Influenceri cez sociálne siete nepredávajú len kolagén, legíny, alebo CBD produkty, ale v podstate všetko, na čo si len spomeniete. Promujú a predávajú aj knihy. Veľa kníh. Aspoň globálne to určite platí.
Pretože, aj keby ste to možno nečakali, ľudia, ktorí milujú knihy, sú na sociálnych sieťach celkom často a prirodzene vyhľadávajú všetko čo sa týka kníh.
Od konkrétnych knižných odporúčaní, cez tipy na zaznamenávanie prečítaných kníh, lampy na čítanie, čítačky, čítacie kreslá, obaly na knihy, knižnice, knižné kluby, … v podstate čokoľvek, čo vám v spojitosti s knihami napadne.
O knihách za pár sekúnd
S touto vášňou pracujú aj tisíce tvorcov na sociálnych sieťach, ktorí sa zameriavajú na knihy. Diskusiu o tom, do akej miery sú tieto odporúčania úprimné, alebo koľko z odporúčaných kníh daní influenceri reálne prečítajú, nechajme teraz bokom.
Faktom ale je, že knihy tvoria na sociálnych sieťach nezanedbateľný segment a najsledovanejší tvorcovia si tým dokážu vo svete slušne zarobiť.
Spoločnosť Aura Print, ktorá sa venuje tlačiarenstvu, sa nedávno zamerala v spojitosti s knihami na jednu konkrétnu sociálnu sieť – TikTok – a s pomocou nástroja tikcalculator.com vypočítala odhadované príjmy top 33 najsledovanejších globálnych TikTokerov.
Prvá desiatka vyzerá nasledovne a ukazuje, že tí najsledovanejší si dokážu za jedno video – ktoré trvá často len pár sekúnd – zarobiť podľa odhadov stovky eur.
Top 10 Tik-Tokerov podľa výpočtov Aura Print:
Poradie | BookToker | TikTok skratka | Počet „lajkov“ (v miliónoch) | Počet sledovateľov (v tisícoch) | Odhadovaný zárobok za video (€) |
1 | Ayman Chaudhary | @aymansbooks | 129,7 | 947,4 | 1391,66 |
2 | Jaysen Headley | @ezeekat | 33,5 | 674,3 | 989,51 |
3 | Jack Edwards | @jack_edwards | 28,9 | 588,3 | 866,02 |
4 | Calvin Blind | @thecalvinbooks | 41,2 | 585,6 | 862,16 |
5 | Pauline Juan | @thebooksiveloved | 32,1 | 550.,7 | 809,19 |
6 | Lizzy | @bumblebeezus | 22,3 | 473,7 | 697,65 |
7 | Abby Parker | @abbysbooks | 38,8 | 473,3 | 696.87 |
8 | Amy Jordan | @amyjordanj | 17,7 | 406,3 | 600,02 |
9 | Jenna Starkey | @jennajustreads | 14,9 | 363 | 536,02 |
10 | Munny | @munnyreads | 17,1 | 352,3 | 520,14 |
Zdroj: Aura Print a journalistic.org
Knižných influencerov nájdete samozrejme aj na Instagrame, Facebooku či YouTube, tento prieskum sa však zameral špeciálne na anglicky hovoriacich BookTokerov.
Čísla, ktoré potrebujete vedieť
A aký veľký je knižný BookTok? V čase tvorby tohto textu mal hashtag #BookTok na TikToku 169,9 miliardy videní. Aj podľa ľudí z brandže má BookTok, ako aj iné sociálne siete, zásluhu na postupnom raste počtu predaných kníh.
Podľa správy Business Insider v období medzi polovicou roka 2020 a koncom roka 2021 dosiahli predaje kníh takmer 20-ročné maximum. V roku 2021 dosiahol absolútny rekord – v USA sa podľa portálu NPD BookScan predalo až 825 miliónov kníh.
O rok neskôr toto číslo síce kleslo – podľa portálu Statista sa v roku 2022 v USA predalo 788,7 milióna kníh – no v dlhodobejšom meradle bolo vysoko nad priemerom (ten za posledné roky predstavuje okolo 700 miliónov kníh ročne, s výnimkou z roku 2012, kedy sa podľa portálu Statista v USA predalo menej ako 600 miliónov kníh).
Ako je to na Slovensku?
Spolupráce s rôznymi blogermi, tiktokermi či bookstagramermi majú rozbehnuté aj slovenské knižné vydavateľstvá a všeobecne ich považujú za ďalší rozmer propagácie kníh.
Sú to spojené nádoby s ďalšími formami marketingu – čím viac na ľudí kniha vyskakuje aj na sociálnych sieťach, tým sa lepšie predáva. Ale samozrejme ten efekt sa niekedy dostaví rýchlo, niekedy to trvá aj pár týždňov. Nie je to úplne merateľné, ale vidíme, že keď je knižka trendom, zväčša sa objaví aj v rebríčkoch predajnosti.
