11. októbra 2021

Tento každoročný rebríček vyzdvihuje vedúcich marketingových pracovníkov, ktorí formujú obchod, kultúru aj celú spoločnosť a svet. Ak je priťahovanie pozornosti znakom vplyvu, tak marketéri sú v tom experti. Niektorí to však robia lepšie než ostatní.

Tento rok mali vedúci marketingoví pracovníci náročnejšiu prácu, než len vymaniť svoje spoločnosti z koronakrízy. Pomáhali pri marketingu a distribúcii vakcín, zaoberali sa politikou a inými problémami, vrátane rasizmu a zmeny klímy. Presadzovali inovácie od elektronického obchodovania cez platformy na prijatie nových technológií až po dodržiavanie ochrany osobných údajov.

V rebríčku najvplyvnejších CMO (Chief Marketing Officers) na svete sme sa na to všetko pozreli.

Čo je to teda vplyv? Definujeme ho ako dosah činov a slov, ktorý šéfovia marketingu majú na svoje spoločnosti, na dané odvetvie aj na svet. To, samozrejme, zahŕňa vnímanie firemnej značky, ale aj marketingové a reklamné úsilie, trendy, finančnú výkonnosť a celkový spoločenský vplyv.

Nižšie nájdete zoznam 50 top marketérov aj so stručným prehľadom, čo každý z nich v minulom roku spravil.

Reklama
Členovia rebríčka boli vybraní z viac než 500 CMO a značiek z celého radu zoznamov, ako sú World Federation of Advertisers (Svetová federácia  inzerentov) a Brand Finance Global 500. Kandidáti museli byť aktívni vo svojej pozícii minimálne od januára do mája 2021. Rebríček je založený na 30 digitálnych sociálnych kanáloch analyzovaných tímami pre dátovú vedu spoločností Sprinklr a LinkedIn. Úplne po prvýkrát bola naša analýza spracovaná za asistencie umelej inteligencie pomocou platformy Sprinklr.

1. Bozoma Saint John – Netflix

Funkcia: Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Netflix

Mnohí CMO majú vlastné značky, ktoré sú často prepojené so spoločnosťou, pre ktorú pracujú. Značka Bozomy Saint John ďaleko presahuje Netflix, kde začala pracovať pred niečo vyše rokom.

V prvom roku u tohto streamovacieho giganta viedla širokú škálu kreatívnych kampaní, vrátane kúsku, ktorý predviedli pri premiére seriálu Money Heist, keď odrezali fanúšikov od internetu, aby im zabránili v zdieľaní spoilerov.

Minulé leto spolupracovala s Glennonom Doyleom a desiatkami ďalších celebrít na spoločnej kampani zvanej #sharethemicnow s cieľom podporiť afro-americké ženy v širokej škále instagramových účtov belošiek.

Na budúci rok vydá memoáre s názvom The Urgent Life o strate manžela, ktorý umrel v roku 2013 na rakovinu a ako to zmenilo jej pohľad na život a problémy, s ktorými musela počas svojej cesty bojovať.

Predtým, ako prišla do Netflixu, bola Saint John hlavou marketingu v spoločnostiach Endeavor, Uber a Apple Music. V januári vyučovala na Harvardskej škole biznisu týždenný virtuálny kurz o sile autenticity. Je taktiež aktívna v oblasti otázok týkajúcich sa rôznorodosti a rovnocennosti.

2. Stephanie McMahon – WWE

Funkcia: Chief Marketing Officer
Spoločnosť:
WWE

Je zrejme jedinou CMO v rebríčku, ktorá má v životopise uvedené „profesionálna zápasníčka“. Je však aj vplyvnou marketérkou. Pomáhala zvyšovať angažovanosť fanúšikov pri streamovaných zápasoch, navigovala návrat k podujatiam naživo a vybudovala jeden z najsledovanejších profilov na TikToku v oblasti športu.

McMahon viedla aj spoluprácu s ďalšími spoločnosťami. Na podporu seriálu Army of the Dead na Netflixe krúžili okolo arény WWE zombie a stali sa súčasťou šou.

Začiatkom tohto mesiaca sa WWE spojila s Connor’s Cure a The V Foundation s cieľom vyzbierať peniaze na boj s rakovinou detí. Pomohla aj organizácii Ad Council s ich marketingom vakcín vrátane verejných oznamov, aby sa ľudia dozvedeli viac o možnostiach očkovania.

3. Dara Treseder – Peloton

Funkcia: Global head of marketing
Spoločnosť: Peloton

Treseder pracovala pre spoločnosti Goldman Sachs, Apple a GE. Do Pelotonu prišla v auguste 2020 a rýchlo sa zviditeľnila.

Začala partnerstvo s Beyoncé a reklamnú kampaň, ktorá je zameraná na príbehy zákazníkov. V posledných mesiacoch to Treseder mala ťažšie, keďže Peloton musel stiahnuť z predaja viac než 125-tisíc bežeckých pásov po tom, ako na jednom umrelo dieťa.

Tvrdí, že spoločnosť sa zameriava na svoju „North Star“ a kladie zákazníkov na prvé miesto. Počas nedávnych olympijských hier vytvorila s Pelotonom kampaň zameranú na podporu komunity, nie produktov: „It’s You. That Makes Us“.

