20. januára 2021

Už od strednej školy pestuje doma na Spiši konopu siatu. Videl v nej totiž obrovský potenciál. Adrián Ištvanik viedol sprvu značku Cannature so svojimi dvomi kamarátmi. Spoločne si pred siedmimi rokmi zaumienili, že budú vyrábať konopné potraviny a kozmetiku rýdzo slovenského pôvodu. Mysleli aj na to, aby boli produkty z ich dielne bez lepku, laktózy a vhodné pre alergikov. Ich cesty sa síce po čase rozišli, no Adrián popri štúdiu na Technickej univerzite v Košiciach od pôvodného odkazu neupustil, šíri ho ďalej. 

Od stavebníctva ku konope siatej

Značka Cannature vznikla v roku 2014, keď bol Adrián ešte len študentom na strednej škole. Pôvodne však mali s kamarátom Marekom Horváthom diametrálne odlišný plán. Oboch ich fascinovalo stavebníctvo, videli v ňom veľký potenciál a nové možnosti, preto ich lákalo pustiť sa do biznisu v tejto oblasti. „Mňa inšpirovalo, že dom sa dá postaviť aj z alternatívnych materiálov, napríklad zo slamy, hliny či konopného betónu,“ vysvetľuje Adrián. 

V značke Cannature sa trojica kamarátov rozhodla vyrábať potraviny aj kozmetiku. Foto: archív značky Cannature

Ich nadšenie však netrvalo dlho. Pomerne rýchlo totiž prišli na to, že zrealizovanie prvotnej vízie podnikania nebude vôbec jednoduché. Výrazne ich ovplyvnilo, že sa v tomto období dozvedali viac o konope siatej, histórii či pestovaní tejto rastliny, vďaka čomu pozmenili svoju optiku a vydali sa inou cestou. Rozhodli sa totiž zaostriť na potraviny i kozmetické produkty z tejto rastliny a neskôr si na pomoc prizvali tretieho kamaráta Matúša Kamenického. 

Spoločne sa pustili do objavovania výhod konopy. „Nech už je to potravinársky, textilný, farmaceutický, stavebný či chemický priemysel, má skrátka široký záber,“ upresňuje Adrián. Kamarátom najväčšmi učaroval ekologický rozmer pestovania, spracovávania a výroby konopných produktov. Založili značku Cannature a zaumienili si, že ju postavia na štyroch hlavných pilieroch, akými sú lokálnosť, udržateľnosť, poctivosť a predovšetkým kvalita.  

Pretrvávajúcou výzvou je kosenie a reklama

Dôležitým aspektom pre kamarátov bolo, aby si rastliny zabezpečili sami. Do pestovania konopy siatej sa preto pustili na prenajatom pozemku v blízkosti obce Spišský Hrušov. K dispozícii mali plochu vo výmere približne 1,25 hektára. Toto obdobie sa nezaobišlo problému, na ktorý Adrián spomína slovami: „Prvý rok sme vysiali pole a nevedeli sme ho skosiť. Chýbala nám technika a poľnohospodári v okolí to tiež nevedeli zožať či inak spracovať. Zber sme preto realizovali ručne. 

Reklama

Pestovanie konopy siatej nie je podľa Adriána komplikované, na hektár pôdy treba počítať s 25 kilogramami osiva, z čoho vzíde približne 750-tisíc rastlín. „Starostlivosť je minimálna, hlavne kvôli tomu, že konopu nie je potrebné postrekovať. Pestovali sme rôzne odrody, hľadali sme, ktorá je pre nás vhodná. Problém je s kosením, pretože nám chýba technika. Ďalší problém je s reklamou. Facebook a Instagram nám ju blokujú aj napriek tomu, že technické konope a výrobky z konopy sú u nás legálne. Nerozlišujú propagáciu marihuany a konopy,“ hovorí Adrián. 

U zákazníkov sa podľa Adriána tešia veľkej obľube konopné semienka. Foto: archív značky Cannature

Postupne sa naučili pripraviť konopné produkty, akými sú čaj, semienka, olej, masť, mydlo, tuhý šampón či krém. Značka Cannature začínala oficiálne v roku 2016 predajom z dvora, vstupné investície dnes Adrián odhaduje na sumu 1 000 eur.

Kamaráti si museli zabezpečiť osivo, poľnohospodárske operácie a tiež obalové materiály. Už o rok neskôr sa rozhodli prejsť na podnikanie vo forme spoločnosti s ručením obmedzeným. Dnes sa produkty značky Cannature nachádzajú v regáloch predajní Tesca, Billy, Yeme, Fajne potravín aj v bezobalových obchodoch či v obchodoch so zdravou výživou. 

Tento rok mení lokalitu pestovania

Ešte predtým, než sa každoročne koncom apríla či začiatkom mája začne s výsevom konopy siatej, je potrebné, aby to Adrián oznámil Pôdohospodárskej platobnej agentúre a Ústrednému kontrolnému a skúšobnému ústavu poľnohospodárskemu. „Počas pestovania príde kontrola, kde sa kontroluje nahlásená výmera a odoberajú sa vzorky na rozbor obsahu THC v rastlinách,“ približuje. Výroba produktov značky Cannature prebieha v prevádzke v Spišskej Novej Vsi, na jej chode sa okrem Adriána podieľa jeden zamestnanec na trvalý pracovný pomer a traja brigádnici.  

V roku 2019 sa totiž pôvodná trojica, ktorá sa do biznisu púšťala ešte počas štúdia na strednej škole, rozpadla. Marek a Matúš už viac nie sú súčasťou tímu, rozhodli sa zo značky Cannature odísť. „Mali sme nedorozumenia, oni mali iné predstavy, chceli sa venovať iným veciam, takže firmu opustili. Bolo to ťažšie obdobie, dlhší čas mi následne pomáhal Damián Faltin. Aktuálne mám však dvoch spoločníkov,“ ozrejmuje Adrián. 

Na konopné produkty sa sústredil aj v ďalšej značke Cann. Foto: archív značky Cannature

Tento rok plánuje pestovať konopu siatu na väčšej ploche pri obci Cerovo, čím dochádza k zmene lokality. „Doteraz sme sa sústredili primárne na čaj, zbierali sme listy. Teraz sa chceme viac zamerať na spracovanie kvetu. Tento rok sa mení legislatíva v súvislosti s CBD, takže by sme chceli sortiment rozšíriť aj o tieto produkty,“ vraví Adrián. Okrem značky Cannature sa plánuje viac venovať aj značke Cann, v rámci ktorej ponúka napríklad konopný nápoj, čo je rastlinná alternatíva mlieka, či porciovaný konopný čaj. V pláne má riešiť pod touto značkou aj stavebníctvo a konopné oblečenie.  

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?