15. decembra 2021

Mnohí Slováci sa v týchto dňoch chystajú na tretiu dávku očkovania proti covidu. Môžeme očakávať rovnaké vedľajšie účinky ako pri prvých dvoch? A čo v prípade, že sme športoví nadšenci a bez aktívneho pohybu si nevieme predstaviť ani jeden deň? Na otázky Forbesu odpovedá Barbara Ukropcová, lekárka a vedkyňa z Biomedicínskeho centra SAV.

Ministerstvo otvorilo registráciu na tretiu dávku už po troch mesiacoch od druhej

Ministerstvo zdravotníctva na svojej webovej stránke informuje o možnosti registrácie na posilňovaciu („booster“) dávku. Vakcínu je možné podať kompletne zaočkovanej osobe vo veku od 18 rokov už 3 mesiace po podaní poslednej dávky základnej dvojdávkovej očkovacej schémy.

Tí, ktorí boli očkovaní vakcínou Johnson & Johnson, je možné podať ďalšiu dávku už po dvoch mesiacoch.

Ministerstvo pripomína, že tretia dávka dokázateľne zásadným spôsobom zvyšuje účinnosť ochrany voči Delta variantu. Viacero laboratórnych výskumov taktiež potvrdilo vysoké navýšenie počtu neutralizačných protilátok aj proti variantu Omikron. Slovensko preto urobilo podobný krok ako ďalšie krajiny a skrátila dobu na podanie posilňujúcej dávky.

Reklama

Líši sa očkovanie treťou dávkou od druhej — môžeme očakávať rovnaké symptómy?

Očkovanie treťou dávkou vakcíny proti ochoreniu Covid-19 sa môže spájať s vedľajšími účinkami miernej až strednej intenzity, ku ktorým patria jednak lokálne príznaky ako začervenanie, opuch, bolestivosť v mieste vpichu (tú pociťuje okolo 80 % zaočkovaných), ako aj celkové príznaky – únava, bolesti svalov a kĺbov, zvýšená teplota, bolesť hlavy alebo nevoľnosť. Tie v rôznej miere pociťuje vyše 70 % očkovaných.

Prítomnosť vedľajších účinkov signalizuje aktiváciu imunitnej odpovede a je normálnym sprievodným javom očkovania. Na druhej strane absencia vedľajších účinkov neznamená nižšiu efektivitu vakcinácie. 

Alergické reakcie na vakcínu sú veľmi zriedkavé. V prípade, ak sa u vás vyskytla alergická reakcia pri predchádzajúcej dávke vakcíny, je na to jednoznačne potrebné upozorniť.  

Veľmi zriedkavá je aj trombóza s trombocytopéniou, reportovaná po podaní vakcín od Astra-Zeneca a Johnson & Johnson, kde je vyššie riziko u žien do 50 rokov.

Nízke je aj riziko myokarditídy, ktorá sa môže vyskytnúť najmä u mladých mužov po očkovaní m-RNA vakcínou, pričom príznaky sa prejavia v priebehu prvého týždňa po vakcinácii. Priebeh je zvyčajne mierny, s rýchlym ústupom symptómov.

Výsledky veľkej klinickej štúdie z Izraela poukazujú na to, že riziko myokarditíty po 3. očkovacej dávke je ešte nižšie ako pri prvých dvoch dávkach RNA vakcíny. 

Ako rýchlo sa „zotavíme“?

Vedľajšie účinky po tretej dávke vakcíny sú podobné tým, ktoré sprevádzali predchádzajúce dávky. Zvyčajne ustúpia v priebehu jedného či niekoľkých dní. V prípade intenzívnejších či pretrvávajúcich ťažkostí treba informovať lekára.  

Kedy môžeme začať po tretej dávke s fyzickou aktivitou? 

Ruku, do ktorej nám bola podaná vakcína, by sme mali normálne používať, prípadne si s ňou mierne zacvičiť (krúženie ramenami a podobne) — primeraný pohyb totiž urýchľuje ústup príznakov. Dôležité je dbať aj na dostatočnú hydratáciu.

Pokojový režim sa odporúča v priebehu prvých 48 hodín po vakcinácii. Týždeň až dva po vakcinácii sa neodporúča intenzívna pohybová aktivita, či už je to posilňovanie alebo intenzívne vytrvalostné aktivity (beh, cyklistika a podobne).

K pohybovému režimu sa vracajte postupne, a to so zohľadnením vašej individuálnej reakcie na očkovanie a aktuálneho zdravotného stavu.

Aké druhy športu by sme mali obmedziť tesne po podaní tretej dávky a ktoré pohybové aktivity sú vhodné?

Odporúča sa znížiť intenzívnu pohybovú aktivitu (posilňovanie, bicyklovanie, plávanie, veľké fyzické výkony) v priebehu jedného až dvoch týždňov po vakcinácii.

V prvom týždni môžete postupne začať s aktivitou ako je napríklad chôdza, pokiaľ boli symptómy po očkovaní len mierne a odzneli v priebehu 48 hodín.

Dôležité je tiež to, ako aktivitu tolerujete — ak ste unavenejší ako zvyčajne, treba tomu svoj pohybový režim prispôsobiť. Ak napríklad pravidelne behávate 5 kilometrov, môžete najskôr skúsiť rýchlu chôdzu, ak je to bez problémov, tak v ďalšej fáze zrýchlite alebo skúste kratší beh prípadne cyklistiku.

Treba sledovať, ako na aktivitu reagujete a ako ju tolerujete. Keď ste unavení, je to signál, že máte tréningovú dávku znížiť, alebo si dať o deň či dva dlhšiu regeneráciu. Všeobecne sa na začiatok odporúča zníženie tréningovej dávky minimálne o 20 – 30 %.

Mali by sme sa obávať cvičenia aj pred očkovaním?

Pohybová aktivita je veľmi dôležitou súčasťou preventívnych opatrení v rámci pandémie. Štúdia na vyše 48-tisíc pacientoch s covidom poukázala na to, že sedavý životný štýl a nízka pohybová aktivita patria k najvýznamnejším rizikovým faktorom ťažšieho priebehu ochorenia Covid-19. Výrazne zvyšujú potrebu hospitalizácie, intenzívnej starostlivosti a pľúcnej ventilácie.

Odporúčaná minimálna dávka pohybovej aktivity je 150 minút stredne intenzívnej aeróbnej aktivity a dvakrát silové cvičenia za týždeň. Pokiaľ ste sedavý typ, treba začať zvyšovať aktivitu v malých dávkach a postupne predlžovať trvanie, frekvenciu a intenzitu.

Primeraná pohybová aktivita má dokonca potenciál posilniť odpoveď imunitného systému na vakcínu. 

Reklama

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?