„Olympijské hry nie sú len o ľuďoch, ktorí tam súťažia, tí tam zohrávajú veľkú úlohu, ale sú aj o všetkých ostatných. Ľudia, ktorí im pomáhali sa pripraviť, ľudia, ktorí ich povzbudzovali na tribúnach, ktorí ich sledovali v televízii, ktorí oslavovali tento historický moment, keď sa celý svet spája,“ povedala pre Forbes v júli.

4. Raja Rajamannar – MasterCard

Funkcia: Chief Marketing & Communications Officer a President, Healthcare Business
Spoločnosť: MasterCard

Keď spoločnosť MasterCard v minulom roku predstavila svoju kreditnú kartu „True Name“, čím umožnila transsexuálnym a nebinárnym zákazníkom zobrazovať na kreditných kartách meno, ktoré si zvolili, len ťažko hľadala bankových partnerov.

Reklama

Raja Rajamannar však posunul tento produkt vpred a stretol sa odvtedy s obrovským úspechom ako pre MasterCard, tak aj pre inkluzívne snahy, ktoré ďaleko presahujú samotnú značku.

Rajamannar – ktorý je členom správnej rady Svetovej federácie inzerentov a Asociácie národných inzerentov – sa taktiež otvorene vyjadril k potrebe boja proti nenávistným prejavom online a aj k ďalším problémom, s ktorými sa stretávajú internetové platformy.

Rajamannar sa stal CMO v MasterCard v roku 2013. Začiatkom tohto roka napísal svoju prvú knihu – Quantum Marketing,  v ktorej vyzýva marketérov, aby zaujali postoje, ktoré zahŕňajú nové technológie a zároveň sa rýchlejšie prispôsobia moderným spotrebiteľom.

5. Nick Tran – TikTok

Funkcia: Global Head of Marketing
Spoločnosť: TikTok

Ako vedúci marketingu jednej z najpopulárnejších sociálnych sietí pomáha Nick Tran s rastom už aj tak rýchlo sa rozrastajúcej užívateľskej základne.

V máji spustil TikTok mesačnú kampaň, v ktorej oslavoval malé podniky a začiatkom tohto mesiaca spustil nové rozhranie Creator Marketplace API, ktoré umožňuje marketérom prístup k priamym údajom z prvej ruky.

Na začiatku tohto mesiaca TikTok oznámil, že už má viac ako 1 miliardu používateľov mesačne, čo je veľký míľnik pre každú sociálnu sieť.

6. Morgan Flatley – McDonald’s

Funkcia: Global Chief Marketing Officer
Spoločnosť: McDonald’s

Minulý rok Morgan Flatley strávila tým, že pomáhala McDonaldu lepšie porozumieť jeho zákazníkom a tieto poznatky využívala na riadenie všetkého od marketingu až po obchodné operácie počas pandémie.

Získala taktiež významné partnerstvá s niektorými z najväčších hudobných hviezd, ako sú raper Travis Scott, kolumbijský spevák J. Balvin a K-popová kapela BTS.

7. Greg Joswiak – Apple

Funkcia: Senior Vice President of Worldwide Marketing
Spoločnosť: Apple

Keď sa minulý rok CMO spoločnosti Phil Schiller presunul na svoju novú pozíciu, spoločnosť povýšila na vedúceho marketingu Grega Joswiaka.

Joswiak nastúpil do spoločnosti Apple v roku 1986, aby pracoval s vývojármi tretích strán, teraz dohliada na všetko od vlajkových produktov ako iPhone, iPad a MacBook až po novšie divízie, akými sú napríklad Apple TV+ a Apple Arcade.

8. Olivier Francois – FCA Group

Funkcia: Global President značky Fiat & Chief Marketing Officer
Spoločnosť: FCA Group

Kým mnohé spoločnosti sa vyvarovali politiky vo svojich reklamách počas Super Bowlu 2021, Olivier Francois zvolil namiesto vtipnej reklamy pochmúrny prístup.

Len mesiac po útokoch na U.S. Capitol zo 6. januára sa v reklame objavil spevák Bruce Springsteen, ktorý vyzýva Američanov, aby sa zjednotili.

Na marketing využíva spoluprácu s mnohými hudobníkmi. V máji sa Stellantis spojil s frontmanom Foo Fighters Daveom Grohlom na propagáciu značky Ram a začiatkom tohto mesiaca Jeep dokonca vytvoril vlastnú gitaru, vyrobenú z dreva z historických budov v Detroite.

Francois má tiež na starosti marketing budúcich elektrických áut pre značky ako Fiat, ktoré by mohli byť plne elektrické do roka 2030.

9. Eric Lempel – Sony

Funkcia: SVP, Head of Global Marketing
Spoločnosť: Sony Interactive Entertainment

V roku, keď PlayStation uviedla na trh očakávanú konzolu PlayStation 5, Eric Lempel dostal za úlohu uviesť ju na trh a zároveň súťažiť s konkurenčným Xboxom, ktorý v rovnakom čase predstavil svoj vlastný nový herný systém.

Lempel vedie novú globálnu kampaň spoločnosti „Play Has No Limits“, ktorá nedávno zmenila v televíznej reklame mesto na šachovnicu a je taktiež lídrom marketingu pre množstvo exkluzívnych herných titulov PlayStation.

