16. marca 2021

Softvérová firma Itrinity je členom rebríčka Financial Times 1000, jej zakladateľ to však berie s nadhľadom. Aspoň nás ľudia doma trochu spoznajú, hovorí Peter Hrbáčik. „K startupovému či scaleupovému prístupu sme nikdy neinklinovali,“ hovorí Hrbáčik. „Kdesi som čítal prirovnanie, že v takejto firme najprv skočíte zo skaly a až počas pádu sa učíte lietať,“ dodáva k téme startupov.

Je umiestnenie na 93. mieste z tisícky najrýchlejšie rastúcich európskych firiem veľký alebo malý úspech?

Pri zostavovaní rebríčka preverili Financial Times desiatky tisíc firiem z 33 krajín z rôznych odvetví, nielen digitálnych. Spomedzi technologických firiem (tých bolo v tisíc-člennom rebríčku 219, fintechy a e-shopy boli v samostatných kategóriách) bola Itrinity na 33. mieste.

A ako to vyzerá v číslach? Na 93. miesto v aktuálnom rankingu za roky 2016 až 2019 potrebovala Itrinity v rozmedzí troch rokov znásobiť tržby 14,5-krát. V priemere jej tržby v tomto období rástli o 143,9 percenta ročne, čiže „2,4-násobne“. V absolútnych číslach išlo o skok v tržbách za tri roky z 230-tisíc eur na 3,4 milióna eur.

Do rebríčka sa dostali firmy, ktoré v roku 2016 vykázali tržby najmenej 100-tisíc eur a následne v roku 2019 najmenej 1,5 milióna, a to s primárne organickým rastom. Ešte v roku 2019 bola Itrinity aj v rebríčku Deloitte najrýchlejšie rastúcich tech firiem strednej Európy. Medzi tými bola dokonca štvrtá. 

Reklama

Ak by ste si tieto čísla nakreslili na graf, bol by typicky startupový – „hokejkový“. Zakladateľ a CEO Peter Hrbáčik však hovorí, že nič z toho nedosiahli vďaka tomu, že by naskočili na stratégiu v duchu hesla „poďme najprv naháňať tržby“.

Ako startup sa firma vlastne necíti vôbec, kapitál od investorov nepotrebuje, zarába si na seba sama. Predáva vlastný softvér pre online marketing, nástroj na SEO, teda optimalizáciu pre vyhľadávače, ďalší na overenie e-mailu a tiež monitoring dostupnosti (uptime) webov. Poskytuje ich v rámci modelu softvér ako služba (SaaS).

Startup, to je zbytočný stres

„K startupovému či scaleupovému prístupu sme nikdy neinklinovali,“ hovorí Hrbáčik. „Podnikať s prístupom „all in“, s investorom, zo všetkých síl naháňať tržby, toto sme nemali v krvi. Kdesi som čítal prirovnanie, že v takejto firme najprv skočíte zo skaly a až počas pádu sa učíte lietať. To nám vždy prišlo ako obrovský risk, strašne veľa stresu a neistý výsledok.“

Ak teda „naháňanie tržieb“ nebolo prioritou, čo bolo? „Mať aj nejaký work-life balance,“ odpovedá zakladateľ. „Keď niekto chce byť najväčší, musí túto možnosť vo firme odsunúť do úzadia. My sme si ale jednoducho povedali – nie, my chceme, aby nás práca bavila a nepôjdeme za rastom cez mŕtvoly. Radšej budeme taká trochu ‚nudná‘ firma. Pristupujeme k podnikaniu konzervatívne a hráme dlhodobo.“

Firma, ktorá má dnes čosi vyše 20 ľudí, fungovala dlhší čas ako „jednoosobová eseročka“. Jej zakladateľ programoval od strednej školy, potom robil na zákazku weby a mal aj pár vlastných e-shopov.

Popritom začal vytvárať vlastné produkty. V auguste 2014 jeden z nich, takzvaný keyword finder (analýza kľúčových slov), trafil na trhu do čierneho. „Od úplného začiatku chytil trakciu,“ spomína zakladateľ. „Ľudia mi začali písať – len to ešte trošku  ‚fixni‘, ale vyzerá to výborne, rád ti za to aj zaplatím.“

Z dnešného pohľadu je už ten pôvodný nástroj takmer smiešny, dodáva Hrbáčik. „Doteraz je však tento typ softvéru naša vlajková loď.“

Rebríčky ako vizitka

Čo urobí s firmou opakované umiestnenie na popredných miestach v rebríčkoch? Zdvihne sa dopyt po jej produktoch? „To nie, to sme od týchto súťaží ani nečakali,“ hovorí zakladateľ. „Išli sme do nich z jedného konkrétneho dôvodu – trošku rozšíriť naše dobré meno aj na Slovensku, aby nám to pomohlo pri prijímaní nových ľudí.“

Globálne úspešná firma totiž riešila trochu paradox. „Neskromne poviem, že sme mali svetový produkt,“ hovorí Hrbáčik. „V rámci nášho fachu nás používali známe veľké firmy a mená. Avšak tým, že sme introverti, ktorí nemajú v láske networkovanie, nepoznali nás, poviem to tak, ani susedia na chodbe. A ak chcete prijímať  ‚áčkových‘ ľudí, je nevýhoda, ak ste neznámi.“

To sa v posledných rokoch výrazne zmenilo: „Keď si adepti o nás idú teraz niečo vygoogliť, zistia, že sme boli najrýchlejšie rastúca technologická firma na Slovensku. Neviem presne kvantifikovať, nakoľko nám to pomáha. Ale iste to neuškodí.“

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?