2. novembra 2020

Ona vyštudovala dejiny umenia, na čo ďalej nadviazala aj pracovne. On zase pôsobí v oblasti informačných technológií. Napriek tomu, že manželia Alžbeta a Rastislav Szaszákovci sú zamestnaní na full-time, rozhodli sa voľný čas zasvätiť podnikaniu.

V roku 2013 preto založili značku Mydláreň Anemone, v ktorej sa pustili do ručnej výroby prírodnej kozmetiky. Všetko si budovali sami, postupne, úplne od nuly.

Výrobu sústredili do prenajatých priestorov staršieho domu v obci Jánovce, ktorý si opravovali a upravovali podľa vlastných predstáv či potrieb. V prvých rokoch investovali do dielne viac ako 15-tisíc eur.

Nebáli sa však vyhrnúť si rukávy, pustiť sa do práce, nech už išlo o maľovanie alebo položenie novej podlahy. Spoločnými silami si poradili s každou výzvou. A chcú byť lepší. Už sedem rokov sa preto neúnavne vzdelávajú v oblasti kozmetiky a aromaterapie.

Kozmetika má tešiť telo aj dušu

K vízii vlastného podnikania sa dostali vďaka novinovému článku, v ktorom sa dočítali o výrobe klasického tuhého mydla. Hoci dovtedy podobný produkt v domácnosti nikdy nepoužívali, napadlo im, že si ho predsa skúsia vyrobiť. „Na naše prekvapenie sa nám to úspešne podarilo,“ konštatuje Rastislav s úsmevom.

Keď začali vlastnoručne vyrobené mydlo používať, postupne odhaľovali jeho benefity. Tým najväčším bolo, že ich oboch prestali trápiť problémy so suchou pokožkou. „Tak sme sa s nadšením pustili do ďalšieho testovania a zlepšovania receptúr,“ dodáva. Cítili totiž, že to má zmysel.

Chceli pomôcť ľuďom, a tak založili značku Ave Natura. Pandémia sa im teraz postarala o dopyt

A ako to už býva, ani manželia Szaszákovci nezostali iba pri výrobe tuhého mydla. Postupom času totiž prichádzali na to, že si sami dokážu zabezpečiť ďalšie a ďalšie kozmetické produkty. „Vtedy na Slovensku neboli bežne dostupné prípravky na starostlivosť o mužskú bradu. Z tohto dôvodu patrili medzi naše prvé produkty olej a balzam na bradu, ktoré Rasťo využíva dodnes,“ približuje Alžbeta.

Manželia si výrobu kozmetiky užívajú, chceli by odísť z aktuálnych zamestnaní. Foto: archív značky Mydláreň Anemone

Vo výrobe kozmetických produktov sa našli, tešilo ich to čoraz viac, a najväčšiu radosť mali z ich priaznivých účinkov. Pozitívne ohlasy sa začali kopiť aj z okolia, dostávali ich od rodiny, priateľov, známych aj neznámych. „Postupne sme tiež odkrývali, čo všetko môže obsahovať bežná komerčná kozmetika, a čo nám, naopak, môžu poskytnúť čisté prírodné produkty,“ približuje Alžbeta.

V značke Mydláreň Anemone sa manželia riadia heslom, že kozmetika má tešiť telo aj dušu. Okrem kvalitných surovín sa preto zameriavajú aj na aromaterapeutické účinky esenciálnych olejov, ktoré používajú. 

Odišla z korporátu, aby vyrábala prírodnú kozmetiku. Je proti používaniu umelín a chemikálií

Zároveň sa snažia, aby boli ich produkty finančne dostupné širokej verejnosti. Myslia si totiž, že prírodná kozmetika nemá byť luxus, ale dopriať by si ju mali všetci. A aký majú v mydlárni cieľ? „Ponúkať produkty vyrobené v súlade s prírodou a jednoduchým zložením, ktoré je pre každého jasné a zrozumiteľné,“ dopĺňa Alžbeta.

Na základe tejto filozofie si vyberajú dodávateľov jednotlivých surovín. Najradšej podporia lokálnu slovenskú produkciu či menšie rodinné firmy v rámci Európy. Pre manželov Szaszákovcov je dôležitý ekologický a udržateľný rozmer ich podnikania.

„Produkty balíme do papierových a sklenených obalov, pri odosielaní balíkov často recyklujeme staršie obalové materiály, ktoré sa ku nám dostali napríklad v balíkoch od dodávateľov,“ vysvetľuje. 

Konkurencia? Je inšpiráciou, kam sa dá dostať

V ponuke nechýba široká paleta tuhých rastlinných mydiel, s ktorými manželia začínali podnikať. Ako upresňuje Rastislav, neobsahujú žiadne syntetické vonné oleje, živočíšne tuky ani palmový olej. „Máme telové maslá z čistého nerafinovaného bambuckého masla z divokého zberu či masážne oleje s rôznymi aromaterapeutickými účinkami,“ podotýka.

Okrem toho zaradili do portfólia kozmetické produkty, určené na starostlivosť o pleť aj pánsku bradu. U zákazníkov patria medzi najobľúbenejšie produkty balzamy na pery v papierovom obale a nechtíkové mastičky. 

Celý podnikateľský nápad odštartoval novinový článok o tuhom mydle. Foto: archív značky Mydláreň Anemone

Manželia Szaszákovci používajú pri výrobe kozmetických produktov prírodné oleje a maslá s kratšou lehotou spotreby, preto musia vždy zobrať do úvahy skladové zásoby a pripraviť menšie dávky. Alžbeta počíta, že napriek tomu mesačne vyrobia približne 350 až 400 nových produktov.

Najsilnejší predaj zaznamenávajú vždy koncom roka, v priemere však mesačne vybavia okolo 50 maloobchodných a päť veľkoobchodných objednávok.  

Záujem o čerstvú kozmetiku Mylo prevyšuje výrobnú kapacitu. Aj napriek kríze počítajú s rastom tržieb

A ako vnímajú konkurenciu vo sfére výroby kozmetiky na Slovensku? „Keď sme začínali, bolo len zopár ľudí, ktorí sa oblasti venovali. Časť patrí teraz k najpredávanejším značkám prírodnej kozmetiky, a niekoľko je pre nás inšpiráciou, kam sa výrobca môže dostať, ak je vytrvalý a snaží sa ponúkať kvalitné produkty,“ hodnotí Alžbeta.

V Anemone sa snažia odlíšiť aj detailmi. Napríklad tým, že do balíčkov prikladajú bylinky a lupene kvetov z vlastnej záhrady. Je to skrátka drobnosť, ktorá nikomu neujde a každého poteší.  

Podnikanie tiež poznačila pandémia. Po predchádzajúcich vianočných sviatkoch sa im sklad vyprázdnil, preto si začali pripravovať nové zásoby. „Keďže počas nasledujúcich mesiacov museli mnohé obchody zatvoriť, prípadne fungovali v obmedzenom režime, časť z produktov zostala na sklade, a nám sa ich nepodarilo predať,“ spomína Rastislav.

Postupne sa ponuka manželov rozrastala o ďalšie a ďalšie kozmetické produkty. Foto: Ivana P. Santova

Napriek tomu nemajú ťažké srdce, sú vďační, že oni aj ich rodiny sú zdraví. To je to najdôležitejšie. Aktuálne sa manželia venujú v príprave nových produktov a dokončujú nové priestory dielne. Ich najväčším cieľom a plánom do budúcnosti je opustiť full-time zamestnania a venovať sa naplno výrobe poctivej prírodnej kozmetiky.  

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?