19. decembra 2018

Schopnosť manažovať vlastné emócie a zostať v pokoji i keď ste pod tlakom, priamo súvisí s vaším výkonom. Spoločnosť TalentSmart uskutočnila výskum s viac ako miliónom ľudí, pri ktorom zistila, že 90 % tých najvýkonnejších dokáže zvládnuť svoje emócie v stresových situáciách. Vedia zostať pokojní a všetko si udržať pod kontrolou. 

Sám som sa stretol s množstvom účinných stratégií, ktoré úspešní ľudia využívajú vtedy, keď sa v ich životoch objaví stres. Tu máte 7 tých najlepších. Niektoré z nich sa vám môžu zdať zrejmé, no skutočnou výzvou je vedieť rozpoznať, kedy ich treba naozaj použiť.

Vážia si to, čo majú

Nájsť si čas na to, aby ste mohli popremýšľať o veciach, za ktoré ste vďační, nie je jednoducho len tá „správna vec,“ ktorú môžete urobiť. Táto pauza vám zlepší náladu a vo vašom tele sa zníži stresový hormón kortizol o 23 %.

Bojujte so stresom v práci. Týchto 10 rád, ako na to, vám uľahčí život

Výskum z University of California preukázal, že u všetkých ľudí, ktorí denne rozvíjali pocit vďačnosti sa zlepšila nálada, energia a fyzická pohoda. Je tak pravdepodobné, že v tomto prípade zohrávali významnú úlohu práve nižšie hladiny kortizolu.

Nepýtajú sa: „Čo ak?“

Podobné vyhlásenia len prilievajú olej do ohňa starostí a stresu. Veci sa predsa môžu vyvinúť naozaj hocijako. Čím viac sa budete v súvislosti s týmito možnosťami obávať, tým menej času budete mať na to, aby ste podnikli aktivity, vďaka ktorým sa budete vedieť upokojiť a udržať stres pod kontrolou. Pokojní ľudia vedia, že ak sa budú samých seba pýtať otázky typu „čo ak,“ tak sa kvôli tomu dostanú tam, kde celkom určite skončiť nechcú.

Zostávajú pozitívne naladení

Práve pozitívne myšlienky vám pomôžu narušiť stres. Pozornosť svojho mozgu vďaka nim zameriate na niečo iné. Akákoľvek pozitívna myšlienka totiž môže pomôcť odvrátiť vašu pozornosť od stresu. Keď sa vám v živote darí a máte dobrú náladu, tak je to relatívne jednoduché.

Nepodceňujte vplyv stresu, zmien a izolácie. Toto spôsobujú vášmu mozgu a telu

Ak sa vám však dobre nevodí a vašu myseľ zaplavili negatívne myšlienky, tak to môže byť poriadna výzva. V takýchto momentoch si prehrajte svoj deň a nájdite v ňom jednu pozitívnu vec, s ktorou ste sa stretli, hoci by bola len malá. Pokiaľ si nedokážete spomenúť na nič dobré, čo by sa odohralo v daný deň, tak sa zamyslite nad tým predchádzajúcim dňom alebo dokonca i týždňom. Ide o to, že musíte nájsť niečo pozitívne, na čo presmerujete svoju pozornosť vždy, keď sa vaše myšlienky vydajú negatívnym smerom.

Odpájajú sa

Ak chcete dostať pod kontrolu svoj stres, tak vám v tom môže pomôcť i pauza. Pokiaľ dovolíte, aby sa vám práca zaberala 24 hodín denne 7 dní v týždni, tak sa neustále vystavujete množstvu stresujúcich faktorov. Skúste svoj status zmeniť jednoducho na offline. Vypnite telefón a dajte tak svojmu telu čas na prestávku od všetkých zdrojov stresu. Štúdie ukázali, že niečo také jednoduché, ako je pauza od emailovej schránky, môže u ľudí skutočne znížiť hladinu stresu.

Obmedzujú príjem kofeínu

Možno to ani netušíte, no keď pijete kávu, tak tým do svojho tela uvoľňujete adrenalín. A ten je mechanizmom prežitia, ktorý vás núti postaviť sa a bojovať alebo vybehnúť na kopec a utiecť v prípade, že čelíte nejakej hrozbe. V takomto prípade adrenalín spôsobuje, že vaše racionálne myslenie ustupuje v prospech rýchlejšej reakcie. A to skvelá vec, keď vás napríklad prenasleduje medveď, no nie je to dobré vtedy, keď odpovedáte na emaily. Keď kofeín uvedie váš mozog a telo do tohto štádia stresu, tak vaše emócie automaticky preberajú kontrolu.

Doprajú si spánok

Presne za túto vec bojujem už celé roky. Ani nedokážem úplne vyjadriť, akú dôležitú úlohu zohráva spánok v prípade zvýšenia emocionálnej inteligencie a zvládaní stresu. Keď spíte, tak sa váš mozog doslova dobije a tiež triedi spomienky, aby ste sa dokázali prebudiť s čistou a jasnou mysľou. Vaša sebakontrola, pozornosť a pamäť sa zhoršujú, keď si nedoprajete dostatok alebo ten správny druh spánku. Práve spánková deprivácia totiž sama o sebe zvyšuje hladinu stresových hormónov. Pokiaľ chcete dostať veci späť pod kontrolu, tak vám v tom pomôže práve spánok.

Dýchajú

Najjednoduchšia vec, ktorú môžete v boji proti stresu urobiť, je presne tá, ktorú robíte každý deň. Dýchanie. Sústreďte sa na to, aby ste boli prítomní v okamihu a dýchajte. Trénujte tak svoj mozog, aby sa zameral výhradne na danú úlohu. Keď začnete cítiť, že sa vás zmocňuje stres, tak si dajte na pár minút pauzu a sústreďte sa na svoje dýchanie. Zatvorte dvere, odložte bokom všetky ostatné rozptýlenia, sadnite si do kresla a len dýchajte. Cieľom je, aby ste sa počas celej tejto aktivity sústreďovali len na dýchanie, vďaka čomu sa vaša myseľ nebude túlať kade-tade. Znie to jednoducho, no je ťažké zotrvať v tejto aktivite dlhšie ako minútu či dve. Je v poriadku, ak sa od cvičenia odvrátite k inej myšlienke, to sa na začiatku určite stane, no stačí, aby ste sa opäť dokázali zamerať na dýchanie. Skúste počítať každý vás nádych a výdych, až kým sa nedostanete na číslo 20. Následne opäť začnite od jednotky. Nebojte sa, ak sa pri počítaní stratíte, vždy môžete začať odznova.

Hlavné foto: Unsplash/Indian Yogi (Yogi Madhav)

Prispievateľ Travis Bradberry píše pre Forbes.com o emocionálnej inteligencii a téme leadershipu.