28. novembra 2019

Podľa nedávnej štúdie je možné utiecť pred smrťou. Teda, lepšie povedané, je možné pred ňou utekať o čosi dlhšie. Medzinárodný tím vedcov analyzoval údaje zo 14 predchádzajúcich výskumov, do ktorých sa zapojilo spolu 232149 ľudí. Odborníci sledovali ich zdravie počas najmenej 5 a najviac 35 rokov života. Podarilo sa im zistiť, že z 25951 ľudí, ktorí v sledovanom období zomreli, bolo u bežcov o 27 % nižšie riziko úmrtia než u tých, ktorí nebehali vôbec.  

Tento fakt sa týkal žien i mužov, a to aj vtedy, ak len raz za týždeň v pomalom tempe absolvovali džoging. „Akákoľvek frekvencia behu, dokonca i raz týždenne, je oveľa lepšia, ako nebehať vôbec,“ informuje štúdia uverejnená na portáli British Journal of Sports MedicineBeh tiež vedci spojili s o 30 % nižším rizikom úmrtia na kardiovaskulárne ochorenia a 23 % menšou pravdepodobnosťou úmrtia na rakovinu. Zdá sa, že už i malé „dávky“ behu pomáhajú ľuďom oddialiť smrť.  

Dni či roky navyše

„Zvýšená miera ľudí, ktorí behajú, by pravdepodobne viedla k podstatnému zlepšeniu zdravia obyvateľstva a dlhovekosti,“ uvádza sa v štúdii. Existuje mnoho ďalších otázok, ktoré tento výskum ale nezodpovedal. Napríklad to, či zvýšenie alebo zníženie tejto „dávky behu“, pokiaľ ide o frekvenciu, úsilie a trvanie, môže taktiež zvýšiť už zjavné výhody. 

Pohyb ako životný štýl: Trénerka roka a jej 7 zásad, ako pristupovať k športu

Údaje nenaznačujú, že viac behu by mohlo znamenať dlhší život. Zdá sa však, že aspoň nejaký ten beh sa spája s najmenej pár dňami alebo rokmi života navyše. Vedci upozorňujú na to, že ich štúdia nehovorí nič o možných príčinách pozorovaného vzťahu medzi behom a dlhovekosťou, a že rôzne metódy použité vo všetkých štúdiách, ktoré tím analyzoval, môžu skresľovať informácie. 

Ak po lete prestanete behať, na jar akoby ste začínali zas. Nevzdávajte to, hovorí zakladateľka športového portálu  

„Potrebujeme viac štúdií, aby sme preverili, ako pravidelný beh, skôr než takáto sporadická aktivita, súvisí s rizikom úmrtnosti,“ píšu. „V budúcich výskumoch by sa malo zvážiť aj posúdenie návykov, ktoré sa týkajú behu. Napríklad pomocou sledovačov aktivity, pretože tieto zariadenia môžu poskytnúť podrobnejšie a presnejšie informácie.“

Prispievateľ Eric Mack píše pre Forbes.com o vede, technológiách a politike. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk