firme za jeden deň vyexpedujú 100- až 150-tisíc kvetov. Miroslav Očenáš sa usmeje pri otázke o trendoch v jeho biznise. Vraví, že sa rýchlo menia, zákazníci žiadajú novinky, ktoré musí ponúkať – ale napokon si väčšina beztak kúpi klasiku. „Evergreen a číslo jeden v predaji je stále červená ruža,“ približuje Očenáš. „Trh však už začína meniť dorastajúca generácia Millennials. Je orientovaná na zážitky, spontánne veci a napríklad u nich sú veľmi žiadané lúčne kvety. Ide o trend, ktorý sa už dlhšie drží v západnej Európe.“

Sídlo firmy a logistickú základňu má Miroslav Očenáš neďaleko Zvolena v obci Kriváň. „Sme v regióne, ktorý je mŕtvy na kvety, ale aj tak sme významní hráči na trhu,“ vraví. Na Slovensku funguje okolo 40 spoločností, ktoré ponúkajú aj donášku kvetov, no podľa jeho slov je z nich relevantných hráčov najviac päť. On začínal v roku 1999, keď k biznisu s kvetmi nik neupriamoval významnejšiu pozornosť. Dnes má tri desiatky zamestnancov a jeho vlaňajšie tržby prekročili dva milióny eur. V regióne si drží aj štyri kamenné prevádzky, ale tie nerozvíja od roku 2006, keď sa sústredil na internetový biznis.

„Stále sa snažíme niečo vylepšovať, nedávno sme dokončili redizajn webovej stránky a teraz pracujeme na procesoch, ako byť pri donáške ešte rýchlejší,“ približuje. „Napríklad je našou nevýhodou, že v Bratislave zatiaľ nevieme doručiť kytice do jednej hodiny. A tiež chceme ponúkať kvety, ktoré v obchode bežne nenájdete, ako konvalinky, margaréty či nezábudky a iné sezónne netradičné druhy.“

Foto: archív Kvety.sk