Vyhlásená česká modistka Marie Tombo patrila k najúspešnejším podnikateľkám prvej republiky. Klobúky od nej nosili filmové herečky, manželky priemyselníkov aj prvé dámy.
Jej meno znelo exoticky a jej závod bol v časoch prvej republiky nesmierne populárny. Jej reputácia siahala dokonca aj za hranice krajiny. Zatiaľ čo príbehy Hanny Podolskej či Salónu Rosenbaum rezonujú až do dnešných dní, na značku Tombo Modes sa prakticky zabudlo. Prišiel teda čas to zmeniť.
Toto je príbeh veľkého talentu jednej mladej ženy, ohromného ekonomického úspechu, zvučných mien a prestížnych zákaziek. A tiež príbeh mnohých osudových zvratov.
Za závodom Tombo Modes stála pozoruhodná osobnosť jeho zakladateľky. Marie Tombo, narodená 20. júla 1899 v českej obci Libochovice ako Marie Mayerová.
Exotické priezvisko, ktoré dalo aj meno jej firme, však nebolo vymyslené – v roku 1933 sa Marie vydala za úradníka Jaroslava Tomboa a prijala jeho priezvisko v originálnej, nezmenenej podobe.
V rovnakom čase jej biznis začal prekvitať.
Ukážky klobúkov od Marie Tombo (3 fotografie)
Jej klientkami boli prakticky všetky prvé dámy tej doby. Manželky továrnikov, ministrov aj priemyselníkov, filmové hviezdy – dokonca aj Hana Benešová považovaná za najelegantnejšiu ženu svojej doby, manželka niekdajšieho prezidenta Edvarda Beneša.
Všetky si svoje nádherne prepracované klobúčiky, ladiace s elegantnými vychádzkovými šatami, nechávali vytvárať v salóne Tombo Modes.
Príbeh úspechu Tombo Modes možno vystopovať najneskôr od roku 1934, vtedy sa závod usídlil na prestížnej adrese Václavské námestie 12.
V tom istom čase sa objavujú aj prvé reklamy Madame Tombo v časopisoch, zachovala sa napríklad reklama z vtedy veľmi úspešného módneho a spoločenského časopisu Měsíc, ktorý čítali dámy z takzvanej „lepšej spoločnosti“, ale s nimi aj celá Praha.
Zachovaný inzerát ukazuje, že modistka Marie Tombo úspech svojho závodu nestavala len na samotnej produkcii, ale múdro využívala aj svoje znalosti medzinárodnej scény a svojho obchodného ducha.
Reklamná kampaň časopisu napríklad informuje čitateľky, že „Madame Tombo sa vrátila z Paríža a Londýna a priviezla nové prekrásne modely dámskych klobúčikov“.
V ponuke pražského salónu sú už v prvej polovici 30. rokov tak dostupné renomované zahraničné módne značky ako Worth, Lucien Lelong, Suzanne Grillet, Saks alebo Rose Descat.
K tomu Marie Tombo ponúkala aj vlastné originálne kreácie a zákazkovú tvorbu na prianie aj tých najnáročnejších zákazníčok. To ponúkalo ohromné obchodné možnosti.
Bez klobúka ani na krok
V čase, keď bolo nemysliteľné, aby dáma bez klobúka vyrazila do spoločnosti či len na bežnú prechádzku alebo do kaviarne s priateľkami, išla popularita Madame Tombo strmo nahor.
„O podniku sa medzi dámami veľa hovorilo, pani Tombo totiž dobre vedela, aká dôležitá je reklama,“ uvádza k tomu historička módy Miroslava Burianová v nedávno publikovanej monografii Hana Benešová: Prvá dáma elegancie, ktorú vydala Grada Publishing v spolupráci s Národným múzeom Českej republiky.
Burianová pre potreby svojej knihy preštudovala ohromné množstvo archívneho materiálu a vo svojej knihe k téme úspechu Marie Tombo okrem iného spomína aj konkrétny dobový článok z časopisu Měsíc, pod ktorým je podpísaná redaktorka píšuca pod prezývkou Pixie a ktorý salón Tombo Modes veľmi vychvaľuje.
„Podnik má všetky predpoklady na to, aby uspokojil nároky aj tej najnáročnejšej dámy,“ chváli redaktorka Pixie začiatkom tridsiatych rokov a informuje, ako to vo vnútri salónu vyzerá.
„Decentne zariadená prijímacia izba má nábytok žlto lakovaný a porcelánovo modré vankúše vyžarujú intímnu atmosféru. Madame Tombo, ktorá osobne obsluhuje svoje zákazníčky, vám poradí pri výbere zo svojej bohatej kolekcie.“
A pokračuje ďalej: „Uvidíte tu originálne parížske modely od Grilleta, Agnes a Rose Descat a tiež modely domu Saks z Nového Yorku, a vedľa nich vlastné kreácie pani Tombo.“
Madame Tombo nielenže poskytovala rozhovory a radila ženám s ich osobným štýlom, ale taktiež informovala verejnosť o tom, aké sú vo svete novinky.
