14. septembra 2021

Čo sa dá stihnúť počas 15-minútovej jazdy autom? Na akcii Car Pitch ideálne presvedčiť investora o tom, že váš podnikateľský nápad, či rozvíjajúci sa startup, je hodný jeho peňazí. V rámci podujatia Forbes 30 pod 30 v piatok 10. septembra investora a investorku najviac zaujali projekty FaceRehab a Aviation Passenger Advice.

Čo bolo na tomto ročníku iné?

Andrej Kiska ml. z Credo Ventures je veteránom Car Pitchov Forbesu, a tak sme sa ho po jazdách ročníka 2021 opýtali, ako sa v posledných rokoch zmenili prezentácie uchádzačov o investíciu.

„Určite je vidieť sektorový posun. Vnímam, že dnes je na scéne viac startupov z oblasti social impact, napríklad rôzne riešenia pre zdravotníctvo, školstvo či iné zložitejšie témy. Menej vidno softvérové aplikácie, viac je hardvérových riešení,“ povedal.

Andrej Kiska ml. (vpravo) pred začiatkom série jázd Car Pitch na podujatí Forbes 30 pod 30. Foto: Marek Gavlak

Víťazkou Kiskovho kola sa stala práve kandidátka z jednej zo spomínaných oblastí, konkrétne zo zdravotníctva. Veronika Hudzíková, tohtoročná členka rebríčku Forbes 30 pod 30, odprezentovala startup FaceRehab, ktorý spoluzakladala.

Chcú pomáhať pacientom na celom svete

„Cítila som sa veľmi príjemne, nebol to môj prvý pitch, som zvyknutá odprezentovať náš projekt rýchlo a tak, aby ho investor čo najlepšie pochopil. Prišli aj priamočiare otázky, našťastie som ich vedela zodpovedať,“ povedala po oznámení výsledkov. 

Reklama

Vo FaceRehab tím štyroch ľudí, medzi nimi aj profesionálna fyzioterpautka, vyvíja digitálneho rehabilitačného terapeuta v mobilnej aplikácii, ktorý je určený pre pacientov s obrnou tváre.

Používatelia aplikácie tak namiesto cvičenia pred zrkadlom rehabilitujú práve v tejto mobilnej aplikácii, zatiaľ čo pacienta sníma kamera mobilného telefónu a analyzuje pohyblivosť tváre. 

Andrej Kiska ml. z Credo Ventures, Veronika Hudzíková za FaceRehab a šéfredaktor Forbesu Juraj Porubský. Foto: Marek Gavlak

Spätná väzba pomôže pacientom

„Dnes je problém v tom, že pacient príde na rehabilitáciu, kde s ním istý čas cvičí fyzioterapeut a následne má človek cvičiť doma sám. Pohľad do zrkadla vie však u niektorých vyvolávať úzkosti, a tak necvičia toľko, koľko by mali. Bez spätnej väzby zase môžu cvičiť aj nesprávne, čo vedie k synkinéze, napríklad mimovoľnému pohybu s okom pri úsmeve, čo je potom takmer nemožné odnaučiť. Naša aplikácia sa s týmito problémami vie vysporiadať,“ dodáva Hudzíková.

Kiska ml. na FaceRehab ocenil, že ide o hotový produkt. Už dnes si vie pacient aplikáciu stiahnuť a používať ju. Ľudia stojaci za startupom ju však stále aj testujú a pripravujú klinickú štúdiu s pacientami. Časom by chceli získať aj certifikáciu pre medicínske zariadenia.

„Ocenil som rýchle vysvetlenie toho, čo tento produkt obnáša a tiež jeho globálne ambície a potenciál,“ povedal pri odovzdávaní ocenenia Kiska ml., ktorý pôsobí ako general partner v Credo Ventures.  

Pomáhajú pasažierom rýchlo riešiť problémy

V druhej sérii jázd posudzovala projekty Anna Richtrová, senior spoločníčka v Nation 1 VC. „Celý formát sa mi veľmi pozdával, bolo to také priateľské rozprávanie sa v aute. Za víťaza som vybrala taký typ projektu, o ktorom viem, že keby som ho poznala skôr, mohol mi reálne ušetriť peniaze,“ povedala Richtrová.

Na mysli mala startup Aviation Passenger Advice, ktorý na Forbes Car Pitch odprezentovala jeho zakladateľka Olga Mareková. 

„Vôbec som to nečakala, nebol to môj prvý pitch, no mala som pocit, že bol doteraz najhorší. Bola som celkom nervózna,“ usmievala sa už po vyhlásení výsledkov prekvapená Mareková.

Šéfredaktor Forbesu Juraj Porubský, Anna Richtrová z Nation 1 VC a Olga Mareková za Aviation Passenger Advice. Foto: Marek Gavlak

Nápad na startup dostala, keď mala 19 rokov a pobalená na 4-mesačnú zahraničnú prax čakala na svoj let. „Mala som obavy, čo sa stane, keď mi ten kufor stratia. Vtedy by som ocenila, keby mi niekto vedel v reálnom čase poradiť,“ opisovala.

Okamžitá pomoc a ušetrené peniaze

A tak vznikol Aviation Passenger Advice, na ktorom aktuálne pracujú traja Slováci vo Veľkej Británii, no v pláne je presun spoločnosti na Slovensko.

„Funguje to tak, že si pred letom do nášho systému zadáte číslo letu, destináciu a leteckú spoločnosť a my vás už registrujeme, a ak nastane nejaký problém, vieme vám v reálnom čase poradiť, čo máte robiť. V tom je výhoda oproti konkurencii, ktorá váš problém rieši s časovým odstupom, keď napríklad už zbytočne miniete peniaze.“

Týka sa to napríklad prípadov, keď pasažier pri zrušení letu zaplatí zo svojho za prepravu na hotel, prípadne aj za samotné ubytovanie, hoci by ho to v danom prípade nemalo stáť ani cent, všetko by mala zabezpečiť letecká spoločnosť.

Startup vie však svojim klientom dať vedieť aj to, keď majú nárok na finančnú kompenzáciu za omeškanie a iné situácie. „Stačí jeden klik a my celú záležitosť vyriešime za klienta,“ dodala na záver Mareková. Projekt spustili len nedávno, aktuálne ho testujú s prvými užívateľmi.

ĎAKUJEME PARTNEROM PODUJATIA

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?