3. októbra 2019

Od pondelka sprístupní Lidl pripravovaný eshop pre slovenských zákazníkov. Budeme siedmou krajinou, v ktorej bude tento obchodný reťazec ponúkať spotrebný tovar, známy z ich pravidelných akcií. V rozhovore pre Forbes.sk hovorí šéf digitálu Lidl na Slovensku Peter Gažo, že najväčšou výzvou u nás bola pri jeho vývoji legislatíva. Lidl spúšťa aj vernostný systém a v horizonte niekoľkých mesiacov chcú podľa Miroslava Jašša, ktorý je na čele IT sekcie, otestovať samoobslužné pokladne.

Odpovedá Peter Gažo, šéf digitálu Lidl:

Momentálne sa nachádzate v testovacej verzii eshopu, ktorý sa oficiálne spustí v pondelok 7.10. Už ste si odtiaľ niečo objednali?

Už veľa produktov, keďže sme robili technické testovanie a realizovali v rámci neho rôzne scenáre. Objednal som napríklad pomôcku na vstávanie z WC pre starších ľudí, pretože to je objemovo väčší a ťažší produkt. Cieľom bolo preveriť logistiku aj takéhoto objemnejšieho tovaru až ku zákazníkovi.

Ako dlho už eshop vyvíjate?

Vývoj pre Slovensko prebieha od októbra minulého roka, pričom od septembra eshop testujú naši zamestnanci, rodiny a priatelia. Aktuálne sme siedma Lidl krajina, ktorá bude mať takýto online shop.

Čo boli najväčšie problémy v tomto procese?

Bola to asi implementácia slovenskej legislatívy, ktorá je vo veľa prípadoch oveľa komplexnejšia ako európska. Bolo potrebné zabezpečiť mnohé náležitostí ku cenovému značeniu, popisu výrobkov, ochrane údajov a všetkému, čo nám zákony ukladajú za povinnosť. Toto bola najväčšia výzva, pretože aj medzinárodný tím vývojárov sa s mnohými požiadavkami stretol po prvýkrát.

Napríklad?

Napríklad zobrazovanie recyklačného poplatku pri elektrospotrebičoch. Sme prvá Lidl krajina, ktorá musí takýto recyklačný poplatok uvádzať pri cene.

Je to teda administratívne náročnejšie ako v iných krajinách, kde online obchod Lidl pôsobí?

V určitých ohľadoch áno.

V čom bude tento eshop špecifický, čo sa týka produktov? Robili ste si napríklad analýzy, ktoré tovary sú pre Slovákov najpríťažlivejšie?

Aj skladba tovaru pre predajne je u nás sčasti iná ako v iných európskych krajinách. Sú tu určité špecifikácie a práve online shop nám pomôže otestovať nové výrobky. Pri objednávaní výrobkov pre eshop vychádzame z mnohých údajov, ktoré máme k dispozícii. Najpopulárnejšie výrobky na Slovensku máme v oblasti módy, športového oblečenia, techniky a tiež sú obľúbené privátne značky kuchynských spotrebičov, poprípade záhradné produkty ako píly či nožnice.

„Otvárame nový predajný kanál, ktorým sa ešte viac priblížime k zákazníkom,” hovorí Peter Gažo. Foto: Lidl

Bude na eshope práve spotrebný tovar, ktorý poznáme z týždňových akcií?

Väčšinu tovaru, ktorý zákazník pozná z letáku a predajní, bude možné kúpiť aj v Lidl-shope, často aj s extra ponukou, ktorú nebudeme ponúkať v kamenných predajniach. Vďaka online obchodu môžeme testovať aj popularitu ďalších produktov, ktoré potom možno zaradíme do predaja v predajniach. Otvárame nový predajný kanál, ktorým sa ešte viac priblížime k zákazníkom.

Na predajniach však tento tovar často nie je k dispozícii už v prvý deň. Mohol by nespokojnosť zákazníkov v tejto oblasti vyriešiť práve eshop?

