16. apríla 2020

Dunajskostredská rodinná firma Minit Slovakia, ktorá patrí k významným slovenským výrobcom pečiva a pekárenských výrobkov, funguje počas „korona krízy“ v upravených podmienkach. Vo výrobe, ako aj v celom dodávateľskom reťazci nastali zmeny s cieľom zabrániť potenciálnemu šíreniu koronavírusu. Firma však napriek poklesu predaja znižovanie počtu pracovníkov neplánuje.

Hneď začiatkom marca vo výrobe v závode Minit v Dunajskej Strede zaviedli povinné meranie teploty pri vstupe do areálu, ako aj povinné nosenie rúšok.

Ako môžete v čase koronavírusu zachrániť svoj biznis?
Tu je päť oblastí, kde si viete pomôcť sami

„Všetky priestory – výrobné aj administratívne – denne viackrát dezinfikujeme, vrátane vzduchu. Minimalizovali sme externé návštevy a veľkú časť administratívneho výkonu sme nastavili v režime home office. Terénni pracovníci, ako náš obchodný tím a šoféri, sú vybavení aj ďalšími ochrannými pomôckami,“ vyratúva prijaté hygienické a bezpečnostné opatrenia výkonný riaditeľ spoločnosti Ladislav Ambrovics.

Ladislav Ambrovics hovorí, že kríza okrem iného mení aj nákupné zvyklosti obyvateľov. Foto: archív spoločnosti

A keďže Minit do značnej miery funguje ako franšíza, ochranné balíčky firma ponúka aj svojim franšízovým partnerom. Pre bezpečné prevádzkovanie ich malých pekárničiek im ponúka napríklad rúška, rukavice, dezinfekčné prostriedky či ochranný štít pri kase.

Reklama

Zatiaľ žiadne prepúšťanie

Výroba sa v závode preorganizovala do dvoch izolovaných skupín, ktoré sú od seba oddelené a ktoré nastúpia do práce len po dezinfekcii pracoviska po predošlej skupine. Ako hovorí Ladislav Ambrovics, riešenie sa týka celého dodávateľského reťazca,vrátane skladníkov surovín, kontroly kvality, skladníkov hotových výrobkov, ako aj logistického tímu.

„S týmto opatrením chceme minimalizovať výpadok produkcie, v prípade výskytu nákazy vo výrobe. Zvýšili sme aj skladové zásoby našich kľúčových surovín, ale aj množstva hotového tovaru. Intenzívne spolupracujeme aj s našimi dodávateľmi surovín, aby sme vedeli pružne reagovať na akékoľvek výpadky,“ hovorí Ambrovics.

V lete sa im mala po piatich rokoch vrátiť investícia.
Žufaňa sa dnes opiera o komunitu verných klientov

Z pohľadu počtu pracovníkov firma zatiaľ neplánuje žiadnu reorganizáciu či prepúšťanie. „Treba si uvedomiť, že ľudský kapitál je najcennejšia komodita a toto bude platiť aj po tejto kríze. Keď budeme musieť racionalizovať našu nákladovú štruktúru, tak to chceme riešiť predovšetkým formou posunu neprioritných investícii,“ dopĺňa Ambrovics.

A ako kríza ovplyvnila predaj výrobkov spoločnosti Minit? Ako vysvetľuje Ambrovics, po počiatočnom prudkom náraste dopytu nastal pokles v spotrebe obyvateľstva – jednak pre finančnú neistotu, ale aj pre aktuálnu izoláciu.

„Toto sa odrazilo aj na množstve nami dodávaného tovaru. Vnímame tiež, že ľudia viac uprednostňujú donášku tovaru. Na tieto výzvy reagujeme ponukou baleného pečiva a spustením donáškovej služby vo viacerých mestách. Pracujeme aj na posilnení online predajného kanála, kde vidíme veľký priestor aj po upokojení aktuálnej situácie,“ hovorí Ambrovics.

Koronu vnímajú ako príležitosť

Ako dodáva, kríza zrejme bude mať negatívny finančný dopad na hospodárenie firmy. „Mali sme veľmi dobre naštartovaný rok a minimálne apríl – máj skončia pod našim očakávaním, predovšetkým kvôli nižšej mobilite obyvateľstva a zmeneným nákupným zvyklostiam,“ vysvetľuje Ambrovics. Vlani spoločnosť vykázala výnosy vo výške 26,8 milióna eur a jej čistý zisk presiahol milión eur.

Súčasnú komplikovanú situáciu však vo firme vnímajú nielen ako výzvu, ale aj ako možnosť na ďalší rozvoj. „Spoločnosti, ktoré sa prispôsobia novej realite a dokážu reagovať na súčasný krízový stav, budú úspešné aj po utlmení aktuálneho krízového stavu,“ myslí si riaditeľ spoločnosti.

„Preto teraz veľa času investujeme do rozvoja našich obchodných modelov, napríklad do sortimentu a dizajnu našich franchise pekárničiek, alebo rozvoja online kanála a donáškového konceptu, do vývoja nových výrobkov a taktiež do zefektívnenia našej výroby,“ uzatvára Ladislav Ambrovics.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?