Ona vyštudovala dejiny umenia, na čo ďalej nadviazala aj pracovne. On zase pôsobí v oblasti informačných technológií. Napriek tomu, že manželia Alžbeta a Rastislav Szaszákovci sú zamestnaní na full-time, rozhodli sa voľný čas zasvätiť podnikaniu.
V roku 2013 preto založili značku Mydláreň Anemone, v ktorej sa pustili do ručnej výroby prírodnej kozmetiky. Všetko si budovali sami, postupne, úplne od nuly.
Výrobu sústredili do prenajatých priestorov staršieho domu v obci Jánovce, ktorý si opravovali a upravovali podľa vlastných predstáv či potrieb. V prvých rokoch investovali do dielne viac ako 15-tisíc eur.
Nebáli sa však vyhrnúť si rukávy, pustiť sa do práce, nech už išlo o maľovanie alebo položenie novej podlahy. Spoločnými silami si poradili s každou výzvou. A chcú byť lepší. Už sedem rokov sa preto neúnavne vzdelávajú v oblasti kozmetiky a aromaterapie.
Kozmetika má tešiť telo aj dušu
K vízii vlastného podnikania sa dostali vďaka novinovému článku, v ktorom sa dočítali o výrobe klasického tuhého mydla. Hoci dovtedy podobný produkt v domácnosti nikdy nepoužívali, napadlo im, že si ho predsa skúsia vyrobiť. „Na naše prekvapenie sa nám to úspešne podarilo,“ konštatuje Rastislav s úsmevom.
Keď začali vlastnoručne vyrobené mydlo používať, postupne odhaľovali jeho benefity. Tým najväčším bolo, že ich oboch prestali trápiť problémy so suchou pokožkou. „Tak sme sa s nadšením pustili do ďalšieho testovania a zlepšovania receptúr,“ dodáva. Cítili totiž, že to má zmysel.
A ako to už býva, ani manželia Szaszákovci nezostali iba pri výrobe tuhého mydla. Postupom času totiž prichádzali na to, že si sami dokážu zabezpečiť ďalšie a ďalšie kozmetické produkty. „Vtedy na Slovensku neboli bežne dostupné prípravky na starostlivosť o mužskú bradu. Z tohto dôvodu patrili medzi naše prvé produkty olej a balzam na bradu, ktoré Rasťo využíva dodnes,“ približuje Alžbeta.
Manželia si výrobu kozmetiky užívajú, chceli by odísť z aktuálnych zamestnaní. Foto: archív značky Mydláreň Anemone
Vo výrobe kozmetických produktov sa našli, tešilo ich to čoraz viac, a najväčšiu radosť mali z ich priaznivých účinkov. Pozitívne ohlasy sa začali kopiť aj z okolia, dostávali ich od rodiny, priateľov, známych aj neznámych. „Postupne sme tiež odkrývali, čo všetko môže obsahovať bežná komerčná kozmetika, a čo nám, naopak, môžu poskytnúť čisté prírodné produkty,“ približuje Alžbeta.
V značke Mydláreň Anemone sa manželia riadia heslom, že kozmetika má tešiť telo aj dušu. Okrem kvalitných surovín sa preto zameriavajú aj na aromaterapeutické účinky esenciálnych olejov, ktoré používajú.
Zároveň sa snažia, aby boli ich produkty finančne dostupné širokej verejnosti. Myslia si totiž, že prírodná kozmetika nemá byť luxus, ale dopriať by si ju mali všetci. A aký majú v mydlárni cieľ? „Ponúkať produkty vyrobené v súlade s prírodou a jednoduchým zložením, ktoré je pre každého jasné a zrozumiteľné,“ dopĺňa Alžbeta.
Na základe tejto filozofie si vyberajú dodávateľov jednotlivých surovín. Najradšej podporia lokálnu slovenskú produkciu či menšie rodinné firmy v rámci Európy. Pre manželov Szaszákovcov je dôležitý ekologický a udržateľný rozmer ich podnikania.
„Produkty balíme do papierových a sklenených obalov, pri odosielaní balíkov často recyklujeme staršie obalové materiály, ktoré sa ku nám dostali napríklad v balíkoch od dodávateľov,“ vysvetľuje.
Konkurencia? Je inšpiráciou, kam sa dá dostať
V ponuke nechýba široká paleta tuhých rastlinných mydiel, s ktorými manželia začínali podnikať. Ako upresňuje Rastislav, neobsahujú žiadne syntetické vonné oleje, živočíšne tuky ani palmový olej. „Máme telové maslá z čistého nerafinovaného bambuckého masla z divokého zberu či masážne oleje s rôznymi aromaterapeutickými účinkami,“ podotýka.
Okrem toho zaradili do portfólia kozmetické produkty, určené na starostlivosť o pleť aj pánsku bradu. U zákazníkov patria medzi najobľúbenejšie produkty balzamy na pery v papierovom obale a nechtíkové mastičky.
Celý podnikateľský nápad odštartoval novinový článok o tuhom mydle. Foto: archív značky Mydláreň Anemone
Manželia Szaszákovci používajú pri výrobe kozmetických produktov prírodné oleje a maslá s kratšou lehotou spotreby, preto musia vždy zobrať do úvahy skladové zásoby a pripraviť menšie dávky. Alžbeta počíta, že napriek tomu mesačne vyrobia približne 350 až 400 nových produktov.
Najsilnejší predaj zaznamenávajú vždy koncom roka, v priemere však mesačne vybavia okolo 50 maloobchodných a päť veľkoobchodných objednávok.
A ako vnímajú konkurenciu vo sfére výroby kozmetiky na Slovensku? „Keď sme začínali, bolo len zopár ľudí, ktorí sa oblasti venovali. Časť patrí teraz k najpredávanejším značkám prírodnej kozmetiky, a niekoľko je pre nás inšpiráciou, kam sa výrobca môže dostať, ak je vytrvalý a snaží sa ponúkať kvalitné produkty,“ hodnotí Alžbeta.
V Anemone sa snažia odlíšiť aj detailmi. Napríklad tým, že do balíčkov prikladajú bylinky a lupene kvetov z vlastnej záhrady. Je to skrátka drobnosť, ktorá nikomu neujde a každého poteší.
Podnikanie tiež poznačila pandémia. Po predchádzajúcich vianočných sviatkoch sa im sklad vyprázdnil, preto si začali pripravovať nové zásoby. „Keďže počas nasledujúcich mesiacov museli mnohé obchody zatvoriť, prípadne fungovali v obmedzenom režime, časť z produktov zostala na sklade, a nám sa ich nepodarilo predať,“ spomína Rastislav.
Postupne sa ponuka manželov rozrastala o ďalšie a ďalšie kozmetické produkty. Foto: Ivana P. Santova
Napriek tomu nemajú ťažké srdce, sú vďační, že oni aj ich rodiny sú zdraví. To je to najdôležitejšie. Aktuálne sa manželia venujú v príprave nových produktov a dokončujú nové priestory dielne. Ich najväčším cieľom a plánom do budúcnosti je opustiť full-time zamestnania a venovať sa naplno výrobe poctivej prírodnej kozmetiky.
Našli ste chybu? Napíšte na [email protected]