13. augusta 2019

Na prvý pohľad sa vám spojenie pracovisko a emocionálna inteligencia môže zdať ako olej a voda. Sú ale úzko prepojené. Pre mnohých z vás je práca určite oveľa viac než len prostriedok na dosiahnutie cieľa. Je to vaša identita. Dáva vám pocit bezpečia, definuje vás ako jednotlivcov a ponúka vám účel. Naučte sa však nebrať všetko príliš osobne. Tak napríklad tu je 7 vecí, ktoré robia emocionálne inteligentní ľudia v práci inak:

1. Nepripisujú všetkému zámer.

Šéf mál dnes ráno ťažké rokovanie a váš kolega je ako na ihlách. Spravil chybu v podkladoch a teraz je šéf naštvaný.

Ľudia majú tendenciu brať veci v práci príliš osobne. Predpokladajú, že každá poznámka proti nim je znakom ich nekompetentnosti alebo ešte horšie, znakom toho, že sú zbytoční. (Koľko ľudí poznáte, ktorí stuhnú, keď ich šéf požiada, aby sa porozprávali osamote?).

Mindset manažéra zaváži. 3 otázky pre lídrov,
ktorí si chcú upratať v myšlienkach a smerovaní

Ak niečomu pripisujete zámer či agendu, tak predpokladáte, že vždy ide o vás ako o osobu. V skutočnosti to tak ale nie je. Možno to prirovnať z takzvanému reflektorovému efektu. V jeho prípade sa domnievate, že vás ostatní ľudia až prílišne sledujú (zhoršujú ho napríklad sociálne médiá).

Pokiaľ sa obávate, že ste nekompetentní, nevedomky hľadáte dôkazy, ktoré by vám to potvrdili. Emocionálne inteligentní ľudia však dokážu rozlíšiť predsudky od reality. Sami teda vedia uznať, že na nich nikto nie je zameraný tak, ako sú oni zameraní na seba.

2. Nesnažia sa dokázať svoju dôležitosť.

Ľudia, ktorí sa neustále snažia poukázať na to, akí sú zaneprázdnení a vystresovaní, nenarážajú na svoj rozvrh. Nie. Oni sa snažia zdôrazniť, akí dôležití a potrební sú. To sa môže prejaviť i formou prehnanej kritiky. Ľudia, ktorí vždy poukazujú na to, čo robíte zle, sa chcú dostať do pozície autority a to aj v prípade, že ju nemajú.

Zmeňte sa z manažéra na skutočného lídra. Tu sú 4 spôsoby, ako na to

Emocionálne inteligentní ľudia svoju dôležitosť nemusia ukazovať, pretože o nej jednoducho vedia. Veľmi dobre si uvedomujú, že nemusia hovoriť o tom, aká náročná je ich práca, no radšej ukážu jej konečný výsledok. Tiež vedia, že ako neoddeliteľná súčasť tímu by mali byť pozitívni, nápomocní a dokázať zvládať stres. Podľa nich môže mať preukazovanie vlastnej dôležitosti v skutočnosti opačný účinok.

3. Nespájajú celú svoju identitu s prácou.

Keď už človek vie, odkiaľ ste, tak ďalšia vec, na ktorú sa vás opýta, je, čo vlastne robíte. A to je skvelý príklad toho, ako sú vaše identity prepojené s prácou. Čo by sa teda stalo, ak by ste prišli o svoje zamestnanie? Keď nedosiahnete štvrťročný výkon? Keď v strednom veku zmeníte kariéru?

Pokiaľ je vaša identita úzko prepojená s prácou, tak si v takýchto situáciách myslíte, že strácate časť seba. Je to práve strach, ktorý vám bráni vidieť podobné straty ako príležitosti nájsť si novú alebo lepšiu prácu. Strach paralyzuje a je to tak najmä vtedy, keď si myslíte, že pri strate zamestnania strácate seba.  Vy ste však existovali pred týmto zamestnaním a celkom určite budete existovať i po ňom. To, čo robíte, je len časťou toho, kým vlastne ste.

4. Preukazujú rešpekt ostatným.

Každý človek chce byť v práci rešpektovaný. Málokto ale hovorí o tom, aké dôležité je rešpekt tiež preukazovať. Ak ste v prítomnosti niekoho, kto vo svojom odbore pracuje už viac ako 25 rokov, a považujete jeho názory za irelevantné, pretože tie vaše sú sviežejšie, tak to nedávajte najavo. Pokiaľ chcete, aby ľudia vaše nápady rešpektovali, tak musíte sami rešpektovať myšlienky ostatných. A to i v prípade, že s nimi vôbec nesúhlasíte.

5. Chápu, odkiaľ pochádzajú ich peniaze.

Emocionálna inteligencia často súvisí so základnými vedomosťami o tom, ako veci fungujú, a sedliackym rozumom. Emocionálne inteligentní ľudia často lepšie chápu, ako funguje odmeňovanie. Výplatu teda neberú ako samozrejmosť. Pre nich je to niečo, pre čo musia neustále pracovať, aby to dostali.

Áno, váš čas a vaša práca niečo stoja. A to by ste si mali veľmi dobre uvedomovať. Tiež však musíte poznať firemnú finančnú štruktúru a uvedomiť si, že nedostanete to, čo sami nedáte. Peniaze dostávate, pretože si ich zarobíte, nie preto, že by ste boli pre spoločnosť takí neoceniteľní, že by ich míňali len preto, aby si vás udržali.

6. Prehry a straty považujú za príležitosti.

Väčšina ľudí sa obáva prehier alebo strát, pretože ich vnímajú ako čosi konečné. Vy sa na ne ale môžete pozrieť úplne inak. Ak nezískate povýšenie, tak ste pravdepodobne na konkrétnu pozíciu neboli tým najvhodnejším kandidátom. Pokiaľ prídete o zamestnanie, tak je to možno príležitosť začať podnikať, alebo si hľadať zamestnanie niekde, kde sa budete cítiť oveľa lepšie. Nie je to žiadna strata. Je to príležitosť skúsiť niečo znova.

7. Emocionálne inteligentní ľudia zostávajú pokorní.

Tou najvýraznejšou a najsilnejšou črtou, ktorú si môžete vo svojej práci zachovať, je pokora. Bez ohľadu na to, akú pozíciu zastávate, koľko peňazí zarábate, alebo akí rešpektovaní sa stanete vo svojej oblasti, pokiaľ nezostanete pokorní, tak sa stanete imúnni voči kritike a myšlienkam ostatných. A to vlastne znamená, že prestanete rásť.

Nie je nič neznesiteľnejšie, ako niekto, kto sa odmieta vyvíjať spolu so svojou oblasťou. A to len preto, že chce mať pravdu. Pokora si teda žiada odpoveď na otázku: Mali by ste radšej pravdu, alebo by ste radšej boli dobrí?

Prispievateľka Brianna Wiest píše pre Forbes.com o emocionálnej inteligencii.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk