Tento článok je PRestige. Čo to znamená?
15. apríla 2021

Pred 19 rokmi Želmíra Komorechová, majiteľka úspešnej slovenskej spoločnosti Kompava, netušila, čo všetko ju pri budovaní firmy čaká. I keď nemala skúsenosti s podnikaním ani peniaze, nechýbalo jej to hlavné. Odvaha, chuť prinášať nové hodnoty a vyrábať vlastné, slovenské a kvalitné produkty podporujúce a uľahčujúce výkon každého športovca.

Vaše podnikanie začalo v dobe, keď na Slovensku boli populárne skôr zahraničné doplnky výživy. Čo vo vás vzbudilo záujem začať podnikať práve v tejto oblasti?

Keďže povedomie o doplnkoch bolo veľmi nízke, bola to pre mňa výzva, ktorá dávala priestor k realizácii sa v tejto oblasti. Odmalička som sa venovala športu, mala som zmysel pre zodpovednosť, kreatívnosť i vytrvalosť. Myšlienka pokračovať v tomto segmente ma silne napĺňala a predstava vytvárať produkty napomáhajúce športovému výkonu bola lákavá. I keď som predtým o vlastnej firme nikdy nesnívala, stále som túžila viac sa realizovať, niečo dokázať, kreatívne tvoriť a prinášať hodnoty do spoločnosti.

Aká bola prvotná stratégia v smerovaní Kompavy?

Ak si spomeniem dnes na naše začiatky, vždy sa usmievam. Nemala som skúsenosti, nemala som peniaze, ale mala som veľkú odvahu. Tá prevalcovala všetky obavy a hnala ma vpred. Mala som obrovské šťastie, že som bola v práci obklopená skvelými ľuďmi a pre túto prácu bola naklonená i moja rodina. Bez nich by som bola stratená. Naša stratégia bola jasná. Vyrábať vlastné, slovenské a kvalitné produkty podporujúce a uľahčujúce výkon športovca.

Zdroj foto: Archív Kompava

Spomínate si na to, čo bolo vaším cieľom 19 rokov dozadu a ako sa na tento cieľ pozeráte dnes?

Mojím cieľom bolo etablovať sa na slovenskom trhu, neklesnúť zo svojho zámeru prinášať kvalitu, funkčnosť a inováciu produktov a byť rovnocenným partnerom svetových firiem v podobnom segmente. Od začiatku výroby až po dnešný rok sa prostredie niekoľkokrát zmenilo a my sme museli naše ciele korigovať a pretvárať. Menilo sa poznanie, menilo sa správanie zákazníkov, menili sa legislatívne podmienky. To všetko dotváralo veľa zmien, na ktoré sme sa museli etablovať. Cieľ sa zdal jednoduchý, ale ak sa pozriem na celé to obdobie, bol to moc ťažký boj.

Ako sa počas pôsobenia Kompavy menili požiadavky a preferencie zákazníkov?

Na začiatku bol záujem najmä o zahraničné značky. My sme boli maličká slovenská neznáma značka a keďže o slovenské výrobky nebol až taký záujem, zákazníci nám zo začiatku nedôverovali. Nemali sme dostatok financií na reklamu a prezentáciu, do povedomia sme sa preto dostávali veľmi pomaly a ťažko. Zákazníci nemali dostatok informácií, neboli takmer žiadne športové časopisy a ľudia sa veľmi nevenovali športu. Dnes takmer neexistuje rodina, ktorá by nešportovala. Ľudia sa starajú o seba, chcú dobre vyzerať , chcú byť zdraví a byť v dobrej kondícií, zaujímajú sa o športovú výživu a záleží im na kvalite produktov.

Okrem základných a najdôležitejších výživových doplnkov pre športovcov máte v portfóliu aj mnoho ďalších. Ako postupujete pri výbere a vývoji ďalších produktov?

V stratégii sme mali rozširovanie produktov v takom smere, aby sme pokryli všetky športové disciplíny. Počúvali sme trénerov, fyzioterapeutov, lekárov ale i športovcov a spolu s nimi pripravovali rôzne druhy produktov nielen na zvýšenie výkonu, ale najmä na eliminovanie poškodení a odstránení zdravotných nedostatkov športovcov.