Lucia ČarNÁ, vydavateľstvo Ikar
Ako však poznamenala Lucia Mládeková z vydavateľstva Tatran: „Veľkosť slovenských knižných účtov na sociálnych sieťach sa vo väčšine pohybuje okolo stoviek či pár tisícok sledovateľov a nedá sa porovnávať so silou zahraničných influencerov. Tieto spolupráce vnímame skôr ako relevantnú prvú spätnú väzbu na knihu, ktorú sme vydali“.
Online knižný obsah podporila pandémia
Významný posun v tejto oblasti priniesla aj na slovenský knižný trh pandémia. Ako pre Forbes.sk uviedla Lucia Čarná z vydavateľstva Ikar, spolupráce s blogermi, instagramermi či inými online influencermi začali u nich asi pred siedmimi rokmi.
„Najmä naša značka YOLi, zameraná na Young adult literatúru, mala v tom čase spolupráce formou darovania recenzných výtlačkov s viacerými knižnými blogermi. V roku 2020 prišla pandémia a všetko sa významne presunulo do online priestoru.“
Ako dodáva, najmä instagram sa kvôli svojej vizuálnej stránke stal miestom, kde sa knihám darilo a Ikar význame rozšíril okruh spoluprác. „Od roku 2022 sa tomu venuje naše oddelenie sociálnych sietí, ktoré sa medzitým rozrástlo a má dvoch členov. K spoluprácam s blogermi na Instagrame sa pridal aj TikTok. Momentálne máme okolo 50 ľudí, s ktorými spolupracujeme na pravidelnej báze,“ hovorí Lucia Čarná.
Pri oslovovaní influencerov sa riadia princípom, ktorý alebo ktorá z nich má blízko k danej téme, a s kým by mali urobiť platenú spoluprácu a v akej forme. „Podľa toho oslovujeme konkrétnych ľudí. Napríklad pri tituloch o klimatickej kríze sme spolupracovali s Babsy Jagušák, Natáliou Pažickou a Michalom Sabom. Knihy o duševnom zdraví nám pomáhala propagovať Kristína Tormová, Veronika Cifrová Ostrihoňová a mnohé iné influencerky,“ vysvetľuje Lucia Čarná.
Z pohľadu predajnosti kníh takéto spolupráce tvoria iba jednu zo súčastí marketingového mixu.
„Knižné influencerky pomáhajú propagácii čítania aj konkrétnych kníh. Možno to nie je okamžite viditeľné na číslach predaja, ale časom sa to ukáže. Sú to spojené nádoby s ďalšími formami marketingu – čím viac na ľudí kniha vyskakuje aj na sociálnych sieťach, tým sa lepšie predáva. Samozrejme, ten efekt sa niekedy dostaví rýchlo, niekedy to trvá aj pár týždňov. Nie je to úplne merateľné, ale vidíme, že keď je knižka trendom, zväčša sa objaví aj v rebríčkoch predajnosti. Relevantné knižné blogerky, ktorým ľudia dôverujú vedia pomôcť napríklad menej známym autorom a knihám,“ uzatvára Lucia Čarná.
Aj Martin Karvaš z vydavateľstva Slovart potvrdzuje, že spolupráca s influencermi sa stala prirodzenou súčasťou dnešného marketingu a neobišla ani knižný trh.
„Najlepšie predáva osobná pozitívna skúsenosť a odporúčanie od niekoho, komu dôverujete. Preto si každú spoluprácu vyberáme podľa toho, či je daný profil na sociálnych sieťach zameraný na knižný obsah. Ak by mal napríklad aj desaťtisíce sledovateľov, ale o žiadnej knihe by sa doteraz ani raz nezmienil, asi by to pre publikum nebolo veľmi dôveryhodné. A tým pádom by to nebola pozitívna reklama ani pre našu značku,“ hovorí Martin Karvaš.
Offline kontakt je stále dôležitý
Dopad na všeobecné vnímanie a predaj knihy podľa neho závisí od toho, či recenziu napísal niekto, kto má desiatky sledovateľov, alebo ide o influencera s tisíckami sledovateľov.
„Ide o jeden zo spontánnych faktorov, na ktorý nemáme vplyv. Registrujeme však to, ako kniha rezonuje v spoločnosti, či vznikla medzi čitateľmi a influencermi reťazová reakcia, ktorá zvýšili záujem o knihu. Môžeme teda skonštatovať, že tento spôsob marketingu dokáže byť veľmi efektívny, ale je potrebné vnímať aj jeho spontánny rozmer,“ dodáva Martin Karvaš.
Podľa jeho slov každé vydavateľstvo potrebuje pracovať aj na propagácii pomocou offlinových kanálov, akými sú tlač, rozhlas, besedy s autormi, aktivity s kníhkupcami a mnoho ďalších. „Škála čitateľov a čitateliek je veľmi široká, takže dosah knižných influencerov nedokáže pokryť úplne všetkých,“ uzatvára Karvaš.