Ktoré sú najbezpečnejšie aerolínie na svete pre rok 2025? Po mnohých nedávnych leteckých nešťastiach, vrátane havárie lietadla spoločnosti Jeju Air v Južnej Kórei a páde lietadla firmy Azerbaijan Airlines, je to téma, ktorá zaujíma mnohých cestujúcich.
S cieľom uľahčiť cestujúcim výber aerolínií a zvýšiť ich dôveru predstavil AirlineRatings.com v spolupráci so Skyscannerom novú platformu pre rezerváciu letov, kde je možné vyhľadávať lety podľa bezpečnosti, ceny a dĺžky letu.
SITA/AP/Armando Franca
Lietadlo spoločnosti EasyJet.
Top letecké spoločnosti
Ktoré veľké aerolínie sú najbezpečnejšie na svete? Podľa serveru AirlineRatings.com je jednotkou na rok 2025 Air New Zealand, ktorá zvíťazila aj v rokoch 2024 a 2022.
„Spoločnosť Air New Zealand sa môže pochváliť vynikajúcimi výsledkami v oblasti bezpečnosti, v modernej ére prúdových lietadiel nedošlo k žiadnemu vážnemu incidentu ani havárii,“ povedala generálna riaditeľka AirlineRatings.com Sharon Petersen.
„Letecká spoločnosť pravidelne prevádzkuje lety v náročných podmienkach, vrátane letov do Queenstownu, ktorý patrí k najnáročnejším letiskám pre vysoké horské masívy a silné zrážky,“ doplnila.
Ďalším pozitívnym faktorom je podľa Petersen to, že piloti prechádzajú náročným výcvikom na simulátore, aby zvládli lietanie v takýchto podmienkach. „Rovnako tiež mesto Wellington, známe svojimi intenzívnymi vetrami, si vyžaduje výnimočné skúsenosti pilotov,“ dodáva.
AirlineRatings.com hodnotenie
Web AirlineRatings.com, ktorý sa zaoberá hodnotením bezpečnosti leteckých spoločností a kvalitou produktov, práve zverejnil svoj najnovší rebríček najbezpečnejších aerolínií na svete pre rok 2025.
Stránka hodnotí bezpečnosť a palubné produkty 385 leteckých spoločností pomocou vlastného sedemhviezdičkového systému hodnotenia.
Pri zostavovaní správy bola zohľadnená široká škála faktorov – od nedávnych smrteľných nehôd po audity leteckých riadiacich a priemyselných orgánov, popredné bezpečnostné iniciatívy v odbore, vek leteckej flotily a ďalšie. Ďalším rozhodujúcim faktorom bol spôsob, akým letecké spoločnosti riešia incidenty.
V správe však nie sú zahrnuté také faktory ako zrážky s vtákmi, zranenia spôsobené turbulenciami a oneskorenia letov spôsobené počasím, pretože tieto faktory nemôžu letecké spoločnosti ovplyvniť.
Na druhom mieste skončila spoločnosť Qantas. „Súboj o prvé miesto medzi Air New Zealand a leteckou spoločnosťou Qantas bol veľmi tesný, letecké spoločnosti od seba delilo iba 1,50 bodu,“ hovorí Petersen. „Qantas mal v poslednej dobe niekoľko incidentov, čo nakoniec rozhodlo o jeho umiestnení.“
Air New Zealand navyše udržuje modernú a relatívne mladú flotilu s priemerným vekom lietadiel 10,4 roka, čo jej v tomto ohľade dáva mierny náskok pred firmou Qantas.
Tento rok sa o tretie miesto delí trojica spoločností Cathay Pacific, Emirates a Qatar Airlines. „Od veku flotily až po zručnosti pilotov, bezpečnostné postupy, veľkosť flotily a počet incidentov bolo ich skóre zhodné,“ hovorí Petersen.
Zoznamu najbezpečnejších veľkých dopravcov dominujú medzinárodní dopravcovia. Čo sa týka hlavných amerických dopravcov, je najlepšie hodnotenou leteckou spoločnosťou na rok 2025 opäť Alaska Airlines, a to na celkovom deviatom mieste – tentokrát sa umiestnila o priečku vyššie ako v roku 2024.
25 najbezpečnejších leteckých spoločností s plným servisom pre rok 2025
- Air New Zealand
- Qantas
- Cathay Pacific (zdieľané)
- Emirates (zdieľané)
- Qatar Airways (zdieľané)
- Virgin Australia
- Etihad Airways
- ANA
- EVA Air
- Korean Air
- Alaska Airlines
- Turkish Airlines
- TAP Portugal
- Hawaiian Airlines
- American Airlines
- SAS
- British Airways
- Iberia
- Finnair
- Lufthansa/Swiss
- JAL
- Air Canada
- Delta Air Lines
- Vietnam Airlines
- United Airlines
Ďalej nasledujú aerolínie Hawaiian Airlines, ktoré sa umiestnili na 14. priečke, čo je veľký skok oproti roku 2024, keď skončili na 21. mieste. American Airlines obsadili 15. miesto, čo znamená posun o šesť priečok z 22. miesta v roku 2024. Delta Air Lines skončili na 23. mieste (v roku 2024 sa do zoznamu 25 najlepších vôbec nedostali). Spoločnosť United Airlines obsadili 25. priečku už druhý rok po sebe.
Nízkonákladovky
Najbezpečnejšou nízkonákladovou aerolíniou je podľa serveru AirlineRatings.com spoločnosť Hong Kong Express. Táto ázijská letecká firma nezaznamenala žiadne vážne incidenty a podľa AirlineRatings.com si udržuje takmer bezchybnú bezpečnostnú bilanciu.
„HK Express je letecká spoločnosť, ktorú sledujeme už dlhšiu dobu. Pri hodnotení najbezpečnejších leteckých spoločností hrajú kľúčovú úlohu faktory ako počet cestujúcich, veľkosť flotily a pokrytie siete, čo je dôvod, prečo sa v predchádzajúcich rokoch do výberu nedostala,“ hovorí Petersen.
„Nedávny rast tejto spoločnosti jej zaistil miesto v tohtoročnom zozname, ale vďaka konzistentne vynikajúcim výsledkom v oblasti bezpečnosti ju tiež vyniesol na prvú priečku. Vďaka prakticky nulovému počtu incidentov a modernej flotile starej v priemere iba sedem rokov HK Express vyniká.“
Ďalšou prednosťou firmy je podľa Petersen jej „spojenie so spoločnosťou Cathay Pacific, renomovanou organizáciou, ktorá sa silne angažuje v oblasti bezpečnosti, čo ešte viac upevňuje povesť Hong Kong Expressu“.
Medzi nové prírastky na tohtoročnom zozname nízkorozpočtových dopravcov patrí Jet2 (14. miesto), Zipair (23. miesto) a Air Baltic (25. miesto).
Čo sa zmenilo?
V tomto roku došlo v rebríčku AirlineRatings.com k niekoľkým významným zmenám. Korean Air si polepšila o dve priečky oproti roku 2024 a dostala sa do prvej desiatky. Vôbec prvýkrát sa do rebríčka 25 najlepších leteckých spoločností dostali Vietnam Airlines, a to na 24. miesto.
25 najbezpečnejších nízkonákladových leteckých spoločností pre rok 2025
- Hong Kong Express
- Jetstar Group
- Ryanair
- easyJet
- Frontier Airlines
- AirAsia
- Wizz Air
- VietJet Air
- Southwest Airlines
- Volaris
- flydubai
- Norwegian
- Vueling
- Jet2
- Sun Country Airlines
- WestJet
- JetBlue Airways
- Air Arabia
- IndiGo
- Eurowings
- Allegiant Air
- Cebu Pacific
- ZipAir
- SKY Airline
- Air Baltic
Dve veľké letecké spoločnosti – Singapore Airlines a KLM – sa tento rok do rebríčka nedostali. Podľa Petersen sú tieto spoločnosti „výnimočne bezpečné“, ale len tesne sa nedostali medzi prvých 25 pre incidenty, ako boli extrémne (a smrteľné) turbulencie pri lete Singapore Airlines v máji 2024 a zídenie lietadla KLM z dráhy v decembri 2024.
Podľa serveru AirlineRatings.com je veľký rozdiel v tom, ako spoločnosti incidenty zvládajú, čo bol aj prípad havárie spoločnosti Japan Airlines na letisku Haneda v roku 2024. „Posádka účinne uplatnila svoj svedomitý výcvik a cestujúci dodržiavali bezpečnostné protokoly, vrátane toho, že sa vzdali svojej príručnej batožiny. V menej schopných rukách mohol tento incident vyústiť do katastrofy,“ napísal vo svojej správe server AirlineRatings.com. „Pre nás môže takýto incident v skutočnosti zlepšiť bezpečnostný profil leteckej spoločnosti.“
Aké bezpečné je lietanie?
Nedávna štúdia bezpečnosti leteckých spoločností ukázala, že riziko úmrtia je celosvetovo približne jedna ku 13,7 milióna. Úmrtnosť na cestách je v porovnaní s tým jedna ku 1,19 milióna.
Napriek tomu sú cestujúci v dôsledku nedávnych leteckých incidentov obozretní. „Odvetvie čelí neuveriteľne náročnému obdobiu a naše myšlienky zostávajú s rodinami tých, ktorí prišli o život pri nehodách, ktorým sa podľa nášho názoru dalo predísť,“ hovorí Petersen.
„Nie je možné poprieť, že obloha je stále preplnenejšia, nemožno ignorovať ani vplyv klimatických zmien na vývoj počasia. Turbulencie výrazne vzrástli, pričom incidenty ako ten, ktorý postihol let SQ321 z Londýna do Singapuru, sú obzvlášť závažné,“ dopĺňa.
Problémy však zhoršujú aj ďalšie faktory: napríklad výrobné problémy v Boeingu sa začiatkom minulého roka dotkli aj leteckých spoločností, ako sú Alaska Airlines.
Letecké spoločnosti tiež trápi nedostatok pilotov. „Rastúci dopyt po pilotoch spôsobený rozširovaním aerolínií vyvoláva obavy, či sú štandardy výcviku dlhodobo udržateľné. Je veľmi dôležité, aby do systému vstupovali iba tí najkvalifikovanejší piloti,“ hovorí Petersen.
Celú správu a ďalšie informácie si môžete pozrieť aj na stránkach AirlineRatings.com.
Článok vyšiel na Forbes.com. Autorkou je prispievateľka Laura Begley Bloom.