15. januára 2020

Kúpiť si lístok priamo vo vozidle bratislavskej mestskej hromadnej dopravy má byť o pár mesiacov opäť jednoduchšie. Bude stačiť použiť platobnú kartu.

Martin Dolejš, riaditeľ rozvoja obchodu spoločnosti Mastercard pre Česko a Slovensko avizuje, že od apríla chcú spustiť možnosť kúpiť si lístok až v dopravnom prostriedku priložením karty k terminálu. Lístok bude „zapísaný“ na kartu, nebude sa tlačiť.

Dopravný podnik Bratislava (DPB) je v časovaní opatrnejší, termín spustenia služby odhaduje na druhý polrok. „Služba kúpy jednorazového cestovného lístka vo vozidlách MHD platobnou kartou je pred fázou úvodného testovania, nakoľko DPB potrebuje dôsledne otestovať množstvo vydaných platobných kariet a ich spoluprácu pri zakúpení cestovného lístka s označovačmi a tiež vydavateľmi platobných kariet,“ spresnila hovorkyňa podniku Adriana Volfová.

Pokračovanie v spolupráci s podnikmi verejnej dopravy je jednou z oblastí, kde chce Mastercard rozšíriť svoje aktivity. Po Bratislave chce tento produkt dostať do celého bratislavského kraja. Martin Čarný, nový generálny riaditeľ Mastercard pre ČR a Slovensko naznačil, že rozbiehajú diskusie s ďalšími dopravnými podnikmi.

Aktuálne si bratislavský cestujúci, ktorý nemá pri sebe drobnú hotovosť na kúpu lístka z automatu na zastávke MHD, môže kúpiť lístok napríklad cez SMS. V porovnaní s bežným cestovným je to však výrazne drahšia možnosť. Ďalšou možnosťou je kúpa lístka cez aplikáciu integrovaného dopravného systému v kraji. Cenovo je výhodnejšia, no cestujúci si kúpu vhodného lístka musí správne načasovať, keďže začína platiť až po 30 sekundách od potvrdenia v aplikácii.

V minulosti Mastercard a DPB predstavili napríklad možnosť „nahrať“ si predplatný cestovný lístok, takzvanú električenku, na platobnú kartu kúpou v online obchode dopravného podniku.

Menej cashu

Trend zjednodušovania platieb v doprave, kde sa denne premelie množstvo ľudí a vyžaduje sa tak množstvo drobných platieb, nie je nový. Podobný systém, aký má skúsiť Bratislava, funguje už napríklad v Londýne, kde platobnou kartou či mobilným zariadením zaplatíte bezkontaktne za metro i nadzemnú dopravu. V Prahe zas vlani rozšírili do všetkých vozidiel terminály, kde rovnako cestujúci môžu zaplatiť za lístok bezkontaktnou platbou, ten však dostanú následne vo fyzickej podobe.

Mastercard, spolu s Visou jedna zo svetových dominantných kartových spoločností, hľadá cesty, ako ďalej posunúť spotrebiteľov od hotovosti ku kartovým či digitálnym platbám. Čarný hovorí, že podľa ich prieskumov by až 41 percent Slovákov prijalo zrušenie hotovosti. Za hlavné trendy pre aktuálny rok v oblasti platieb považuje zvýšenie používania platieb mobilnými telefónmi prostredníctvom Google Pay či Apple Pay, ktoré slovenské banky v spolupráci s kartovými firmami a spomínanými tech-gigantmi rozbehli vlani. Postupne tiež budú banky prichádzať s novými formami identifikácie pri platbách na internete, od kódov prijatých cez SMS budú prechádzať na biometriu.