27. marca 2018

Zdieľaná ekonomika je na Slovensku stále v plienkach. Lepšie povedané, ponuka služieb by tu aj bola, no chýbajú regulácie a riešenia zo strany štátu. Najnovším príkladom je výrazné obmedzenie podnikania pre Uber, o ktorom informoval portál etrend.sk. Alternatívna taxislužba už u nás nemôže fungovať tak ako doteraz, obmedzenie sa týka nevhodných áut a osôb, ktoré nemajú povolenia. Na svete sú však krajiny, kde nemajú so zdieľanou ekonomikou až taký problém. Rozprávali sme sa o tom s estónskym politikom a tvorcom tamojšej legislatívy pre Uber, Kallem Pallingom. 

Akí sú najväčší hráči, pokiaľ ide o zdieľanú ekonomiku, v Estónsku?

Najviditeľnejšími hráčmi sú Uber, Taxify, AirBnB a Booking.com. Takže sektor krátkodobých prenájmov a dopravy. Ale máme tiež vysoký podiel fintech firiem ako Transferwise, Bondora alebo pár crowdfundingových spoločností.

Na Slovensku sa začína čoraz častejšie skloňovať bikesharing a carsharing. Ako sú na tom Estónci?

V súčasnosti nemáme žiadnu dobrú bikesharingovú službu, ale asi to príde, lebo Tallinn je malé mesto. Ľudia majú záujem o to, čo je pre nich pohodlné. Ale všeobecne musí stále pôdu pripraviť štát alebo samospráva. Pri bikesharingu sa musia napríklad najprv vyriešiť cyklotrasy a menej áut na cestách, pri zdieľaní jázd ako v Uberi, treba vyriešiť regulácie a pri fintechu potrebujete politikov, ktorí sa nezľaknú, keď sa im banky začnú sťažovať, že im niekto kradne biznis.

Uber zaplatil hackerom 100-tisíc dolárov, aby mlčali

Ako ste reagovali, keď sa u vás rozbiehal Uber?

Pre veľké platformy ako Uber nie je ťažké niekam prísť, hoci štát ešte nemá pre nich pripravené regulácie. Internet jednoducho nevypnete. Čo ale Uberu alebo Taxify u nás pomohlo, bolo, že ešte predtým než prišli, mali tisíce ľudí ich aplikáciu stiahnutú v telefóne, lebo ju použili, keď boli v zahraničí. To značí, že dopyt po službe tam bol a štát musel reagovať.

Kalle Palling.

Aké regulácie sa zaviedli?

V sektore dopravy sme zaviedli pár pravidiel pre autá a vodičov, ktoré ale konkrétne Uber a Taxify mali ešte predtým. Napríklad vek auta, prax vodiča, ale to mali tieto firmy vyriešené aj predtým svojimi internými smernicami. No a potom sme zrušili niektoré hlúpe obmedzenia pre taxíky. Napríklad, že nepotrebujete toľko kurzov, aby sa z vás stal taxikár a zjednodušili sme aj získavanie licencie.

Takže ste vlastne priblížili k sebe pravidlá, podľa ktorých musia jazdiť taxikári a pravidlá pre Uberistov.

Áno.

Ako ste naložili s daňami? AirBnB alebo Uberu sa vyčíta, že vodiči a majitelia bytov svoje príjmy pred štátom skrývajú.

Tu by som chcel povedať, že sme sa pozreli na obyčajných taxikárov a zistili sme, že robia presne to isté. Rovnako pri prenájme bytov. Zápasili sme s tým roky. Ako prinútiť vlastníkov bytov, aby priznali extra príjem, ak majú dlhodobých nájomníkov? A myslím si, že na Slovensku to máte tak isto. Riadne zdanených je možno tak 10 percent z reálnych podnájmov. To značí, že potrebujete riešenie ako pre dlhodobé nájmy, tak pre krátkodobé. V Estónsku sme sa rozhodli, že nájomcom potrebujeme zjednodušiť proces platenia daní. To je úplný základ všetkého a základ nášho celého daňového systému. Čím je to jednoduchšie, tým viac ľudí dane zaplatí.

Zákaz Uberu v Londýne ukazuje problém pre tieto startupy v Európe

Ako ste to vyriešili pri Uberi a Taxify?

Tak, že vy ako vodič môžete dovoliť, aby všetky informácie o jazdách – keďže všetko je digitálne – platforma zaslala rovno na daňový a colný úrad. Počas prvých dvoch rokov, kedy sme to pilotne skúšali, nám narástol počet priznaní šesťnásobne. Za posledný rok čísla ešte nemám. Pokiaľ ide o riešenie pre AirBnB, tam sme zistili, že potrebujeme regulovať celý segment s prenájmami a nielen jednu firmu. Riešenie sa ešte vyvíja.

Lákate do Estónska viac takýchto hráčov?

Chceme v Estónsku vytvoriť najlepšie prostredie pre inovatívne firmy na svete. Aktuálne máme najviac startupov na hlavu v Európe. Globálne sme v tomto dvojka po Izraeli. Ale to je len jedna strana mince, chceme tiež prilákať talenty. Dnes už nie je problém zbaliť sa a odísť žiť do Číny alebo USA. Preto chceme mať tiež najlepšie prostredie pre rodiny.

Kto je Kalle Palling

Kalle Palling je estónsky politik, člen (liberálnej) Estónskej reformnej strany. V parlamente sedí už viac ako desať rokov, napriek tomu, že oslávil len 33. narodeniny. Vyštudoval e-governance a environmentálne štúdiá. O estónskej elektronizácii rečnil na TEDx a v krajine predkladal zákon, ktorý legalizuje služby a platformy ako Uber alebo Taxify.