3. novembra 2021

Ceny benzínu či nafty už druhý mesiac po sebe stúpajú. Liter vysokooktánového benzínu sa tento týždeň predával na Slovensku v priemere za bezmála 1,70 eura. Ak vlastníte auto, ale snažíte sa v tomto období využívať lacnejšie formy dopravy, možno vám príde vhod svoje auto požičať a privyrobiť si. Spoločnosť HoppyGo totiž rozbieha na Slovensku novú platformu na zdieľanie vozidiel.

Po startupe Carrivederci ide o už o druhý pokus rozbehnúť túto vetvu zdieľanej ekonomiky v krajine. Tentokrát sa Slovákov pokúsi zaujať spin-off holdingu Škoda.

Princíp je jednoduchý. Vlastník ponúka svoje vozidlo v čase, keď ho nepotrebuje. Prenajímateľ za použitie auta zaplatí dohodnutú sumu. Obe strany sa rýchlo a pružne dohodnú online.

Firma za malý podiel zo sumy zabezpečí právnu stránku veci a minimalizuje pre obe strany riziká a administratívu. Čím viac ľudí je na platforme, tým je služba pohodlnejšia, pružnejšia, rýchlejšia a bezpečnejšia.

Cenu za užívanie vozidla si nastavuje vlastník a môže ju priebežne upravovať podľa toho, ako sa vyvíja záujem o jeho auto. „Začal som na päťdesiatke za deň, ale konkurencia bola veľká, takže som musel ísť dole, aby som auto aj reálne točil,“ hovorí Marián, ktorý zatiaľ zdieľal svoju desaťročnú Hondu Civic so štyrmi záujemcami.

Reklama
Aplikácia používa štandardný systém piatich hviezdičiek na hodnotenie vlastníkov aj používateľov. Foto: HoppyGo

Opatrenia z praxe

Denná taxa za roky jazdené auto nižšej strednej triedy začína na dvadsiatich eurách, vlastníci luxusných alebo výnimočných vozidiel si pýtajú za deň stovky eur.

Najčastejšiu obavu vlastníkov áut – riziko poškodenia, krádeže či podvodu – minimalizujú opatrenia, ktoré firma prijala na základe dlhodobej praxe.

V Českej republike HoppyGo funguje štyri roky, v septembri tam evidovala 120-tisíc registrovaných užívateľov. Tí si za prvých deväť mesiacov tohto roka požičali autá na viac ako 20-tisíc dní. Vlastníci doposiaľ na zdieľaní svojich vozidiel zarobili vyše 400-tisíc eur. Práve dobré výsledky firmu primäli k expanzii na Slovensko a do Poľska.

Prvoradá je dôveryhodnosť

Registrácia je online cez web či mobil a zaberie približne 10 minút. Okrem bežných kontaktných údajov sú vlastníci aj používatelia vozidiel povinní uviesť podrobnejšie informácie vrátane fotky občianskeho a vodičského preukazu a tiež aktuálnu fotku tváre. Spoločnosť totiž overuje totožnosť registrovaných osôb a kontroluje ich v dostupných úverových registroch s cieľom vylúčiť dlžníkov či inak nedôveryhodné osoby.

Vlastníci vozidiel dopĺňajú do databázy aj dôvod zdieľania auta, údaje o zdieľanom vozidle z technického preukazu a fotografie auta. Každý vlastník napokon môže obmedziť alebo povoliť užívanie auta fajčiarmi, osobami mladšími ako 25 rokov a vozenie domácich miláčikov.

„Každú registráciu kontroluje živý človek, máme tiež veľmi živú linku pomoci cez telefón alebo chat, ktorá v prípade potreby pomôže pri registrácii,“ hovorí country manager HoppyGo pre Slovensko Juraj Andrejka.

Majetok v bezpečí

Kľúčovou otázkou vlastníkov vozidiel je bezpečnosť ich cenného majetku, keďže auto je relatívne drahý artikel. „Každé auto má havarijnú poistku, ide o poistenie, ktoré bolo špecificky nastavené pre našu spoločnosť, aby zodpovedalo potrebám užívateľov,“ hovorí Juraj Andrejka. Vďaka tomu je možné na platforme ponúkať vozidlá s vekom do pätnásť rokov a nájazdom do 300-tisíc kilometrov.

Poistenie je kľúčovým prvkom ochrany vlastníkov vozidiel. Foto: HoppyGo

Poistné plnenie dostáva majiteľ priamo od poisťovne. Je možné si vybrať buď plnenie rozpočtom alebo na základe faktúry zo servisu.

Pri faktúre poisťovňa preplatí náklad na opravu a vyplatí výšku faktúry majiteľovi. V prípade rozpočtu odhadne výšku škody na základe parametrov a škody a vyplatí plnenie bez faktúr. Toto sa oplatí v prípade, ak vie majiteľ poškodenie opraviť pod trhovú cenu.

Dôležité je aj hodnotenie

Na platforme tiež funguje osvedčený systém referencií používateľov a vlastníkov vozidiel. To znamená, že čím horšie sa daná osoba správa alebo čím horšie služby poskytuje, tým menej hviezdičiek v systéme hodnotenia získa od ostatných. Prax hovorí, že už strata jednej hviezdy na jednej alebo druhej strane platformy dramaticky znižuje záujem o ponuku danej osoby.

Ďalším bezpečnostným opatrením je právo vlastníka auta odmietnuť záujemcu o použitie auta v prípade, že sa mu nepozdáva a nedôveruje mu. Túto možnosť má vlastník aj v momente osobného vyzdvihnutia auta a odovzdávania kľúčikov. „HoppyGo sa v takom prípade snaží nájsť používateľovi rýchlu náhradu,“ hovorí Juraj Andrejka.