10. Marc Pritchard – Procter & Gamble

Funkcia: Chief Brand Officer
Spoločnosť: Procter & Gamble

Marc Pritchard dohliada na výdavky na reklamy v hodnote viac než 10 miliárd dolárov a často je trendsetterom pre celý marketingový priemysel, či už ide o rozmanitosť, udržateľnosť, bezpečnosť alebo kreativitu.

Pritchard vstúpil do spoločnosti pred takmer 40 rokmi a je taktiež predsedom Asociácie národných inzerentov a súčasným členom predstavenstva reklamnej rady.

Tento rok spoločnosť predstavila novú iniciatívu na zmenu spôsobu, akým sú Afro-Američania zobrazovaní v reklamách a zároveň na najímanie rozmanitejších talentov.

Zaviedli tiež množstvo iniciatív týkajúcich sa udržateľnosti na úrovni produktov aj partnerov. Nedávno spolupracovali s NFL na kampani pre Tide, aby ľudia používali menej vody pri praní.

11. Janine Pelosi – Zoom

Funkcia: Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Zoom

Od začiatku koronakrízy sa Zoom vyvinul zo softvéru pre konferenčné hovory na produkt, ktorý symbolizuje veľkú časť života s prácou na diaľku.

Janine Pelosi viedla Zoom pri raste na približne 505-tisíc zákazníkov s viac než 10 zamestnancami a dohliadala na rozpočet predaja a marketingu, ktorý vzrástol z 280 miliónov v prvej polovici roka 2020 na 516 miliónov dolárov v rovnakom období tohto roka.

Začiatkom tohto septembra spustil Zoom novú reklamnú kampaň, sadu nových produktov pre hybridné kancelárie a nový fond Zoom Cares v hodnote 2 miliónov dolárov pre „pôvodných obyvateľov, LGBTQ a mladých ľudí s odlišnou farbou pleti, ktorí boli neúmerne postihnutí pandémiou a systémovým rasizmom“.

12. Marisa Thalberg

Funkcia: Executive Vice President, Chief Brand and Marketing Officer
Spoločnosť: Lowe’s

Marisa Thalberg tento rok zorganizovala Thalberg kampaň pre rodiny, ktoré nemohli ísť na jarné prázdniny, zvanú „Hometrip“, valentínsku kampaň pre páry – vrátane šancí ísť na rande v rôznych lokalitách Lowe’s a nedávno spustila novú kolekciu dekorácií a interiérového dizajnu s módnou ikonou Iris Apfel.

A keďže Lowe’s oslavuje tento rok storočnicu, Thalberg viedla novú kampaň a iniciatívu „100 Hometowns“, ktorá ľuďom umožňuje nominovať ich mesto na získanie 10 miliónov dolárov, aby mohli vylepšiť parky a renovovať mestské časti.

13. Julia Goldin

Funkcia: Chief Product & Marketing Officer
Spoločnosť: LEGO

Pod vedením Julie Goldin sa Lego zameriava na pomoc deťom, aby sa jednoduchšie vyadrili a budovali si sebavedomie.

V januári Lego oznámilo novú spoluprácu s Universal Music Group, aby pomohlo deťom s kreativitou pomocou novej aplikácie s rozšírenou realitou.

Vo februári sa spoločnosť spojila s tvorcami, aby ukázala kreativitu detí v kampani „Rebuild The World“ a aby učila digitálnej empatii v rámci #SaferInternetDay.

Na medzinárodný deň žien spoločnosť priniesla späť svoju kampaň z roku 1981 „What It Is Is Beautiful“ a pridala sa k zásadám OSN pre posilnenie postavenia žien.

Pod vedením Goldin zohralo Lego rolu aj v diskusiách o sociálnych otázkach. Minulé leto, počas bojkotu v júli 2020 stiahla z Facebooku reklamu na boj proti nenávistným prejavom, stiahla reklamu na policajné hračky a darovala 4 milióny dolárov organizáciám podporujúcim černošské deti.

Začiatkom tohto mesiaca nadácia Lego Foundation oznámila plány venovať 150 miliónov dolárov na podporu detí a komunít postihnutých pandémiou na celom svete. 70 miliónov pôjde UNICEFu na podporu vakcín a zdravotníckych pomôcok pre zraniteľné komunity a 80 miliónov „pomôže mnohým partnerom nadácie, ktorí pracujú s deťmi, aby urýchlili ich zotavovanie z covidu“.

14. Chris Capossela

Funkcia: Chief Marketing Officer a Executive Vice President of Consumer Business
Spoločnosť: Microsoft

Microsoft bol na festivale Cannes Lions menovaný „Creative Marketer Of The Year“ za rok 2021. Na marketing tejto značky dohliada Capossela, ktorý v spoločnosti pôsobí desiatky rokov. Písal prejavy pre Billa Gatesa postupne sa  v roku 2014 vypracoval na CMO.

V apríli Microsoft začal s kampaňou Xboxu zameranou na boj proti globálnej mizogýnii a na propagáciu ženských hračiek. V júni kampaň pre Microsoft Teams preniesla fanúšikov olympijských hier virtuálne do Tokia. Capossela je okrem popredného marketingu pre herné a cloudové služby aj zástancom úsilia spoločnosti o udržateľnosť.

15. Ann Lewnes

Funkcia: Chief Marketing Officer a Executive Vice President of Corporate Strategy and Development
Spoločnosť: Adobe

Ako CMO v Adobe je zodpovedná za propagáciu niektorých z najobľúbenejších kreatívnych softvérových nástrojov na svete, ako sú Photoshop, Illustrator a After Effects.

Tento mesiac vytvorili novú kampaň pre Adobe Max, v ktorej sa objavili hviezdy z úspešného sitcomu The Office, ktorá ponúka účastníkom možnosť vyhrať vlastné správy out-of-office.

Medzi ďalšie kampane Adobe patrí spolupráca s Netflixom, ktorá umožnila používateľom TikToku posielať príbehy, ktoré Hollywood nezachytil, aby získali šancu, že sa objavia na Netflixe. Spoločnosť spolupracovala aj s raperom Young Thugom pri navrhovaní dizajnu bundy.

16. Ukonwa Kuzi-Orizu Ojo

Funkcia: Global Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Amazon Prime Video & Studios

Ukonwa Ojo pomohla v máji dohliadnuť na marketing spojený s akvizíciou MGM v hodnote 8,45 miliardy dolárov, vďaka ktorej získal Amazon práva na Jamesa Bonda.

Na podporu tohtoročného debutu Without Remorse, v ktorom hrá Michael B. Jordan – prvý afro-americký herec, ktorý hrá slávneho Johna Clarka – pomohla zorganizovať viac než 100 dodávok dronov rodinám veteránov a vojakov v takmer 12 krajinách na propagáciu tohto príbehu a jeho globálnej povahy.

A toto leto prebiehala kampaň na Popolušku v spolupráci so spoločnosťou Mercedes-Benz, v ktorej účinkovala Camilla Cabello.

17. Julia White

Funkcia: Chief Marketing And Solutions Officer a Executive Board Member
Spoločnosť: SAP

Odkedy Julia White  začala pracovať pre tohto softvérového giganta, podporuje spoločnosti v ich udržateľnosti, dátovom a maloobchodnom úsilí pri spolupráci so značkami, s cieľom podporiť ich rast.

Pomáhala tiež pri rozhodnutí nechať svojim viac než 100-tisíc zamestnancom 100 % flexibilnú pracovnú dobu počas pandémie koronavírusu, aj po nej. So zamestnancami spoločnosti hovorí o dôležitosti vytvorenia „flexibilného a dôveryhodného pracoviska“.

18. Alex Schultz

Funkcia: Chief Marketing Officer a Vice President of Analytics
Spoločnosť: Facebook

Kým samotný Facebook je mienkotvorný nástroj, Schultzova práca je obmedzená, pokiaľ ide o pomoc spoločnosti pri riešení problémov v oblasti vnímania značky, reklamy, bezpečnosti spotrebiteľa, zlepšení kontroly obsahu a ochrany osobných údajov.

V spolupráci s Európskou úniou pracoval na vypracovaní nezávislej správy kódexu správania. Počas minulého roka sa venoval aj práci na infraštruktúrnych projektoch týkajúcich sa problémov ohľadom verejného zdravia a na zmierňovaní dezinformácií okolo covidu.

Prvou kampaňou Facebooku pod Schultzovým vedením bola reklama spustená vo februári, ktorú nahovorila Grace Jones, a potom séria televíznych spotov pre olympijské hry v Tokiu, v ktorých bolo niekoľko nových olympijských športov.

V marci spoločnosť debutovala s kampaňou „Black History Written By“, ktorá je zameraná na to, aby sa história Afro-Američanov neoslavovala len vo februári.

Schultz sponzoruje skupinu Facebooku pre LGBTQ+ a pracoval aj na júnovej kampani Pride Month, ktorá bola prezentovaná v mnohých aplikáciách spoočnosti.

19. Rachel Ferdinando

Funkcia: Chief Marketing Officer a Senior Vice President
Spoločnosť: Frito-Lay

Jedna z top CPF marketérok vedie od roku 2019 divíziu pochutín vo vlastníctve Pepsi vo výške 16 miliárd dolárov. Stojí za reklamami na Super Bowl 2020 a 2021, vrátane reklamy na Dorito’s, v ktorej hviezdi Lil Nas X a na Cheetos, v ktorej sa objavili MC Hammer, Mila Kunis a Ashton Kutcher.

Ferdinando viedla portfólio značiek pred aj počas pandémie. Minulý rok viedla premenu Frito-Lay na elektronický obchod a tiež priniesla nové príchute a vzkriesila staré produkty, ako napríklad Dorito’s 3D Crunch.

20. Britta Seeger

Funkcia: Členka predstavenstva a Head of Sales
Spoločnosť: Daimler

Ako členka predstavenstva v spoločnosti Daimler AG od roku 2017 vedie Seeger marketing a predaj pre divíziu Mercedes-Benz. Dohliada nad dizajnom a vedie stratégiu elektrických vozidiel značky.

Začiatkom tohto roka pomohla zlúčiť marketingové a komunikačné tímy spoločnosti do novej štruktúry. Verejne rozprávala aj o práci spoločnosti v oblasti počítačovo-mozgových rozhraní na báze AI, ktoré by mohli pomôcť ľuďom pri interakcii s autami bez použitia rúk.

21. William White

Funkcia: CMO
Spoločnosť:  Walmart

Aj keď sa stal CMO spoločnosti Walmart uprostred pandémie, White sa rýchlo stal jedným z najvplyvnejších  marketérov v oblasti obchodu.