Časopis Měsíc tiež priniesol elegantný portrét Marie Tombo – jedinú zachovanú podobizeň, ktorá naznačuje, že sama majiteľka salónu bola krásna, prudko elegantná dáma vybraného vkusu.
Pre najnáročnejšie dámy aj do kráľovských kruhov
S ďalším vyhláseným módnymi závodom, salónom Oldřicha „Uli“ Rosenbauma, nadviazala Madame Tombo dokonca až úzke príbuzenské vzťahy. Dlhoročná riaditeľka závodu Rosenbaum, ktorou bola Kristina Hládečková, sa v roku 1926 vydala za Bohuslava Mayera, brata Marie Tombo. Z dám sa tak stali švagriné.
Taktiež dlhoročná kresliarka tohto špičkového salónu Zdeňka Mayerová, neskôr vydatá Fuchsová, bola sestrou Marie Tombo. Niet divu, že zákazníčky salónu Rosenbaum svoje modely často dopĺňali práve klobúčikom od Marie Tombo.
Medzi dámami, ktoré pani Tombo osobne obsluhovala, nechýbala ani pani Hana Benešová, manželka vtedajšieho ministra zahraničia a budúceho prezidenta Edvarda Beneša.
Hoci z jej zbierky sa dnes zachovalo len sedem klobúkov nesúcich značku Tombo Modes a všetky pochádzajú zo 40. rokov, je zrejmé, že pani Benešová bola klientkou modistického závodu už v 30. rokoch.
A keď sa Hana Benešová s manželom počas pobytu v Londýne osobne stretla s kráľom Jurajom VI. a jeho manželkou, kráľovnou Alžbetou (teda s rodičmi neskoršej britskej kráľovnej Alžbety II.), mala na sebe elegantný kostým doplnený rozkošným klobúčikom typu „toka“ pochádzajúcim práve z dielne Tombo Modes.
Dnes ich môžete obdivovať v múzeu
Toka pani Benešovej, ktorú jej Marie Tombo vytvorila na stretnutie s britským kráľovským párom v júli 1941, sa tiež zachovala do dnešných dní – dnes ju môžeme obdivovať v zbierkach už spomenutého Národného múzea v Českej republike.
Ide o prekrásny ružovofialový klobúčik bohato zdobený textilnými kvietkami a doplnený hodvábnym francúzskym závojom. Pani Benešová ho mala očividne vo veľkej obľube, keďže ako doplnok si ho zvolila opakovane pri rôznych príležitostiach, v roku 1947 je v ňom vyfotografovaná aj na titulnú stranu nového magazínu Vlasta.
Ako pripomína Miroslava Burianová vo svojej knihe, vieme, že klobúčiky Marie Tombo nosila pani Benešová aj po vojne. Napríklad hneď v decembri 1945 zasiela modistka pani Benešovej vianočný darček, za ktorý jej Hana Benešová poďakovala listom so slovami: „Raz sa prídem v klobúčikoch ukázať.“
Náhle zmeny a zánik republiky
Ešte v druhej polovici štyridsiatych rokov pani Benešová klobúčiky pani Tombo stále nosí. Potom však veci nabrali rýchly a neradostný spád.
Stále sa zhoršujúci zdravotný stav Edvarda Beneša mu nepomáha pri tom, keď prihliada na nástup komunistov k moci. Po februárovom prevrate sa manželia postupne sťahujú do ústrania svojho letného domu v Sezimovom Ústí, kde Edvard Beneš 3. septembra 1948 umiera.
Komunisti sa následne postarajú o rýchly zánik všetkého spojeného s prvou republikou. Znárodneniu neujdú ani vyhlásené módne salóny. Novou prvou dámou je Marta Gottwaldová, márne sa snažiaca napodobniť elegantný štýl Hany Benešovej.
Všetky zavedené módne firmy sú spojené pod takzvané Odevné závody, neskôr do národného podniku Odevná tvorba a spojené Módne závody Praha.
Stopa Marie Tombo, rodenej Mayerovej, sa medzitým stráca. Na elegantné klobúčiky s francúzskym závojom už nie je doba. Manželov zachráni úspešná emigrácia do USA, kde mal Jaroslav Tombo obchodné kontakty.
Prácu dnes už úplne zabudnutej Marie Tombo však môžeme vďaka starostlivej práci kurátorov a historikov módy obdivovať dodnes.
V článku boli použité nasledujúce fotografie zo zbierok a archívu Národného múzea: Zbierka Národného múzea: H8—26.158 a H8—26.174; Archív Národného múzea: fond Edvard Beneš, fotografie 1941 a 1947; fond Hana Benešová, dodatky.
Článok vyšiel na Forbes.cz, jeho autorkou je Irena Cápová.