3. júna 2021

Už sa to asi každému z vás stalo. Strávili ste celú noc prácou na projekte, ktorý sa nakoniec nepoužil, klient vás začal bez zjavného dôvodu kritizovať, alebo váš kolega prišiel neskôr na schôdzku a nechal na vás celú prípravu.

Tieto udalosti nás dokážu poriadne nahnevať a často naše sústredenie odklonia od dôležitejších vecí. Naša myseľ prejde do módu ‚bojuj alebo uteč‘, pričom často nerozmýšľame s jasnou hlavou, obviňujeme ostatných alebo sa sami trýznime, že sme sa nechali vytočiť. V takomto stave má človek sklon robiť zlé rozhodnutia a hovoriť veci, ktoré by mohol neskôr ľutovať.

Je úplne normálne zažiť na pracovisku širokú škálu emócií – vrátane hnevu. Negatívne emócie sa objavujú pri našej práci aj v osobnom živote, a to nie je zlá vec.

No ak sa s nimi naučíme zaobchádzať, zvyšujeme tým našu emocionálnu inteligenciu, ktorá z nás môže urobiť lepšieho lídra a pomôže nám aj v iných oblastiach.

Naučiť sa zvládať pocity hnevu konštruktívnym a profesionálnym spôsobom nám môže pomôcť usmerniť frustráciu a dosiahnuť to, čo chceme. Bez toho, aby sme získali reputáciu osoby, ktorá často stratí hlavu.

Reklama

Pripravili sme päť tipov, ako postupovať, keď vás práca nahnevá:

1. Nebojujte s pocitom hnevu.

Keď sme nahnevaní, často rýchlo reagujeme vykrúcaním sa, obviňovaním ostatných alebo sa zúfalo snažíme upokojiť sa. Namiesto toho, aby ste nad tým príliš špekulovali, pripustite, že váš hnev je odôvodnený a normálny. Pocit hnevu je hlboko zakorenený v našom evolučnom kóde. Je to spôsob, ako sa bránime pred hrozbami.

Takže keď nabudúce sa prejavom hnevu nevyhýbajte, ale nájdite spôsob, ako ho uvoľniť zdravým spôsobom, pri ktorom rešpektujete sami seba. Skúste si povedať: „To, čo cítim, je normálne, ale nemá to nado mnou žiadnu moc.“ Akceptovanie svojej reakcie – na rozdiel od boja s ňou – vás upokojí a umožní vám sústrediť sa na riešenie problémov.

2. Narušte váš hnev.

Ak cítite, že sa chystáte „vybuchnúť“, nájdite spôsob, ako narušiť automatické správanie, ktoré u vás zvyčajne v takýchto prípadoch nastane. Fyzicky sa odpojiť od tejto situácie môže pomôcť: choďte na prechádzku, na chvíľu odíďte od svojho stola, zavolajte priateľovi alebo sa párkrát zhlboka nadýchnite.

Precvičovanie vizualizácií je z dlhodobého hľadiska ďalšia metóda, ako sa vysporiadať s hnevom. Predstavte si seba, ako reagujete na hnev. Ako vyzeráte, zniete a cítite sa? Páči sa vám tento obraz seba? Potom si predstavte, že svoj hnev ovládate správne a situáciu riešite pokojným a konštruktívnym spôsobom.

Keď pristúpite k hnevu s chladnou hlavou, máte väčšiu šancu, že ho konštruktívne využijete a nedovolíte, aby vo vás dominoval.

3. Naučte sa, čo váš hnev spúšťa.

Pochopením toho, čo a kto vás vie nahnevať, je kľúčom k tomu, aby ste zostali pokojní. Venujte pozornosť okolnostiam a ľuďom, keď sa nahneváte, aby ste mohli lepšie predvídať a zvládať svoje reakcie. Ak napríklad máte skúsenosť, že jeden konkrétny kolega vás „vytáča“, naplánujte si častejšie prestávky počas spolupráce s ním.

To vám dá priestor na prerušenie akýchkoľvek rastúcich emócií, ktoré sa objavia, ak vás provokuje. A pomôže vám to vyhnúť sa situáciám, pri ktorých by si človek najradšej trhal vlasy. Takže predvídajte, aby ste si zachovali pokoj.

4. Opatrne voľte slová.

Ak sa rozhodnete priamo čeliť situácii, ktorá vás rozhnevala, nechajte si čas na identifikáciu a vyjadrenie svojich pocitov. Správne pomenovanie emócií (emotional labeling) je dôležité, pretože dokáže minimalizovať nesprávnu komunikáciu a pomôže vám jasne vyjadriť vaše myšlienky, názory a túžby.

Rozprávajte sa so svojím šéfom alebo s kýmkoľvek, kto vás rozčuľuje, takým spôsobom, aký preferujú. Napríklad ak si cenia priamočiary jazyk, myslite na to, keď riešite váš problém. Požiadajte ich, aby opísali situáciu aj z ich pohľadu, aby ste dosiahli otvorenú a vyrovnanú komunikáciu.

5. Zamerajte sa na riešenie, nie na problém.

Aj keď je jednoduché – a spočiatku sa môže javiť ako upokojujúce – zaoberať sa tým, čo vás nahnevá, z dlhodobého hľadiska sa to nevyplatí. Utápanie sa v probléme je škodlivé, pretože berie čas a duševnú energiu, ktoré mohli byť využité pri riešení problému. Namiesto toho vás drží v negatívnych emóciách.

Zamerajte sa skôr na to, aké ponaučenia si zo situácie môžete vziať a napredovať. Vyhnite sa vyhláseniam ako: „Kedykoľvek ma šéfka požiada o správu, nikdy mi na to nedá dostatok času.“ Namiesto toho skúste povedať: „Meškal som s termínom, pretože ma požiadali o správu na poslednú chvíľu. Všimol som si, že sa to stalo už aj v minulosti. Ako môžeme tento proces zlepšiť, aby sme sa do takejto situácie už v budúcnosti nedostali?“

Hnev je emócia, s ktorou sa počas svojej kariéry stretnete a musíte sa naučiť, ako ju zvládnuť, ak sa chcete stať lídrom. Základom je zabezpečiť, aby ste boli vyzbrojení správnymi nástrojmi na efektívne a profesionálne zvládnutie hnevu spôsobom, ktorý bude prospešný pre vašu kariéru z dlhodobého hľadiska.

Článok vyšiel na Forbes.com, jeho autorkou je prispievateľka Melody Wilding.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?