White, bývalý marketingový riaditeľ v spoločnostiach Target a Coca-Cola, pomohol Walmartu pretransformovať aplikácie a stratégie elektronického obchodu. Spojil sa aj s TikTokom, aby experimentoval s nakupovaním prostredníctvom live videa a sociálnym obchodom. Vybudoval aj mediálnu a reklamnú divíziu, ktorá má konkurovať Amazonu.

V posledných dvoch rokoch spustil tiež nové kampane na programy ako Walmart+, ktorý konkuruje Amazon Prime. Vvytvoril zážitkový marketing pre zákazníkov, ako napríklad drive-in kino a bezkontaktný trick-or-treat.

22. Sarah Franklin

Funkcia: Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Salesforce

Franklin začala svoju kariéru vo vede a technike – má dva tituly v chemickom inžinierstve a biochémii. V spoločnosti Salesforce uviedla na trh Trailhead – online vzdelávací nástroj, ktorý pomáha ľuďom získať technologické zručnosti a pripraviť sa na kariéru v STEM.

Vo voľnom čase Franklin beháva a v roku 2020 si stanovila cieľ zabehnúť 2020 míľ. Nakoniec svoj cieľ prekonala a zabehla 2 162 míľ (čo je ekvivalent cesty z Chicaga do San Francisca).

23. Fernando Machado

Funkcia: Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Activision Blizzard

Potom, ako dohliadal na marketing reťazcov medzinárodných reštaurácií, ako sú Burger King, Tim Horton’s a Popeyes, sa Fernando Machado začiatkom tohto roka pripojil k Activision Blizzard.

Je známy svojimi riskantnými, kreatívnymi a veľmi obľúbenými kampaňami, ako je fotografovanie plesnivých Whopperov, aby ukázal jedlo bez konzervačných látok, či roznášanie sendvičov ľuďom, ktorí sú uviaznutí v dopravných zápchach v Mexico City.

Teraz je zodpovedný za marketing širokej škály obľúbených hier, ako sú Call of Duty, World of Warcraft a Candy Crush.

Po tom, ako úspešne pomohol značkám predávajúcim burgery, kura a kávu, prišiel na rad Activision Blizzard, aby mu zdvihol reputáciu, ktorá sa zmietala v súdnych sporoch, hrozbách štrajku zamestnancov a výzvach na bojkot spotrebiteľov a sponzorov.

24. Jens Thiemer

Funkcia: Senior Vice President Customer & Brand
Spoločnosť: BMW

Po minuloročnej zmene loga BMW – čo bola prvá aktualizácia po viac ako dvoch desaťročiach – viedol Jens Thiemer značku k novým partnerstvám, vrátane sponzorovania piatich e-športových tímov, integrácie dvoch áut do filmu Black Widow, vývoja špeciálnej edície modelu M4 a rozšírenia podpory belgického národného futbalového tímu.

Tento rok BMW vytvorilo novú kampaň, ktorá využíva umelú inteligenciu na generovanie umenia do automobilov a taktiež sa rozhodlo zefektívniť agentúry v rámci novej divízie, na ktorú dohliada Thiemer.

Tento bývalý riaditeľ Daimleru navyše vedie marketing elektrických vozidiel spoločnosti BMW, ktoré si získavajú popularitu najmä v Európe.

25. Hildegard Wortmann

Funkcia: Členka predstavenstva spoločnosti Audi AG pre predaj a marketing
Spoločnosť: Audi

Po približne 21 rokoch od jej nástupu do spoločnosti BMW AG ako vedúcej komunikácie sa Wortmann stala v júli 2019 členkou predstavenstva pre marketing a predaj v spoločnosti Audi.

Odvtedy hrá kľúčovú úlohu v stratégii nemeckých automobiliek pre elektrické a autonómne vozidlá. Tento rok odhaľujú dva z troch nových konceptov áut, ktoré podľa slov spoločnosti reprezentujú to, čo by Audi chcelo priniesť na trh do roku 2033.

„Je to budúcnosť Audi,“ povedala Wortmann na virtuálnom odhalení áut. „Sme pri úsvite novej éry mobility.“

26. Detlev von Platen

Funkcia: Člen predstavenstva pre predaj a marketing
Spoločnosť: Porsche

Detlev von Platen pôsobí ako člen predstavenstva pre predaj a marketing spoločnosti Porsche AG od roku 2015. V spoločnosti je však už od roku 1997, kedy nastúpil ako riaditeľ značky Sonauto SA.

Začiatkom tohto roka mal na starosti nové partnerstvo s výrobcom luxusných hodiniek TAG Heuer, s ktorým uviedli na trh nové hodinky – TAG Heuer Carrera Porsche Chronograph. Ich vzhľad pripomína palubnú dosku športového auta.

Von Platen tiež nedávno pomáhal viesť otvorenie ôsmeho centra Porsche Experience Center: zariadenia s rozlohou viac než 5 500 štvorcových metrov s atrakciami ako predvádzacia miestnosť s vozidlami, dráha na jazdenie a reštaurácia.

27. Carla Hassan

Funkcia: Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Citi*

Len dva roky po tom, ako odišla z PepsiCo do Citi, sa v septembri 2020 stala úplne prvou globálnou CMO spoločnosti.

