16. marca 2021

Snívate niekedy o tom, aké to bude, keď konečne získate vlastný dom vo vysnívanej lokalite, splatíte dlhoročný úver alebo budete za vodou“ a predčasne odídete na pohodlný dôchodok? Určite máte pocit, že v tom momente budete cítiť obrovské šťastie. Všetko bude konečne v harmónii, vtáky budú spievať, slnko svietiť a bude vám krásne. Je to ale skutočne tak? 

Už od momentu, keď sa vás niekto ešte ako dieťaťa prvý raz opýtal, čím by ste chceli byť, máte pocit, že práve budúcnosť je „miestom“, v ktorom sa začnú diať veci. A tak neustále pracujete na tom, aby ste sa na to bájne miesto v budúcnosti dostali. Najskôr je to vysoká škola, potom svadba, dobrá práca, pekný dom… neustále naháňanie sa za ďalšou métou, ktorá konečne prinesie pokoj v duši.    

Pre všetkých, ktorí žijú len pre svoje ciele, mám ale zlé správy: dosiahnutie cieľov sa nerovná pocitu šťastia. Aspoň nie v dlhodobom horizonte. Výsledok často nie je hodný všetkej tej krvi, potu a sĺz.

Skúste si predstaviť šťastie ako hladinu cukru v krvi. Napĺňanie cieľu je podobné konzumácii niečoho sladkého, čo vám prináša energiu a pozitívnu náladu. Tento pocit však veľmi rýchlo vyprchá a sme späť v normálnom režime.

Hranica šťastia

Takýto proces má aj svoj názov: hedonická adaptácia. Ľudia majú sa aj po veľkých pozitívnych či negatívnych emóciách vrátia opäť do normálu. Keď sa váš život prudko zmení – k lepšiemu, či horšiemu – zmenia sa aj vaše očakávania. Keď sa prvý deň pozriete z okna svojho vysnívaného plážového domu, je to skvelý pocit. Druhý deň je to rovnako paráda, ale na 158. deň si už skôr všimnete šmuhy na okne, než výhľad na pláž. Rovnako je to aj s vaším pocitom šťastia.

Reklama

Hranica, keď sa cítime šťastne, je u každého iná. Determinuje ju kombinácia genetiky, povahy a skúseností. Pozitívne a negatívne udalosti to môžu dočasne zmeniť, ale po určitom čase sa vrátite k pôvodnej hranici.

Staršie prieskumy tvrdili, že táto hranica je statická a teda s ňou hýbať veľmi neviete. Podľa novších štúdií sa genetika na hranici šťastia podieľa len 50 percentami. Druhú polovicu viete meniť životnými udalosťami a zmenami správania a prístupu k životu. 

Ako teda využívať ciele rozumne, aby sme sa pocitu šťastia oddávali častejšie?      

Cesta je cieľ 

Keď veríte, že vám ciele prinesú permanentný pocit šťastia, ľahšie znášate každodenné útrapy. Napríklad ste ochotní pracovať v hroznom zamestnaní, lebo veríte, že už len pár rokov (prípadne desaťročí) a budete si užívať vysnívaný predčasný dôchodok. Ak by ste nevideli cieľ, asi by ste tú mizériu nedokázali zvládať. Je dobré mať mať ciele, no zároveň neodkladať všetko šťastie na neskôr.     

Zabudnite napríklad na nezmyselné finančné ciele. Je dokázané, že pocit šťastia narastá priamo úmerne s príjmom len po určitú sumu. Takže ak sa príliš zameriavate na konkrétnu sumu bohatstva, ktorú chcete dosiahnuť, možno napokon skončíte ako človek, čo nemá nikdy dosť.   

5 spôsobov ako si správne nastaviť ciele

Americký psychológ Martin Seligman ponúka päť krokov smerom k udržateľnému pocitu šťastia: 

1. Pozitívne emócie. Dobré sú tie ciele, ktoré vám počas ich napĺňania ponúkajú zážitky plné pozitívnych emócií ako vzrušenie, satisfakcia, nádej či optimizmus. Plánujte si ciele, ktoré vo vás vyvolávajú vzrušenie. Ako napríklad plán dovolenky na mieste, z ktorého vám „padne sánka“. Pomyslenie na blížiacu sa cestu vám bude dodávať sily aj počas nudných pracovných týždňov.  

2. Žite prítomnosťou. Ak ste fanúšikom jogy ako ja, koncept flow vám bude známy. Je to stav mysle, ktorý dosiahnete, keď prežívate daný moment, sústrediac sa na niečo náročné. Aké aktivity vo vás vyvolávajú výzvu a zároveň príležitosť naplno prežívať súčasnosť?   

3. Nech je to o vzťahoch. Podľa mnohých štúdií pocit šťastia zvyšujú kvalitné vzťahy s inými ľuďmi. Takže, keď si budete dávať nejaký cieľ, podeľte sa oň s blízkymi. Zvýšite tým tiež šancu, že sa vám cieľ podarí naplniť.   

4. Nájdite zmysel. Keď skutočne pochopíte, prečo niečo robíte, bude vám to dávať pocit naplnenia. Porozmýšľajte, aké hodnoty sú pre vás dôležité a dajte si ciele, ktoré sú s nimi v súlade.

5. Premýšľajte o svojom úspechu. Keď dosiahnete svoj cieľ, nezačnite sa hneď hnať za ďalším. Vyhraďte si čas, počas ktorého si uvedomíte, v čom ste sa v procese napĺňania cieľa zlepšili, aké prekážky ste dokázali prekonať. Reflexia je dôležitá.  

Šťastie nás nečaká niekde v budúcnosti za cieľovou čiarou. Čím skôr si to uvedomíme, tým budeme šťastnejší. 

Článok vyšiel v americkom vydaní Forbes a jeho autorkou je prispievateľka Danielle Seurkamp, ktorá píše najmä o témach finančného plánovania.  

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?