Tento článok je prestige. Čo to znamená?
25. marca 2020

Vďaka crowdfundingu sa v posledných rokoch podarilo vyzbierať peniaze na realizáciu mnohých úspešných nápadov, ktoré by inak zostali len na papieri. Od stolových hier cez softvér, filmy až po rôzne technologické vychytávky. Pod Tatrami však funguje aj firma Investícia Slovensko, ktorá vďaka peniazom od drobných investorov pomáha realizovať zaujímavé realitné projekty. 

Filozofiou jej šéfa Ondreja Cirbusa nie je len ponúkať atraktívne výnosy pre investorov a dostupné peniaze pre developerov. Investičné príležitosti vyhľadáva najmä v regiónoch, no nepozerá len na výnos. Dôležitým kritériom je aj kvalita, ktorú projekt prinesie do života ľudí.

Ondrej Cirbus, CEO Investícia Slovensko. Zdroj foto: Archív značky

Crowdfunding je pojem, ktorý nepatrí medzi investorský mainstream. Bežný človek vačšinou investuje cez banku. Vy vyhľadávate menšie projekty, mimo bratislavského trhu, navyše cez zatiaľ netradičný spôsob – crowdfunding. Prečo ste sa rozhodli postaviť váš biznis práve na tomto?

Dlhopisy, fondy, banky. Sú to zaužívané návyky, kde vložiť svoje peniaze. Aj napriek nízkym výnosom v bankách v nich ľudia držia zhruba 30 milliárd eur. Pritom banky naše peniaze tiež investujú, a zarábajú miliardy v dividendách. Cez realitný crowdfunding investujete priamo. S výnosom, ktorý je spravodlivý pre všetkých. A už od minimálnej čiastky. To je dôvod, prečo je tak obľúbený vo svete.

Je crowdfundingové investovanie do realít skôr pre konzervatívnejších alebo agresívnejších investorov? Aké sú tam riziká, s ktorými je potrebné rátať?

Realitný biznis je investícia, ktorá vie priniesť zaujímavý výnos. Nie je však absolútne bez rizika. Existujú výkyvy trhu, nedokončené alebo nepredané stavby. No aj pri tom najhoršom variante vždy existuje riešenie, pretože sa investuje do niečoho hmotného, čo má stále hodnotu. Nie do vzduchu, resp. do špekulácii. Nehnuteľnosti, či sú to pozemky, byty alebo niečo iné, sú so záložným právom na nehnuteľnosť, alebo na akcie spoločnosti pre investora jednou z najbezpečnejších investícií vôbec. 

Sú realitné projekty v regiónoch schopné ponúknuť rovnakú alebo porovnateľnú ziskovosť ako v hlavnom meste, kde sú ceny vyššie?

Bratislava je síce náš najväčší trh, no existuje tam tak silná konkurencia, kde sa už zisk hľadá veľmi ťažko. Nehovorím o skostnatenom systéme, ktorý v hlavných mestách, nie len v Bratislave, vládne. Lukratívne pozemky sú už dávno obsadené. A vy beriete len zvyšky. Týmto investičné príležitosti v Bratislave pre náš realitný crowdfunding samozrejme neodpisujem. Ak príde developer so zaujímavým projektom, budeme len radi. 

investícia slovensko
„Dnes investor nepotrebuje stáť rovno pred budovou aby do nej investoval”, tvrdí Ondrej Cirbus. Zdroj foto: Archív značky

Aké sú špecifiká a príležitosti na realitnom trhu mimo Bratislavy? 

Neuveriteľne veľa nevyužitých strategických miest na vybudovanie fantastických projektov. Ja som z Popradu. Pozerám celé dni na Vysoké Tatry. Máme tu najkrajšie výhľady široko ďaleko. Je tu diaľnica, letisko. Ktokoľvek, kto príde zo západu do tejto lokality a rozhliadne sa okolo, pýta sa, prečo v tak krásnej prírode nedokážeme vybudovať zázemie pre tisíce ľudí? A verím, že podobných lokalít sú v našej krajine desiatky. No my sa všetci tlačíme do betónových štvrtí v hlavnom meste.

Myslíte si, že investície do realitných projektov budú pribúdať?

To je takmer isté. Trh sa mení. Myslenie sa mení. A vo veľkej miere sú to mladí ľudia, ktorí robia prvé kroky. Z čoho som veľmi milo prekvapený. Náš prvý investor mal 22 rokov, čo je skvelé. Teším sa tejto nálade a verím, že takto všetci spoločne pozitívne ovplyvníme naše okolie a naše životy.

VIDEO: Aktuálny investičný projekt, ktorí beží do naplnenia kampane. Zdroj videa: Archív značky.

Pri výbere projektov hľadíte nielen na ziskovosť, ale aj na to, čo prinesú do spoločnosti. Čo podľa vás musí ešte kvalitný realitný projekt spĺňať, aby bol pre vás zaujímavý? 

V prvom rade hľadíme na ziskovosť projektu. Preto to robíme. Projekt, ktorý má potenciál generovať slušný zisk, je pre nás zaujímavý. 

Mojou vlastnou ambíciou je čo najviac investovať do realitných projektov, ktoré pozitívne ovplyvnia našu krajinu. Nemôžem sa zmieriť s tým, že dodnes staviame spôsobom, ako pred 70 rokmi –  bytovka, chodník, parkovisko, cesta, kúsok zelene a opäť bytovka. Niekde medzi tou kopou betónu stojí ďalšia budova s potravinami a inými službami, kde je opäť parkovisko. Nie je to len o spôsobe života, ale má to ďalekosiahle následky aj pre prírodu a životné prostredie okolo. Zaliali sme zem betónom a čudujeme sa, keď nás zaplaví povodeň. 

Mestá potrebujú nájomné byty, byty na predaj a inšpirujúce prostredie, aby pritiahli spokojných a produktívnych ľudí. Myslím, že na Slovensku existuje veľa krásnych lokalít, kde môžu vzniknúť výnimočne prokjekty. Mesto Poprad a okolie má rozhodne obrovský potenciál urobiť to.

Pripravujeme vlastný architektonický projekt štvrte, resp. sídliska pre všetkých ľudí, ktorý zrúti zaužívané dogmy bývania. Ak sa to bude mestu Poprad páčiť, spoločne vytvoríme koncept, ktorý nemá u nás obdobu. 

Do akých projektov by ste nikdy nešli?

Betónové záchytné parkovisko pre 200 áut v srdci prírody. Takýto projekt mi už prišiel cez čiaru mojej zodpovednosti aj proti prioritám. Aj keby mal priniesť veľký zisk. 

Zdroj foto: Archív značky

Vašou ambíciou je do slovenských realít prilákať investorov z celej EÚ. Čím by ich mohli  projekty tohto typu osloviť? V čom je náš trh iný v porovnaní s veľkým zahraničným trhom?

Dnes investor nepotrebuje stáť rovno pred budovou, aby do nej investoval. Ako aj my si dnes nepotrebujeme osobne obhliadnuť televízor, aby sme ho kúpili. Investori z rôznych kútov sveta hľadajú investičné príležitosti, do ktorých sa oplatí investovať. Ak ich dokáže investícia zaujať svojími atribútmi, kúpia to. A vôbec nezáleží na tom, či investujú do bytového komplexu v Madride, alebo do realitného projektu na Slovensku.