Český fintech segment práve prežíva veľkú udalosť – vstup švédskeho startupu Klarna. Ten je poprednou svetovou spoločnosťou zaoberajúcou sa sprostredkovaním odložených platieb v e-commerce, ktorou sa inšpirovalo napríklad české Twisto či slovenský produkt Ahoj.
Na trh u našich susedov vstupuje aj napriek tomu, že sa investori od firiem z tohto segmentu v poslednom roku odkláňajú a Klarna sama v prvom polroku prehĺbila stratu a ohlásila aj prepúšťanie.
„Hoci e-commerce v Českej republike rastie ohromujúcim tempom, nákupný proces je tu stále komplikovaný a plný neistôt. Českí zákazníci si tovar objednaný online chcú pred zaplatením prezrieť a ohmatať, ale ich možnosti sú obmedzené iba na zastarané platby na dobierku či na využívanie drahých kreditných kariet,“ hovorí spoluzakladateľ a zároveň šéf služby Sebastian Siemiatkowski.
Jeho nákupná aplikácia umožňuje spotrebiteľom rozloženie platieb za online nákupy, správu rozpočtu aj sledovanie objednávok. Klarna do Česka vstupuje s produktom, ktorým chce prilákať zákazníkov na svoju stranu. A tým je služba pomenovaná „Pay in 3“, prostredníctvom ktorej môže človek platbu za tovar rozložiť do troch mesačných splátok.
Prví partneri
V Česku bude možné takto platiť napríklad v H&M, sieti lekární Pilulka či vo Footshope. „Ponuka flexibilných platieb, ktoré zákazníkom umožňujú rozloženie nákladov na nákup aj vyskúšanie tovaru ešte pred samotnou transakciou, je najmä pre predajcov módy, ako je Footshop, silnou konkurenčnou výhodou,“ hovorí šéf Footshopu Peter Hajduček.
„Naším cieľom je pomôcť českým obchodníkom prispôsobiť sa novým spotrebiteľským požiadavkám a vďaka osloveniu nových zákazníkov naprieč celou Európou sa stať ich hlavným motorom rastu,“ dodáva k tomu riaditeľka Klarny pre Česko a Slovensko Tereza Obrtáč.
Klarna má v súčasnosti viac ako 150 miliónov zákazníkov po celom svete a vlani začala agresívnu expanziu na americký trh. Od roku 2020 otvorila pobočky v jedenástich nových krajinách.
Firme sa tento rok v prvom polroku podarilo aj vďaka expanzii navýšiť príjmy na 9,1 miliardy švédskych korún, teda v prepočte zhruba 833 miliónov eur. Zároveň však, aj pre výdavky na marketing v nových krajinách, významne prehĺbila stratu. Tá vyskočila z 1,8 miliardy v prvom polroku minulého roku na súčasných 6,2 miliardy švédskych korún (570 miliónov eur).
Švédsky startup preto v lete oznámil prepúšťanie desatiny zamestnancov a nedávno prišiel s druhou vlnou. Počet svojich zamestnancov chce dostať na šesťtisíc.
Obrovský prepad
Klarne kleslo aj ocenenie, keď od investorov vybrala 800 miliónov dolárov, ktoré ju ocenilo na iba 6,7 miliardy dolárov. To bol oproti predchádzajúcej valuácii v hodnote 46 miliárd dolárov 85-percentný pokles.
No nielen Klarna teraz bojuje s nepriazňou investorov. Svoje by o tom mohol rozprávať podnikateľ Michal Šmída, zakladateľ v podstate rovnakej služby Twisto.cz, ktorý ju vlani predal za 2,2 miliardy korún austrálskemu ZIPu.
Za svoj podiel si však nevzal peniaze, bol vyplatený v akciách firmy obchodovanej na austrálskej burze. Vtedy stáli takmer sedem austrálskych dolárov, dnes sa ich cena na burze pohybuje iba okolo sedemdesiatich centov.
Článok vyšiel na Forbes.cz, autorom je Jan Strouhal.