15. marca 2021

Chanel, Louis Vuitton, online gigant s módou Farefetch alebo michelinské reštaurácie. To je len zlomok klientov, ktorí si objednali kaligrafické služby u Anity Hansen Hrubešovej. Jej firma Copenhagen Calligraphy zažívala pred korona krízou veľký dopyt z Kodane i ďalších škandinávskych miest, ale pre pandémiu už niekoľko mesiacov riadi všetko na diaľku z Čiech.

„Prišla som pred pôrodom svojho druhého dieťaťa a neustále meniace sa vládne opatrenia spôsobili, že niekoľko mesiacov žijeme medzi Prahou a Brnom, kde mám rodinu,“ opisuje Anita Hansen Hrubešová.

V niekoľkých krajinách naraz

Byť prítomná v niekoľkých krajinách sveta nie je pre ňu nič nové: je dcérou Češky a Holanďana, s manželom sa zoznámila počas svojej práce v Číne. Ten je zase z polovice Dán a z polovice Tajwanec. Keď si vyberali miesto pre život, zvolili práve Kodaň.

Anita Hansen Hrubešová si krasopisom podmanila Škandináviu. Foto: Copenhagen Caligraphy

Anita vyštudovala na Anglo-americkej univerzite v Prahe diplomaciu a medzinárodný obchod, a keď v Prahe pomáhala rodine Lobkowiczovcov s biznis konferenciami, zoznámila sa tu s majiteľmi amerických vín, ktorí obchodovali s Čínou. Tie ju očarili natoľko, až jej ponúkli strategickú pozíciu vo svojej firme a Anita opustila Prahu pre Ďaleký Východ.

„Mala som na starosti obchod spojený s francúzskymi a gruzínskymi vínami a môj budúci manžel s kalifornskými, jeho matka je navyše sommeliérka. Keď sme potom riešili, kde založíme rodinu, hovorila som si, že v rámci Európy sa dokážem prispôsobiť,“ spomína Anita.

Reklama

Usadili sa nakoniec v Kodani a Anita, ktorá vždy rada kreslila a maľovala sa rozhodla, že skúsi svoj koníček previesť do biznis plánu. „V Prahe som pred piatimi rokmi absolvovala kurz u Míly Prokůpkové z Ateliéru písma. Bola to úžasná skúsenosť, potom som sa učila sama,“ hovorí.

Hostia boli ako vo vytržení

Keď bola pozvaná na narodeninovú oslavu manželovej kolegyne, rozhodla sa jej venovať kaligraficky napísané želania. „Hostia si ho ukazovali a boli ako vo vytržení. Celkom ma to prekvapilo, pretože v Čechách sa kaligrafii venuje viac ľudí, a hlavne sme zo školy zvyknutí písať písaným písmom. To sa na Západe toľko nevidí,“ tvrdí podnikateľka s krasopisom.

Foto: Copenhagen Caligraphy

Po záujme, ktorý zožala jej kaligrafia na večierku, si Anita vytvorila web, cez ktorý sa jej okamžite začali ozývať prví klienti. „Mojou výhodou bolo, že som nielen veľmi starostlivo trénovala kaligrafické umenie a snažila sa v ňom neustále zlepšovať, ale aj biznis prístup, s ktorým som svoju značku od začiatku budovala,“ vyhlasuje.

Prvotná investícia bola okolo 20-tisíc českých korún (763 eur), za ktoré Anita nakúpila hlavne kaligrafické potreby. O rok neskôr zažila jej firma rast obratu o 600 percent, vlani pre pandémiu vyrástla „len“ o 160 percent.

Najluxusnejší klienti

Svojim klientom ponúka Copenhagen Calligraphy nielen službu krasopísma, ale aj celý koncept eventu. „Založila som si firmu v roku 2018 a spätne vidím, že to bola najlepšia doba. V Škandinávii som nemala konkurenciu, takže zrazu som mala objednávky od tých najluxusnejších klientov, ktorí ma odporúčali ďalej,“ spomína.

Len počas minulého covidového roka Anitina firma napísala cez 3 tisíc tlačovín pre luxusné módne domy a ďalšie značky, čo jej zabezpečilo obrat zhruba päť miliónov korún (190-tisíc eur).

