15. februára 2021

Dostať aspoň jedno aloe vera do každej domácnosti na Slovensku – takýto cieľ si Eduard Kubala stanovil. „Vidím v tom svoju úlohu, šíriť osvetu, aby ľudia vedeli, na čo sa aloe používa,“ konštatuje podnikateľ a pestovateľ. Od roku 2014 preto zveľaďuje svoju plantáž v Senci, ktorú tvoria skleníky plné týchto sukulentných rastlín. Čerstvá dužina z ich listov je súčasťou produktov značky Aloemed. V nej stavil na čistú silu prírody, a preto sa nebojí produkty ponúknuť aj tej najcitlivejšej pokožke.

Skleníky a trhoviská mu boli súdené

Záujem o flóru sa u Eduarda začal rozvíjať ešte počas detstva, pretože pochádza z rodiny vášnivých záhradkárov. Kým jeho otec pestoval kvety vo vlastných skleníkoch, jeho mama ich zase predávala vo svojom kvetinárstve.

„Keď som bol malý a naučil som sa chodiť, moje prvé kroky viedli práve do skleníka,“ spomína s úsmevom. Neskôr navštevoval s mamou senecké trhovisko, kde predával aj vlastnoručne vypestované muškáty.

Eduard bol v kontakte s rastlinami vďaka rodičom už od útleho veku. Foto: archív značky Aloemed

Jeho cesta za vlastným podnikaním sa však nezačala tak rýchlo. Kým si uvedomil, že lásku k rastlinám chce pretaviť na podnikanie, prešiel rôznymi zamestnaniami v oblastiach stavebníctva, autodopravy a osobnej prepravy. Veľký zlom nastal v januári 2014, keď sa oficiálne začať zaoberať pestovaním a spracovávaním rastlín aloe vera, ktoré ho očarili.

Tomuto biznisu sa venuje bez prestávky či ďalšieho zamestnania už sedem rokov. „Podľa mňa je to dôležitý krok, nemať dve-tri práce, no venovať sa naplno tomu, v čo verím,“ vysvetľuje.  

Reklama

S predajom prvých rastlín aloe vera v kvetináčoch začínal na jar 2014, keď ich ponúkal zákazníkom na seneckom a pezinskom trhovisku. Neskôr sa presunul do väčšieho mesta. Zamieril do vlastného stánku na bratislavskej Miletičke a odtiaľ sa dostal do Starej tržnice.

„Tam sa začal písať iný príbeh. Navštevovali ma obchodíky, zaujímali sa, aké produkty začneme vyrábať,“ upresňuje. Eduard preto musel zvážiť, do čoho v rámci vývoja investuje.  

Zlaté pravidlo podnikania

Jednými z prvých produktov značky Aloemed boli prírodné mydlo a hojivá mastička, ktoré sú medzi zákazníkmi obľúbené dodnes. Eduard každý rok rozširoval portfólio o nový výrobok, do ponuky sa dostali napríklad aj pleťový krém, balzam na pery či regeneračný gél.

Podnikateľ a pestovateľ sa drží zlatého pravidla, podľa ktorého by sa ľudia mali venovať tomu, čo ovládajú, preto si produkty necháva vyrábať externe.  

S výrobou produktov značky Aloemed začal Eduard v roku 2014. Foto: archív značky Aloemed

Momentálne spolupracuje s trojicou certifikovaných prevádzok v Nitre, vo Vratimove a v Moste pri Bratislave. Najväčší počet produktov, približne 80 až 85 percent, pochádza práve z poslednej menovanej lokality.

Nepoškvrnená sila prírody

Pre Eduarda bolo samozrejmosťou, že nič v značke Aloemed nebude obsahovať sulfáty, farbivá, parfumy či živočíšne tuky. „Tým sa už ani nechválime, ale radšej sme išli ešte ďalej,“ dopĺňa. 

A tak sa rozhodol, že produkty nebudú obsahovať ani prírodné silice, ktoré sprevádza príjemná vôňa, či prírodné farbivá. „Nechávame ich proste také, aké vyjdú z výroby. Vďaka tomu ich môžu používať aj ľudia, ktorí majú veľmi citlivú pokožku či ekzematiciatopici,“ približuje Eduard.

A práve to považuje za najväčší benefit produktov Aloemed, že sa ľudia nemusia báť nežiadúcich reakcií.  

Zimu prežijú bez jedinej kvapky vody

Eduard momentálne pestuje rastliny aloe vera v skleníkoch na ploche približne 300 štvorcových metrov. Na plantáži pestuje tri druhy: aloe vera barbadensis, aloe ferox a aloe arborescens.  

„Po konzultácii s odborníkmi z Nitry, ktorí sú špecialisti na kaktusy a sukulenty, som bol prekvapený, keď som sa dozvedel, že na svete existuje okolo 800 druhov týchto rastlín. Z nich je približne 80 percent jedlých a užitočných,“ ozrejmuje. 

Produkty značky Aloemed necháva vyrábať v troch certifikovaných prevádzkach, dve sú na Slovensku a jedna na Morave. Foto: archív značky Aloemed

Sezóna na plantáži sa začína v marci, vtedy čaká Eduarda presádzanie, rozmnožovanie a príprava rastlín, ktoré budú určené na predaj či spracovanie. Do jesene ich udržiava v správnej kondícii, kým sa začne zber listov.

„Berieme ich z rastlín, ktoré sú staršie ako štyri roky. Oberáme jeden-dva rady spodných listov, čo váži niekedy kilo, inokedy aj dve či tri. Následne rastlinu necháme, ona ďalej dorastá, a keď dosiahne asi sedem rokov, tento proces sa spomalí,“ opisuje.  

V priebehu decembra skleníky zazimuje. Až do začiatku ďalšej sezóny preto rastliny vyčkávajú pri teplote asi 10 až 12 stupňov Celzia bez kvapky vody a s minimom svetla.

„Pri pestovaní majú dvoch nepriateľov, nadbytok vody a mráz. A ešte je problémom aj priame slnečné svetlo, ktoré môže rastliny spáliť až do fialovej farby,“ približuje, na čo si treba dávať v súvislosti s pestovaním pozor.  

Hudbou budúcnosti je pre neho zahraničie

Eduardovou jedinou túžbou nie je iba to, aby sa aspoň jedna rastlina aloe vera dostala do každej domácnosti. Bol by tiež rád, keby sa jej pestovanie rozšírilo do južných oblastí Slovenska. Sám by si dokonca dokázal predstaviť aj spoluprácu s už existujúcimi plantážami v iných krajinách sveta.

Cieľom podnikateľa a pestovateľa je dostať aloe vera do každej domácnosti. Foto: archív značky Aloemed

Aj produkty značky Aloemed by rád dostal do zahraničia. „Ak dokončíme misiu na Slovensku, tak by sme mohli ísť ďalej – do Česka, Maďarska, Rumunska alebo možno aj Chorvátska,“ dodáva.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Reklama

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?