Počas svojho pôsobenia na tejto pozícii spojila marketingové a brandingové organizácie spoločnosti a dohliadala tiež na marketing a sponzorstvo pre spotrebiteľské bankovníctvo a inštitucionálnych klientov.

Po uvedení nových produktov na trh, ako napríklad Citi Custom Cash Cards, si ju „ulovila“ konkurenčná spoločnosť JPMorgan Chase, aby sa stala jej novou marketingovou šéfkou.

*Hassan v júli prijala ponuku na CMO od JPMorgan Chase & Co.

28. Conny Braams

Funkcia: Chief marketing and digital officer
Spoločnosť: Unilever

Connie Braams začala pracovať pre Unilever v roku 1990 ako marketingová praktikantka. V januári 2020 sa stala prvou hlavnou marketingovou a digitálnou riaditeľkou spoločnosti a zodpovedá za digitálnu marketingovú a transformačnú stratégiu.

Pod jej vedením sa Unilever snaží byť inkluzívnejší a tento rok oznámil, že v reklamách a na obaloch výrobkov pre krásu a osobnú starostlivosť nebude používať slovo „normálne“. Jeho deodorant Degree bude mať publikovanú celostranovú reklamu v Sunday New York Times, v ktorej bude povzbudzovať fitness priemysel, aby bol inkluzívnejší voči znevýhodneným ľuďom.

29. Russell Wager

Funkcia: VP of Marketing
Spoločnosť: Kia

Po šiestich rokoch v Mazde prešiel Russell Wager do spoločnosti Kia a stal sa viceprezidentom marketingu. Jeho hlavnou úlohou je zjednotiť a viesť marketing a vzťahy s verejnosťou v Amerike.

Na začiatku roka odhalili nové logo a slogan a Kia oznámila, že po prvýkrát po 11 rokoch nebude vysielať reklamy počas Super Bowlu LV, ale sa namiesto toho zameria na kampaň „Accelerate The Good“, ktorá podporuje mladých Američanov, ktorí sa ocitli na ulici ako bezdomovci.

Túto jeseň počas 73. ročníka udeľovania cien Emmy predstavil prvé elektrické vozidlo spoločnosti, 2022 EV6 Crossover. V tlačovej správe uviedol, že „Kia America sa vydáva úplne novým smerom a EV6 je len začiatok“.

30. Sally Susman

Funkcia: Executive Vice President a Chief Corporate Affairs Officer
Spoločnosť: Pfizer

Pfizer sa vlani vďaka rýchlemu vývoju vakcíny proti covidu stal oveľa vplyvnejším, než predtým. V centre značky stojí Sally Susman, ktorá prišla do spoločnosti v roku 2007.

Susman je za marketingom vakcíny, aj za prvým logom spoločnosti za 70 rokov, ktoré bolo uvedené v januári. Taktiež pracovala na pomenovaní vakcíny spoločnosti Comirnaty. Predtým, než prišla do Pfizeru, pracovala sedem rokov ako EVP globálnej komunikácie v spoločnosti Estee Lauder.

31. Andrea Brimmer

Funkcia: Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Ally Financial

Andrea Brimmer tento rok priviedla spoločnosť Ally k tomu, aby sa stala prvým oficiálnym bankovým partnerom Národnej ženskej futbalovej ligy. Počas olympijských hier vytvorila kampaň pre nesponzorovaných športovcov na základe účtov GoFundMe pre začínajúcich olympionikov.

Spoločnosť sa taktiež snaží presadzovať rovnosť. Zvýšila minimálnu mzdu zo 17 na 20 dolárov za hodinu, investovala 30 miliónov dolárov do afro-amerických zakladateľov, komunít a biznisov a prispela tiež organizáciám ako Women Who Code a Blacks In Technology.

Brimmer je tiež v správnej rade neziskovej organizácie The Ad Council, ktorá spolupracuje s marketingovými spoločnosťami na vytváraní verejných oznamov ohľadom Covidu-19, klimatických zmien a ďalších tém.

32. Deborah Wahl

Funkcia: Global Chief Marketing Officer
Spoločnosť: General Motors

Počas minulého roka viedla Deborah Wahl agresívny marketing spoločnosti General Motors pre ich elektrické vozidlá. Spolu s rebrandingom loga, kampaňou Consumer Electronics s batériovým systémom GM v hlavnej úlohe, reklamou počas Super Bowlu, v ktorej hviezdil Will Ferrell a spoluprácou s Disney pre Chevrolet, sa Wahl snaží dosiahnuť, aby sa elektromobily stali mainstreamom.

Okrem marketingu elektrických áut presadzuje Wahl aj inkluzívnejší marketing pomocou diverzifikácie výdavkov na médiá a inkluzívnejším prístupom na kastingoch.

33. Angela Zepeda

Funkcia: Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Hyundai

Po dlhej kariére práce cez agentúru (vrátane vedenia reklamného účtu spoločnosti Hyundai v Innocean) prešla Zepeda v roku 2019 priamo do spoločnosti. Stala sa prvou ženskou výkonnou riaditeľkou spoločnosti a viedla kampaň „Question Everything“, v ktorej sa objavilo množstvo celebrít, vrátane Mindy Kaling, Jasona Batemana a Kawhi Leonarda.

34. Mayur Gupta

Funkcia: Chief Marketing And Strategy Officer
Spoločnosť: Gannett

Ako prvý riaditeľ marketingu a stratégie spoločnosti Gannett dostal Gupta za úlohu vytvárať príjmové a obsahové kanály pre tento mediálny konglomerát.

Gupta spojil svoje skúsenosti s predplatným zo spoločností Freshly a Spotify a znalosti marketingových technológií z Kimberly-Clark a je teraz uprostred budovania platobnej brány pre USA Today po tom, ako túto zmenu vykonali už stovky ďalších novín spoločnosti Gannett.

35. Diego Scotti

Funkcia: EVP a Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Verizon

Pred podpísaním 10-ročnej zmluvy  s NFL o vybavení 25 štadiónov 5G technológiami, bol Scotti na čele zmlúv Verizonu s NBA a NHL či so spoločnosťou Apple zameranej na predaj prvého iPhonu podporujúceho 5G.

Spolupracoval tiež s Facebookom, Microsoftom a Amazonom a začiatkom roka sa pre Super Bowl usiloval aj o spoluprácu s Fortniteom.

36. Brie Carere

Funkcia: Executive Vice President a Chief Marketing and Communications Officer
Spoločnosť: FedEx

20-ročná veteránka spoločnosti FedEx strávila posledné dva roky pomáhaním FedExu orientovať sa v nápore objednávok a aj so zvýšenou konkurenciou s rivalmi ako Amazon či UPS. Popri marketingu má za úlohu dohliadať aj na rast elektronického obchodu.

Carere, ktorá sa stala CMO spoločnosti v roku 2019, viedla počas jej pôsobenia vo FedExe mnohé snahy ohľadom rozmanitosti, vrátane komunity Women In Leadership v Kanade a podobnej sieti v USA.

37. Lynne Biggar

Funkcia: Executive Vice President a Global Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Visa

Po takmer 20 rokoch kariéry strávených v spoločnosti American Express prešla Biggar v roku 2016 do Visy, aby viedla stratégiu značky a externú komunikáciu spoločnosti.

Zameriava sa na témy marketingu, ako sú posilnenie postavenia žien, rast a podpora malých podnikov. Pod jej vedením Visa predĺžila viacročné partnerstvo s organizáciami ako FIFA, NFL, Olympijský a Paralympijský výbor. Na tohtoročných olympijských hrách sponzorovala Visa 102 športovcov z 28 športových odvetví, z 54 krajín.

38. Amy Fuller

Funkcia:  Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Accenture*

Fuller počas štyroch rokov pôsobenia vo funkcii vedúcej marketingu a komunikácie v spoločnosti Accenture spôsobila revolúciu.

Medzi jej hlavné úspechy patrí investovanie 90 miliónov dolárov do reklamy v roku 2020 (čo je trojnásobok bežného rozpočtu spoločnosti na reklamu). Reklama bola navrhnutá uznávaným newyorským reklamným štúdiom Droga5, ktoré Accenture v roku 2019 získal.

*Fuller koncom augusta odišla z pozície CMO  Accenture

39. Everette Taylor

Funkcia: Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Artsy

Vo veku 31 rokov je Everette Taylor jedným z najmladších CMO v tohtoročnom rebríčku. Svoj prvý startup spustil vo veku 19 rokov a posledných 10 rokov strávil kombinovaním kreativity, dát a obchodu. Teraz ako CMO jedného z najväčších online trhov s umením vedie marketing pre Artsy.

Taylor taktiež hľadá cesty ako integrovať do spoločnosti boj s nespravodlivosťou. Vo februári spustila spoločnosť reklamnú kampaň v rámci Mesiaca černošskej histórie a v júni viedla kampaň na podporu LGBTQ+ umelcov v rámci Pride mesiaca.

Spoločnosť Artsy tiež spolupracovala s organizáciou UN Women – značkou OSN zameranou na rodovú rovnosť a posilnenie postavenia žien. Ich spoločným cieľom bolo zorganizovať umeleckú šou a benefičnú aukciu s černošskými umelkyňami v hlavnej úlohe.

Organizovali aj aukciu v prospech neziskovej organizácie Equal Justice Initiative z Alabamy, ktorá obraňuje ľudí v cele smrti.

40. Alessandra Bellini

Funkcia: Chief Customer Officer
Spoločnosť: TESCO

Bývalá výkonná riaditeľka Unileveru začala pracovať pre Tesco v roku 2017, keď bol tento britský supermarketový gigant uprostred reinovácie pod vedením CEO Davea Lewisa.

Bellini bola odvtedy na čele viacerých iniciatív, vrátane znižovania reklám s cieľom znížiť ceny a prepracovať vernostný program spoločnosti.

41. Arjan Dijk

Funkcia: Senior Vice President & Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Booking.com

Dijk prešiel do Booking.com po viac ako 10 rokoch v spoločnosti Google. Načasovanie možno nebolo najlepšie pre online cestovnú agentúru, keďže cestovný ruch počas pandémie prudko klesol. Dijk však reagoval tým, že marketing Booking.com zameral na domáce dobrodružstvá a skryté poklady.

42. Lorraine Twohill

Funkcia: Global Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Google

Lorraine Twohill pracuje pre Google od roku 2003. Vedie marketing pre jednu z najvplyvnejších spoločností – spolu so všetkými službami, vrátane YouTube, rastúceho obchodu s hardvérom a všetkých softvérových služieb.