„Teraz v rámci Škandinávie odhadujeme konzervatívny rast na 80 percent. No pokiaľ pominú obmedzenia, ktoré nám umožnia robiť kurzy a ďalšie eventy, veríme v optimistickejšiu budúcnosť.“

Foto: Copenhagen Caligraphy

Hoci kaligrafia vyzerá ako veľmi zenová činnosť, ak nemáte zmysel pre detail, nemôžete v nej uspieť po vizuálnej ani biznisovej stránke. „Na podujatie pre Chanel, keď som mala písať motto ich klientov na bavlnené tričká, som napríklad urobila podrobný výskum: nakúpila rad rôznych tričiek, aby som videla, ako reagujú na písmo a následné pranie i žehlenie. Predpísala si ceruzkou onú líniu odkazu, potom skúšala rôzne typy fixiek,“ prezrádza Anita.

Na niektoré luxusné podujatia pred koronakrízou dokonca povolala skúsenú kaligrafku z Čiech, ktorá jej bola k dispozícii. Momentálne má v tíme štyroch krasopiscov, s ktorými spolupracovala na akciách nielen pre luxusné značky, banky či reštaurácie, ale aj ambasády.

„V Čechách sa kaligrafi veľa venujú svadbám, ale u nás tvoria len zlomok klientov. Chceme si totiž budovať dlhodobejšie väzby so svojimi zákazníkmi, preto organizujeme aj kurzy a konajú sa u nás rozlúčky so slobodou, kde si budúce nevesty a ich kamarátky píšu ozdobným písmom listy,“ rozpráva Anita.

Príležitosť našla aj v pandémii

Pandémia samozrejme negatívnym spôsobom ovplyvnila zákazky pre česko-dánske kaligrafické štúdio, ale aj tu vedela nájsť Anita príležitosť.

„Veľké módne domy nás teraz oslovujú, aby sme vytvárali ručne písané listy pre ich klientov, pozvánky na virtuálne fashion šou či priania k narodeninám. Chápu, že v čase, keď sme všetci uzavretí v našich domovoch a nemôžeme prísť do butiku či na prehliadku, sa aj oni musia pripomínať klientom inak,“ opisuje Anita.

Ikonické značky ako napríklad Chanel používajú pre komunikáciu tiež vlastný font, ktorý musíte ako kaligraf bezchybne ovládnuť. Tomu podľa Anity predchádza veľa hodín analýzy a tréningu.

„Podmieňuje si, že mená píšeme tak, ako ich dostaneme od klienta, ktorý za ne ručí. Pracujeme však pre celú Škandináviu, niektoré priezvisko môže byť nezvyčajné, všetko preto kontrolujem ešte sama,“ uisťuje Anita.

Foto: Copenhagen Caligraphy

Cena služieb Copenhagen Calligraphy sa pohybuje zhruba od 1700 korún (65 eur) na hodinu a čas, ktorý trávi písaním pozvánok či osobných odkazov sa líši od jeho dĺžky i techniky – najnáročnejšie je napríklad písanie špeciálnym kaligrafickým perom. „Pri obchodných podujatiach sme pracovali často s fixkou, a to je to rýchlejšie,“ prezrádza Anita.

Rodné Česko podporuje aj z Kodane

Momentálne sa podnikateľka zdržiava aj s rodinou v Čechách a riadi svoj biznis na diaľku. „Práve teraz sa venujeme tiež gravírovaniu šampanských, parfumov, rúžov i sviečok. Firmy si ho teraz viac objednávajú preto, aby na nich ich klienti počas pandémie nezabudli,“ hovorí Anita.

Keď sa život vráti do normálnych koľají, plánuje návrat do Kodane, ale želá si tiež spolupracovať s českými firmami. „Som tu doma a tunajšiu kultúru máme veľmi radi. Manžel hovorí, že bol v minulom živote určite Čech, pretože zbožňuje miestnu kuchyňu i humor,“ usmieva sa podnikateľka.

Reklama

Česko podporuje aj prostredníctvom svojho biznisu v Dánsku. Ak Anite nedodá klient vlastné papiere, kupuje ich od malých českých firiem. „Sú výnimočne kvalitné a krásne, také sa nedajú v Škandinávii zohnať,“ hovorí s pýchou v hlase.

Písanka pre rodičov i deti

Práve teraz je pred matkou dvoch malých detí ešte iný projekt, ktorý Anite dáva veľký zmysel v osobnej rovine. České centrum v Štokholme v spolupráci s univerzitou umenia Konstfack ju oslovilo, aby spoločne vytvorili Písanku pre malých i dospelých. „Trebárs rodičia a ich ratolesti natoľko zaujme, že sa budú chcieť venovať aj kaligrafii,“ uzatvára.

Článok vyšiel na českom Forbese, autorkou je redaktorka Anna Nosková

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?