Doposiaľ ste vyhrali viaceré ocenenia, stali ste sa podnikateľkou roka. Teraz ste nominovaná na Slovenku roka v kategórii Biznis a manažment. Čo pre vás táto nominácia znamená?

Nominácia ma nesmierne prekvapila. Som šťastná za uznanie a nomináciu. Porota je zložená zo skutočne zvučných mien slovenského spoločenského a obchodného života a dostať sa medzi elitu žien je ohromujúce. Verím, že aj touto cestou sa budem môcť poďakovať všetkým našim prívržencom vyznávania zdravého životného štýlu, ktorí nás podporujú už takmer 20 rokov.

Zdroj foto: Archív Kompava

Počas 19 rokov vedenia firmy sa u vás striedali pekné obdobia s tými ťažkými. Ako sa vám podarilo zvládať práve tie ťažšie chvíle?

Najľahšie je vzdať sa a netrápiť sa. Ja som mala pri sebe manžela i rodinu, ktorá stála pri mne v ťažkých i krásnych chvíľach. Hoci mal môj manžel úplne iný biznis, vždy mi bol a je oporou v rodine i biznise. Počas celej existencie firmy som bola obklopená skvelými ľuďmi vo firme, ktorí zdieľali so mnou zložité situácie a za každých okolností stáli pri mne.

Čo je podľa vás dôležité, ak chcete viesť celý tím ľudí a zamestnancov?

Ak chcete viesť tím, musíte rozumieť každej práci, ktorú ľudia vykonávajú. Vzdelávam sa vo všetkých oblastiach celý život. Snažím sa porozumieť ľuďom, snažím sa ich motivovať, podporovať ich osobnostný rast. Som prísna, ale priateľská.

Pandémia koronavírusu zasiahla celý svet tvrdo a nečakane. Ako zasiahla Kompavu?

My sme sa vďaka segmentu, ktorý máme, dokázali udržať i napriek veľmi sťaženej situácii, ktorá vznikla v dôsledku zmien v oblasti ľudských zdrojov. Vďaka krízovému scenáru, flexibilite, kreativite obchodníkov a pripravenosti v dodávateľských možnostiach sme dokázali situáciu zvládnuť. Stratili sme 40 % pôvodných zákazníkov, presunuli obchod do online sféry a využili všetky obmedzenia na vzdelávanie pracovníkov a skvalitnenie systému spoločnosti.

Ako sa vám podarilo na tieto zmeny zareagovať?

Pandémia spôsobila zmeny nielen v obchodnej či ekonomickej časti, ale i z hľadiska organizácie práce. Museli sme preorganizovať výrobu, obchod i marketingové aktivity. Pracovníci z obchodného i marketingového oddelenia vypomáhali vo výrobe, obchodné aktivity sme riešili iba z kancelárií. Z offline prostredia sme sa presunuli do online. Aj napriek ťažkým podmienkam sa pracovníci nesmierne dobre adaptovali na zmenené podmienky a náročnú a zložitú situáciu.

V čom si myslíte, že je najväčší problém toho, že firmy momentálne vo veľkom krachujú?

Firmy sa zbavujú zodpovednosti, nie sú dostatočne kreatívne, prevládajú negatívne nálady, majú slabé IT technológie, netvoria krízové stratégie, sú celkovo nepripravené. Mali by viac pracovať na tvorbe životaschopnej organizácie, ktorá má tímovú kultúru a spoločné ciele. Stabilné spoločnosti by mali mať rozvážne, organizované a zodpovedné konanie. Taktiež by v nej mali byť tímy, ktoré sú postavené na vzájomnej dôvere, v tíme nie je strach z konfliktu a ľudia sú schopní odhodlať sa k akčnému plánu, pričom majú vysoký stupeň zodpovednosti. Takéto tímy sú schopné prijať okamžité rozhodnutia aj v tých najkritickejších chvíľach. A práve to chýba v spoločnostiach, ktoré túto situáciu nezvládajú a krachujú.