Depozit na dodatočné náklady

Termín aj miesto prevzatia a odovzdania auta je na dohode oboch strán. Štandardne ide o bydlisko vlastníka auta, časté je však aj dohodnutie inej adresy podľa potreby.

Vozidlo je možné si rezervovať aj dlhšie dopredu alebo, naopak, zo dňa na deň. Ak sa ponáhľate, môžete si urobiť viacero rezervácií súčasne a zaúčtuje sa až prvá potvrdená.

Okrem ceny za použitie auta platí používateľ aj depozit, ktorý slúži ako ďalšie bezpečnostné opatrenie. Z depozitu sa čerpá, ak mal vlastník auta dodatočné náklady s jeho uvedením do pôvodného stavu, napríklad dotankovaním nádrže alebo umytím. Ak je auto v poriadku a bolo vrátené v súlade s pravidlami a dohodou, celý depozit sa vracia.

Pri prevzatí aj odovzdaní auta jedna či druhá strana odfotí stav auta zo všetkých strán a palubnú dosku s počtom najazdených kilometrov. Fotky s údajmi o aute si potvrdia obe strany na platforme, ktorá ich uchováva pre prípad sporu.

Ide tiež o podklad pre poisťovňu, ktorá na základe fotografií hodnotí oprávnenosť poistného plnenia. Prípadné spory rieši HoppyGo cez živú linku zákazníckej podpory, zvyčajne do 24 hodín.

„Na Slovensku zatiaľ evidujeme jednotky takých udalostí, v Česku za takmer päť rokov bolo takýchto prípadov len pár desiatok,“ hovorí Juraj Andrejka.

Reklama

Rýchle riešenie situácie

Denne môže užívateľ najazdiť s autom dvesto kilometrov, za každý kilometer navyše platí štandardne 10 centov, ktoré sa mu strhnú z depozitu. Aj túto cenu určuje majiteľ, môže byť vyššia, ale môže byť aj nula centov.

Používatelia podľa skúseností firmy zvyčajne využívajú zdieľané autá na vybavenie vecí v meste alebo okrese. „Prvý záujemca bol z Bratislavy a potreboval auto na cestovanie do práce, pretože svoje mal v servise,“ potvrdzuje Marián.

Za firmou HoppyGo je česká Škoda, ktorá rozbeh svojho spin-offu podporila nasadením najnovšieho elektromobilu. Foto: HoppyGo

Ďalší užívateľ bol podľa neho mladý pár, ktorý bol pozvaný na svadbu, ale už sa nezmestili k žiadnemu zo svadobných hostí do auta.

Do tretice si požičal auto človek s čerstvo poranenou nohou, na ktorej mal ortézu a situáciu vyriešil s pomocou Mariánovho auta, ktoré má automatickú prevodovku.

Stres na strane užívateľa

„Za štyri roky v Česku máme skúsenosť, že väčší stres majú ľudia, ktorí si požičiavajú auto než majitelia auta, pretože sa boja, že auto pokazia a snažia sa šoférovať opatrne,“ hovorí Juraj Andrejka.

Podobne ako v prípade bytov ponúkaných cez platformu Airbnb sa podľa neho ukázalo, že ľudí zaujíma predovšetkým samotná služba a nemajú potrebu si pridávať problémy navyše poškodením zdieľanej veci.

Za päť mesiacov od vstupu na slovenský trh HoppyGo eviduje 1200 overených vlastníkov áut a ich používateľov. Počet dostupných vozidiel na Slovensku je aktuálne 140, pričom ich majitelia doposiaľ zarobili 17-tisíc eur. Používatelia od spustenia služby najazdili 103-tisíc kilometrov a jazdili spolu 877 dní.

Najpoužívanejšími vozidlami na platforme sú zatiaľ najmä staršie, lacnejšie autá napríklad Volvo S40, Honda Jazz, Ford Mondeo či Citroen C2, Volkswagen Up. V Česku ide najmä o luxusné vozidlá a v lete sú čoraz populárnejšie karavany. Na Slovensku je možné si z luxusných vozidiel požičať napríklad Porsche Boxter či Audi R8 za päťsto eur za deň.

„Mám auto, ktoré by som na bazáre predal za štyri, možno štyri a pol tisíc eur, takže ak za rok zarobím požičiavaním tisícku, budem veľmi spokojný,“ hovorí Marián, ktorému zatiaľ Honda Civic priniesla zhruba štyristo eur.

Predošlý pokus o slovenský carsharing nevyšiel

Zdieľanie vozidiel poznajú aj Slováci – pár rokov sa o etablovanie na trhu pokúšala spoločnosť Carrivederci Andreja Suchého a Branislava Kmeťa. V roku 2019 však podnikateľský zámer vzdala.

„Na jeseň 2019 sme to zavreli, pretože sa nám nepodarilo získať dostatočný kapitál, nemali sme peniaze na potrebný marketing, čísla užívateľov už nestúpali a poisťovni, ktorá nám ušila na mieru poistnú zmluvu, to prestalo dávať zmysel,“ hovorí jeden z konateľov Carrivederci Andrej Suchý.

Na vrchole mala podľa neho služba zhruba 5-tisíc registrovaných užívateľov. Suchý je však presvedčený, že aj napriek citlivému vzťahu Slovákov k svojim motorovým miláčikom má služba v krajine budúcnosť.

Okrem HoppyGo fungujú u západných susedov aj služby Anytime, Ajo, Car4way či Autonapůl. Asociácia českého carsharingu eviduje v krajine približne 1 200 zdieľaných vozidiel, takmer dvojnásobok v porovnaní s predminulým rokom. Službu HoppyGo vytvorilo inovačné centrum českej automobilky Škoda Auto DigiLab.

Našli ste chybu? Napíšte na 

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?