Sčasti áno, ale primárne nie je naším cieľom smerovať zákazníka z predajne do online shopu. To v žiadnom prípade. Pre človeka, ktorý k nám príde nakúpiť, budeme, tak ako predtým, aj teraz robiť všetko pre to, aby mal tovar dostupný. Nie vždy sa nám to však žiaľ podarí zabezpečiť v plnej miere, keďže ide o produkty s výborným pomerom kvality a ceny a aj preto sú často vypredané. Cieľom Lidl-shopu je uspokojiť väčší počet zákazníkov.

Slovensko dá plastom definitívne zbohom. Reťazce ich už postupne škrtajú

Máte dodávky vyriešené tak, aby boli spokojní aj zákazníci v obchode, aj v eshope? Nestane sa, že keď niečo nenájdem v obchode, pôjdem na eshop a tam to nebude dostupné tiež?

Pevne verím, že takáto situácia nenastane aj keď logicky sa to môže stať, ak bude dopyt väčší, ako sme predpokladali. Výhodou pre zákazníkov eshopu bude predpredaj spustený s týždňovým predstihom oproti ponuke v kamennej predajni. Vždy v pondelok si budú vedieť vybrať akciový tovar, ktorý bude dostupný na predajniach nasledujúci pondelok a môžu si ho predobjednať.

Kedy príde?

Garantovaná doba dodania je tri pracovné dni od objednávky, ale pri spomínanom predpredaji upozorňujeme na to, že aj z logistických dôvodov, keďže tovar ešte nemusí byť na sklade, ho budeme expedovať prvé dni, keď bude akcia na predajniach.

Bude na eshope zvýhodnený spotrebný tovar, ktorý bude v konkrétnom týždni aj na predajniach?

Zákazníkom garantujeme počas trvania týždňovej akcie rovnaké ceny produktov v kamenných predajniach aj v Lidl-shope.

Kde máte sklady?

Intenzívne sme hľadali vhodné priestory na Slovensku, no kapacity, ktoré sme potrebovali, sme tu nenašli. Online shop sme chceli slovenským zákazníkom predstaviť čo najskôr, a preto momentálne využívame sklad v Poľsku. Nevylučujeme však, že v budúcnosti budeme využívať logistické kapacity na Slovensku.

Čo si od slovenského eshopu sľubujete z hľadiska tržieb? Určite ste si robili analýzy.

To, čo si sľubujeme je, že sa tu k našim súčasným 137 predajniam a jednej outletovej predajni otvárajú desaťtisíce ďalších možností pre zákazníkov nakúpiť náš spotrebný tovar odkiaľkoľvek a kedykoľvek. Ako presne sa bude vyvíjať, na to si musíme počkať.

Ako to bolo v prípade iných krajín?

Koncept tam je úspešný, preto sme ho chceli spustiť čo najskôr aj na Slovensku.

Minulý rok vám tržby narástli o sedem percent. Aký je predpoklad na tento?

Momentálne sa nachádzame približne v polovici nášho obchodného roka, preto by sme v tejto chvíli nechceli prognózovať. Prioritou je dodržať to, čo zákazníkovi sľubujeme, teda dodať mu tovar, ktorý si objedná v čase, ktorý mu garantujeme. Verím tomu, že keď budú fungovať všetky procesy, tak príde úspech aj v tejto oblasti.

 

Príliš veľké sústo pre ostrieľaných investorov. Obchodné reťazce tlačia aj veľkých výrobcov do kúta

V stredu ste oznámili aj spustenie vernostného systému, ktorý príde začiatkom budúceho roka. V akej je fáze?

Aplikáciu Lidl Plus, ktorá je našim lojalitným programom pre zákazníkov, začnú v najbližších týždňoch testovať naši zamestnanci. Rovnako ako pri Lidl-shope sme sa pre tento spôsob rozhodli, pretože chceme našim zamestnancom dať ako prvým možnosť vyskúšať si naše novinky a chceme tiež dostať spätnú väzbu.

Čím sa bude program líšiť od vernostných systémov iných sietí, ktoré s vernostnými systémami fungujú dlhodobo?

Lidl Plus bude plne digitálny, to znamená žiadna plastová karta či papierová komunikácia so zákazníkom. Popri jednoduchosti aplikácie budeme dbať aj na to, aby sme nevytvárali ďalší zbytočný papier alebo plast. Samotné fungovanie a uplatnenie v rámci nákupu bude jedinečné. Naskenovaním našej digitálnej karty kedykoľvek v procese blokovania tovaru, sa vám aktivujú všetky zľavy, kupóny či ďalšie chystané výhody. Všetko prebehne na pozadí a nezdržuje pri procese nakupovania. Nie je napríklad nutné, ako v prípade konkurencie, skenovať každý kupón individuálne, čím sa nákupný proces predlžuje. Toto je naša výzva – zariadiť, aby proces na pokladni nebol dlhší, do budúcna s novými funkcionalitami dokonca aj kratší ako dnes.

Údajne premýšľate aj nad customizáciou zľavového systému, teda jeho prispôsobením pre potreby konkrétneho zákazníka. Ako by to mohlo vyzerať?

Lidl Plus v budúcnosti môže ponúknuť aj takúto funkcionalitu, ale nezaoberáme sa ňou prioritne. Tak ako som spomínal aj pri online shope, naším cieľom je priniesť na trh službu, ktorá bude stabilná a funkčná. Keď budú zákazníci so všetkým spokojní a rovnako tak aj my, tak potom vznikne priestor na rozširovanie funkcionalít.

Lidl plánuje testovať aj samooblužné predajne. Foto: Marek Mucha

Odpovedá Miroslav Jaššo, šéf IT Lidl:

Ako ste na tom so samoobslužnými pokladňami?

Naším cieľom je ponúknuť zákazníkom rýchly a pohodlný nákup. V tomto kontexte vnímame aj samoobslužné pokladne. V horizonte niekoľkých mesiacov by sme si toto technické riešenie chceli otestovať.

Zatiaľ ste to nevyskúšali ani interne?

Testujeme to v iných krajinách, u nás zatiaľ nie. Ako som spomínal, plánujeme testovaciu fázu a uvidíme, kedy sa toto riešenie dostane k zákazníkom.

Na ktorých predajniach by ste ich chceli mať?

Vyberieme predajne, ktoré pre nás majú najväčší zmysel. Už teraz však vieme, že tento koncept je pre nás, s ohľadom na technické a priestorové obmedzenia, bohužiaľ na veľkej časti predajní nerealizovateľný. Ak samoobslužné pokladnice v budúcnosti ponúkneme slovenským zákazníkom, bude to pre spomenuté obmedzenia v jednotkách predajní a nie plošne.

Čo bude rozhodovať? Veľkosť obchodu?

Na prípadné nasadenie samoobslužných pokladní bude vplývať množstvo faktorov, predovšetkým tie priestorové. Zatiaľ nemáme definované presné parametre, najprv si musíme toto riešenie vyskúšať v praxi.

Mne napadla napríklad frekventovaná predajňa na Kamennom námestí, ktorá je však rozlohou veľmi malá. Budete v takýchto prípadoch rušiť existujúce pokladne?

Ako som však už povedal, našou prioritou je rýchle vybavenie zákazníka, a preto budeme hľadať také riešenia a prípadne pomer rôznych modelov, ktoré to čo najlepšie zabezpečia.

Na čom ešte momentálne pracujete?

Aktuálne máme otvorených 44 projektov, ktoré sa týkajú technologických inovácií. Okrem spomínaných noviniek však nie je nič, čo by bolo aktuálne komunikovateľné, pretože by sme predbiehali.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk