6. júla 2020

„Bolo to zlé, ale mnohé iné odvetvia dopadli oveľa horšie.“ Tak v stručnosti hodnotia vplyv pandémie na knižný trh vydavatelia a organizátori knižných podujatí. Od zásadného ekonomického prepadu ich do veľkej miery ochránili verní čitatelia. Menili sa edičné plány, presúvali sa vydania kníh na jeseň. Aký „zlý“ bude tento rok, sa ukáže až na jeho konci. Najviac kníh sa tradične predáva pred Vianocami.

Juraj Heger, majiteľ vydavateľstva Slovart, ktorý je tiež predsedom Združenia vydavateľov a kníhkupcov Slovenskej Republiky, na nedávnom stretnutí vydavateľov kníh, kníhkupcov a ľudí z knižného biznisu uviedol, že ročné tržby knižného trhu na Slovensku dosahujú zhruba 110 miliónov eur (čo je pre zaujímavosť, porovnateľné s ročným obratom obchodného domu Ikea v Bratislave).


„Uvidíme, čo sa bude diať v druhej polovici roka. Možno trh opäť oslabne, možno nebude vrcholiť na jeseň a pred Vianocami, ako je to zvykom. Možno tá krivka koncom roka nevyletí hore.“


Koľko korona z tejto sumy reálne ukrojí v tomto roku, si ešte ľudia z biznisu netrúfnu kvalifikovanejšie odhadnúť. Veľmi to totiž závisí od toho, ako sa vyvinie situácia do konca tohto roka, či príde druhá vlna pandémie a aké veľké budú ekonomické dosahy krízy, ktoré sa pravdepodobne začnú prejavovať s istým oneskorením.

Napísali knihu maminých rusínskych receptov. Pre veľký úspech prichádza Oli Džupinková s dotlačou

„Čakáme, čo sa bude diať na jeseň, koľko firiem bude nútených zatvárať, koľko ľudí bude mať existenčné problémy, koľkí prídu o prácu,“ povedal Heger. V takom prípade by sa jesenný a predvianočný knižný trh mohol vyvinúť omnoho horšie ako v bežné roky. Jeseň a zima sú pre kníhkupcov aj vydavateľov z hľadiska ekonomických výsledkov najdôležitejším obdobím roka.

Heger však zostáva optimistický. „Straty z obdobia karantény sú veľké, hlavne v kníhkupectvách. Našťastie po uvoľnení opatrení sa ľudia vrátili do kníhkupectiev rýchlejšie, ako sme sa pôvodne obávali. To je dobré znamenie,“ povedal šéf Slovartu, ktorý nemá informácie, že by boli vydavateľstvá či kníhkupectvá v tomto období nútené výrazne redukovať stavy zamestnancov.

Homeoffice aj presuny na iné prevádzky

Vydavateľstvá zväčša bez problémov presunuli ľudí na home office. Iná situácia nastala v prípade kníhkupectiev, najmä veľkých sietí.

Kníhkupectvo Panta Rhei v čase uzavretých prevádzok zareagovalo rýchlo a zamestnancov dočasne presunuli tam, kde vtedy naopak pracovníci najviac chýbali – do maloobchodných reťazcov. Zamestnanci Panta Rhei tak počas náporu na predajne potravín posilnili reťazec Lidl.

Šéf Slovartu o knižných trendoch aj o tom, ako odovzdáva rukopisy Dominik Dán

Spočiatku koronakrízy sa však situácia nejavila vôbec ružovo. „Bolo to ťažké. Celý trh sa zastavil, zatvorili sa kníhkupectvá a tým aj prívod peňazí pre všetky zložky knižného trhu,“ povedal Vladimír Michal z vydavateľstva Artforum. Výpadok príjmov je však podľa neho predčasné odhadovať, múdrejší budú až začiatkom roka 2021.

„Dobré je, že drvivá väčšina kníhkupectiev funguje. Takže trh tento rok môže byť  ‘iba’ zlý. Ale môže to byť aj horšie, pretože stále nevieme, čo sa stane z epidemiologického hľadiska,“ povedal Michal.

Posuny v edičných plánoch

Mnohé vydavateľstvá počas koronakrízy upravovali edičné plány a presúvali vydania pôvodne naplánovaných titulov na jeseň či dokonca do budúceho roka.

Kým väčšie vydavateľstvá by mali byť skôr schopné takéto posuny zvládnuť, citeľnejší dopad to môže mať na menšie vydavateľstvá. Aňa Ostrihoňová, prekladateľka a majiteľka vydavateľstva Inaque, hovorí, že v prípade jej vydavateľstva sa takto posunula zhruba štvrtina z plánovaných titulov.

„V podstate sme marcové a aprílové tituly posunuli, zredukovali sme počet jesenných titulov a to, čo sa dalo, sme presunuli na rok 2021. Celkovo je to takých 25 percent z našich titulov, čo je u nás dosť, keďže ročne vydávame okolo 20 titulov,“ uviedla Aňa Ostrihoňová pre forbes.sk.

Tento rok preto určite očakáva pokles tržieb vzhľadom na nižší počet vydaných titulov a tiež nižšiu predajnosť vydaných kníh.

Keď vypadne jeden článok z reťaze, bude zle

Emócie neistoty zmietali aj majiteľov vydavateľstva Absynt. Hlavným problémom pritom podľa Filipa Ostrowskeho z Absyntu je fakt, že celý knižný reťazec – od vydavateľov cez distribútorov a predajcov – je na seba takmer existenčne naviazaný.

„Ako všetci, aj my sme boli na začiatku veľmi vystresovaní, lebo knižný svet funguje na princípe komisného predaja. A dodnes sa bojíme toho, že keď z toho reťazca vypadne jeden článok, pre nás to môže dopadnúť veľmi zle,“ povedal Ostrowski pre Forbes.sk.

Ak napríklad prestane platiť kníhkupecká sieť či distribútor, vydavatelia to okamžite pocítia. „Toho sa bojíme. Našťastie, zatiaľ sa nič také nestalo,“ dodáva. Prístup Absyntu k preventívnym opatreniam počas prvej vlny preto stál ani nie tak na prerušení práce, ale na spomalení.

„Nechceli sme to celé stopnúť, aj keď sme malá organizácia s málo vlastnými zamestnancami, je na nás naviazaná istá sieť externých spolupracovníkov. Preto sme namiesto zastavenia volili spomalenie.“

To spočívalo, podobne ako v prípade vydavateľstva Inaque, v posunutí niektorých titulov na jeseň, respektíve na budúci rok. Absyntu okrem toho pomohlo, že ich lojálni čitatelia začali oveľa viac kupovať knihy cez ich vlastný e-shop. „Tam sme zaznamenali výrazný nárast, za to môžem našim čitateľom len poďakovať.“

Aj keď celý knižný trh ešte stále zostáva v napätí, vydavatelia, kníhkupci či organizátori literárnych akcií sa snažia k veci pristupovať optimisticky. Opäť sú v pláne aj mnohé knižné akcie, autorské čítania a prezentácie nových kníh, ktoré boli v čase prvej vlny úplne zrušené, prípadne sa v nejakej okresanej podobe presunuli do digitálneho priestoru. Nový termín konania na 11. – 13. septembra má napríklad už aj známy Bratislavský knižný festival BRaK, ktorý spoluorganizuje František Malík z Literárneho klubu.

Zdá sa však, že doposiaľ v ťažkom období knižný trh podržali hlavne verní čitatelia.

„To najhoršie obdobie sme prešli relatívne dobre vďaka ľuďom, ktorí cez e-shop kupovali nadštandardne veľa. No uvidíme, čo sa bude diať v druhej polovici roka. Možno trh opäť oslabne, možno nebude vrcholiť na jeseň a pred Vianocami, ako je to zvykom. Možno tá krivka koncom roka nevyletí hore. Nevieme, čo sa udeje, ak na ľudí tvrdšie dopadne ekonomická kríza,“ uzatvára Filip Ostrowski.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?