26. februára 2021

Môžu „buchnúť“ šampanské. Francúzsky gigant LVMH, za ktorým stojí najbohatší Európan Bernard Arnault, odkúpil 50-percentný podiel v značke šampanského Armand de Brignac, ktorú vlastní populárny americký raper Jay-Z, manžel speváčky Beyoncé. A to je dôvod na oslavu, no nie? 

Raperova značka je známa aj pod názvom „Ace of Spades“ (Pikové eso) a vyznačuje sa výraznými metalickými fľašami, v ktorých sa skrýva lahodné šampanské. Pred pandémiou mala našliapnuté na úspech, v roku 2019 sa predalo vyše pol milióna fliaš.

Ako sa rodila dohoda

Nové spojenie dáva francúzskemu konglomerátu Moët Hennessy práva aj na globálnu distribúciu šampanského. Pritom sa gigant najbohatšieho Európana už skôr rozhodol združiť pod svoje krídla viaceré luxusné vína a destiláty, vrátane značiek Dom Pérignon, Veuve Clicquot, Krug a Château d’Yquem.

Správy o dohode prichádzajú v rovnakom čase, ako konglomerát ustúpil od spolupráce na kolekcii oblečenia so speváčkou Rihannou a jej značkou Fenty. Ako sa zdá, ani táto popová kráľovná nedokáže zvýšiť predaje luxusného oblečenia v čase pandémie, napísal The New York Times.

Jay-Z odkúpil značku šampanského Armand de Brignac v roku 2014 a údajne si na ňu robil zálusk už dlhšie, keďže luxusné šampanské s cenovkou zhruba 300 dolárov za fľašu patrilo medzi jeho obľúbené.

Reklama

No toto rozhodnutie podnietilo aj čosi iné, konkrétne škandál, ktorý ešte v roku 2006 rozpútal Frederic Rouzaud, manažér konkurenčnej značky Cristal. Keď sa ho na jednej spoločenskej udalosti novinári z The Economist opýtali, čo si myslí o tom, že jeho šampanské pijú raperi, znechutene pokrčil plecami a povedal, že im to nemôže zakázať.

Cristal bolo skutočne populárne šampanské medzi raperskou komunitou a často sa objavovalo aj v hip-hopových videoklipoch, no po tomto výroku Jay-Z aj ďalší volali po jeho bojkote. A zakrátko prišlo na trh konkurenčné šampanské s odvážnou fľašou s logom pikového esa, ktoré raperi nielenže pili, ale jeden z nich, Jay-Z, ho rovno odkúpil.

Šampanské sa preslávilo svojim odvážnym dizajnom, v ktorom dominujú pikové esá. Foto: Ace of Spades

Armand de Brignac je značka rodiny Cattierovcov, ktorá sa výrobe šampanského a cuvée venuje už 13 generácií. Nečudo, že si tak rýchlo získala nielen priazeň rapera Jay-Z, ale aj ďalších, ktorí ochutnali jeho bublinky.

Čo sa týka dohody s francúzskym konglomerátom LVMH, tá sa vraj rodila už od roku 2019. Spojenie dvoch mogulov umocnilo ešte priateľstvo medzi raperom a Alexandrom Arnaultom, synom zakladateľa LVMH Bernarda Arnaulta (Forbes odhaduje jeho majetok na 157,4 miliardy amerických dolárov).

„Máme veľmi prirodzený, uvoľnený vzťah. Niekedy mu pošlem fotku, inokedy pošle fotku on mne. Vnímam ho ako človeka s vysokou mierou integrity, vždy dodrží svoje slovo a je veľmi presný. To sú kvality, ktoré mám aj ja sám,“ povedal Jay-Z pre The New York Times.

Pandémia a bublinky

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že investovať do šampanského nedáva v čase pandémie zmysel, ale opak je pravdou. Predovšetkým spojenectvo medzi francúzskym gigantom a americkým raperom dáva najavo, že obe strany vidia budúcnosť spotreby luxusných tovarov optimisticky a predpokladajú, že skončenie pandémie ich zákazníci oslávia pohárikom.

Prečo však dáva investovanie do bubliniek zmysel? Predovšetkým preto, že už pred pandémiou celosvetovo stúpal predaj šampanského. V roku 2019 zaznamenala táto komodita už siedmy rok nepretržitého rastu tržieb a po celom svete sa vyexportovalo vyše 297 miliónov fliaš.

Pritom 25 miliónov z týchto fliaš prišlo na americký trh. Spojené štáty americké sú zároveň najväčším odbytiskom francúzskeho šampanského, v roku 2019 naň Američania minuli vyše 752,6 miliónov dolárov, čo predstavovalo medziročný nárast spotreby o 15,3 percenta.

Aj hráči LA Lakers si doprajú šampanské od rapera Jay-Z.

Pravdou však je aj to, že pandémia utlmila celosvetové predaje šampanského. Najmä pre to, že ľudia majú omnoho menej príležitostí oslavovať. Minuloročné predaje, ktoré boli ešte začiatkom roka silné, sa dôsledkom lockdownov, zatvárania reštaurácií a sociálneho dištancovania prepadli o zhruba 70 percent.

Ľudia čakali na šampanské v radoch

No potom prišiel 7. november a prezidentské voľby v USA vyhral Joe Biden. A na záberoch oslavujúcich ľudí nechýbali ani fľaše šampanského. Predajcovia alkoholu vo Washingtone povedali magazínu Newsweek, že v tú sobotu predali viac šampanského než počas predchádzajúcich dvoch osláv Nového roka dokopy.

Podobné správy hlásili aj ďalšie americké mestá, od Atlanty až po Tennessee. „Ľudia čakali pred obchodmi s alkoholom v dlhých radoch len preto, aby si mohli kúpiť fľašku bubliniek. Pocit radosti, ktorý sa vzniesol nad mestom, bol citeľný,“ napísali miestne noviny.

„Šampanské tieklo prúdom, a to naprieč celým Veľkým jablkom. Newyorčania sa nechali opájať bublinkami počas celých osláv víťazstva Joea Bidena nad Donaldom Trumpom. Obchody s alkoholom doslova nestíhali predávať a mnohým sa lacné šampanské rýchlo minulo,“ poznamenal The New York Post.

Keď sa na to pozrieme v tomto svetle, tak vstup gigantu LVMH do Jay-Z-ho populárneho šampanského dáva veľký zmysel. Predsa sa treba pripraviť na oslavy, ktoré prídu po skončení pandémie. A boháči tušia, že budú bujaré.

Pôvodne článok vyšiel na Forbes.com, jeho autorkou je kontribútorka Elva Ramirez, ktorá píše o liehovinách, stolovaní a službách.

Reklama

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?