Tento článok je brandvoice. Čo to znamená?
18. mája 2020

Forbes prostredníctvom projektu Ideal Place pomáha slovenským firmám vytvoriť ideálnu firemnú kultúru. Jednou z firiem, kde sa to podarilo takmer dokonale je firma Banik a syn.

Rodinný podnik z Vranova nad Topľou, ktorý sa venuje inštalácii tepelných čerpadiel, dlhodobo dosahuje vynikajúce výsledky a podľa prieskumu je miera priemernej spokojnosti jeho zamestnancov na úrovni takmer 100 %. O tom, aké metódy na zvyšovanie motivácie vo firme zaviedli, rozpráva majiteľ František Baník mladší.

Vedenie firmy ste prevzali po vašom otcovi. Máte odlišný štýl riadenia?

Otec nebol “sekera” na ľudí, no nikdy systematicky neriešil motiváciu zamestnancov. Po mojom nástupe do firmy sme prestali verejne rozoberať negatívnu spätnú väzbu a ponechali iba pozitívnu motiváciu. Keď sa ma niekto spýta, v čom je náš úspech, tak občas iba poviem, že si na poradách tlieskame. To niekedy samo o sebe stačí na to, aby ste sa dostali z červených čísel.

František Baník mladší zo spoločnosti Banik a syn, ktorá využíva online nástroj Pulse-Checks. Zdroj foto: Archív Banik a syn

Do akej miery je u vás riadenie firmy otvorené? Podieľajú sa zamestnanci na chode firmy?

Naši zamestnanci vidia úplne všetky financie a zároveň majú sami podiel na zisku. Snažím sa ich takto naučiť základné princípy finančnej gramotnosti a tiež to, aby uvažovali viac podnikateľským spôsobom.

Snažia sa, aby firma mala čo najväčší zisk. Dávajú si väčší pozor na to, aby sa nekazil alebo nestrácal materiál, aby sa zákazky zbytočne nepredlžovali a nenavyšovali sa tak náklady. Sami rozmýšľajú, či je potrebné niečo lepšie naceniť a podobne. Na druhú stranu, keď si chcem kúpiť nové auto, musím si to pred nimi obhájiť, čo je možno pre niektorých podnikateľov nepredstaviteľné.

Ako meriate spokojnosť zamestnancov vo firme?

Používame online nástroj Ideal Place Pulse-Checks, ktorý slúži na mapovanie nálad vo firme. Funguje to tak, že sa zamestnancom emailom rozošlú anonymné dotazníky, v ktorých môžu ohodnotiť rôzne oblasti ako vzťahy, štýl vedenia či komunikáciu a pridať svoje návrhy na zlepšenie pracovného prostredia. 

Softvér odpovede vyhodnocuje a majiteľ má okamžitý prehľad o tom, v akom stave je jeho firma a ako sa v priebehu času spokojnosť zamestnancov vyvíja. Okrem toho má k dispozícii neustálu podporu Ideal Place mentorov, s ktorými pravidelne konzultujeme výsledky a ďalší postup.

Máte nejakú radu, ako môžu podnikatelia motivovať svojich ľudí aj v ťažkých časoch?

Teraz je to hlavne o komunikácii. Pripravili sme si krízové scenáre a každé ráno venujem pár minút tomu, že zhrniem čo je nové, čo je pozitívne alebo negatívne. To sa dá robiť, aj keď máte vo firme sto ľudí. Vždy sa dá nahrať nejaký krátky odkaz a poslať ho do vnútornej siete. Základ je, aby zamestnanci boli dostatočne informovaní, nemali strach a vedeli, ako na tom ich firma je.