Twohill je v čele značky v čase, keď spoločnosť čelí zvýšenej kontrole zo strany regulačných orgánov v súvislosti s problémami spojenými s ochranou osobných údajov.

43. Jonathan Auerbach

Funkcia: Executive Vice President, Chief Strategy, Growth and Data Officer
Spoločnosť: PayPal

Počas svojej vyše 26-ročnej kariéry v McKinsey zastával niekoľko medzinárodných pozícií a aj teraz ostal verný svojej globálnej expertíze.

V spoločnosti PayPal je strategickým poradcom pre operácie PayPalu v Číne a predsedá tiež operačnej skupine spoločnosti. Okrem riadenia marketingovej organizácie riadi aj nedávno založenú divíziu zameranú na blockchain, krypto a digitálne meny.

44. Lorenzo Bertelli

Funkcia: Group Marketing Director
Spoločnosť: Prada

Najstarší syn väčšinových vlastníkov Prady, ktorými sú Miuccia Prada a Patrizio Bertelli, vstúpil do rodinného biznisu v roku 2017.

V budúcom roku bude viesť digitálny marketing a oblasť spoločenskej zodpovednosti spoločnosti. Pre jeho marketingovú stratégiu je kľúčová udržateľnosť, vrátane ďalšieho predaja a upcycle.

45. Minjae Ormes

Funkcia: Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Visible*

Počas jej trojročného pôsobenia vo Visible si Ormes vybudovala povesť marketérky, ktorá spúšťa odvážne televízne reklamné spoty a kreatívne pop-up okienka na autobusových zastávkach. Jej kampaň v sociálnych médiách zarobila 250-tisíc dolárov na pomoc pri boji s covidom.

*V auguste sa presunula do spoločnosti LinkedIn, kde je vo funkcii viceprezidentky marketingu.

46. Brad Hiranaga

Funkcia: Chief Marketing Officer
Spoločnosť: General Mills*

Hiranaga pracoval v spoločnosti General Mills 20 rokov a za tento čas úspešne modernizoval viac než 100 značiek spoločnosti.

Keď koronavírus zasiahol USA, Hiranaga sa rýchlo preorientoval zo sviatočných receptov na praktické rady týkajúce sa domáceho varenia. Použil staré reklamy a začal využívať na prácu nové spôsoby, ako napríklad e-športy.

*Po reštrukturalizácii spoločnosti Hiranaga v auguste odišiel z General Mills a neohlásil svoje nové pôsobenie.

47. Melissa Grady Dias

Funkcia: Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Cadillac

Keď vypukla pandémia, Grady Dias zastavila novú globálnu marketingovú kampaň a vymenila ju za reklamy, ktoré zaistili zákazníkom nové, flexibilné možnosti financovania so správou „Podržíme vás“.

Jej najnovším úspechom je úspešná marketingová kampaň na 2023 Cadillac Lyriq, prvý elektromobil spoločnosti, ktorý má vyjsť budúci rok. Rezervácie na jeho uvádzaciu edíciu sa vypredali za menej ako 20 minút.

48. Rupen Desai

Funkcia: Global Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Dole Sunshine Company

Desai ukázal pozoruhodný cit pre budovanie pozitívneho odkazu o hodnotách a sociálnom dopade spoločnosti Dole. Jedna kampaň bola zameraná na inovatívnu náhradu kože vyrobenú z palmových listov. V ďalšej boli dvaja otrávení oteckovia, ktorí sa chystali na plánované rande a zistili, že zabudli zavolať opatrovateľku.

Spojil sa aj s umelcami v rámci kampane na zvýšenie informovanosti o ľuďoch, ktorí trpia nedostatkom jedla a na získanie finančných prostriedkov pre Boys & Girls Clubs of America.

49. Leslie Berland

Funkcia: Chief Marketing Officer
Spoločnosť: Twitter

Jej odkaz na Twitteri hovorí za všetko: „Značka nie sme my, ste to vy všetci“. Berland má ako CMO Twitteru náročnú úlohu – propagovať značku, ktorá sa neustále mení tými, ktorí ju používajú. Začiatkom tohto roka osviežila Twitter tým, že priniesla väčšiu rozmanitosť vo vizuálnych prvkoch.

Súčasťou jej práce je aj náročnejšia časť, ktorá sa týka odstraňovania falošných účtov. Pomáha aj pri šírení dôležitých informácií o verejnom zdraví, keďže Twitter sa stáva vedúcou spravodajskou platformou.

50. Enrico Galliera

Funkcia: Chief Marketing a Commercial Officer
Spoločnosť: Ferrari

Vďaka výkonu, štýlu, dizajnu a technológiám môže Ferrari pôsobiť ako značka, ktorá sa predáva sama. Galliera však hľadá nové spôsoby, ako preniesť túto prestíž na stále náročnejších zákazníkov, ktorí si kúpia jedno z približne 10-tisíc áut vyrobených ročne.

Tento rok dohliadal tento dlhoročný marketingový a obchodný riaditeľ Ferrari na prechod spoločnosti k novým hybridným športovým automobilom. Ďalším krokom je úplne prvé SUV značky Ferrari s názvom Purosangue, čo v preklade znamená „čistá krv“. To má fanúšikov značky ubezpečiť, že je stavané viac na rýchlosť, než na nakupovanie potravín.

Článok vyšiel na Forbes.com. Autorom je redaktor Foebesu .

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

 

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?