3. mája 2021

„Všetko, čo robíme, robíme ako pre vlastné deti,“ hovorí Roman Remiš, jeden zo spoluzakladateľov značky, v ktorej si potrpia na poctivosť aj progresívne technológie. Keď sa pred piatimi rokmi rozhodli s Róbertom Novákom pustiť do tretieho spoločného podnikania, tak netušili, že ich produktom raz prepožičia tvár bývalá biatlonistka Anastasia Kuzminová. Tobôž nevedeli, že ich práca bude v jednom roku ocenená dovedna 12 gastronomickými cenami.

Prvý solárny park

Dvadsiatnici naplnení ideálmi, ktorých priateľstvo pretrvalo od študentských čias, sa pustili do biznisu v IT, z ktorého zišlo v momente, keď trh ovládli veľké globálne spoločnosti. Rýchlo zistili, že týmto smerom ich cesta viac nevedie. Museli začať odznova. 

V tom čase sa začali viac zaujímať o environmentálne témy, ekológiu a predovšetkým slnečnú energiu. S opätovným nadšením založili značku Revolt Solar a sústredili sa na oblasť fotovoltiky.

Na konto si v tomto biznise pripísali aj prvý solárny park na Slovensku v Čereňanoch, ktorý bol spolufinancovaný bankovým sektorom. Následne sa podieľali na 25 ďalších realizáciách. Podpora tejto oblasti podnikania však bola po troch rokoch ukončená.

Spoluzakladatelia Roman Remiš (vľavo) a Róbert Novák (vpravo). Foto: archív značky Brix – Grown for flavour

„NR SR sa uzniesla na tom, že túto oblasť viac nebude podporovať. Slovenská elektrizačná prenosová sústava vydala stop-stav,“ upresňuje Remiš. Ak spoločníci nechceli zbankrotovať, museli sa porozhliadnuť po nových možnostiach.

Reklama

Rozhodli sa hľadať príležitosti pre solárnu energiu v Srbsku, do ktorého presťahovali svoje podnikanie a na viac ako tri roky sa stalo ich domovom. Časom sa však ukázalo, že pre nedostatočné finančné zdroje tam neboli vhodné podmienky.

300 slnečných dní

Prišli však na to, že Srbsko so svojou nedotknutou prírodou patrí medzi špičky v pestovaní ovocia a zeleniny. A tak si začali vytvárať priateľské väzby s farmármi a pestovateľmi.

„Srbsko sa zaoberá tradičným poľnohospodárstvom. Má úžasné podmienky, úrodnú pôdu, viac ako 300 slnečných dní v roku,“ približuje Remiš. Výsledkom je vysoká kvalita a ideálna zrelosť plodov. 

„Srbi zastávajú popredné miesto v produkcii kvalitného európskeho ovocia. Hlavnými odbytiskami sú Nemecko, Francúzsko, Kanada, Spojené štáty americké, Južná Kórea, Japonsko či Rusko,“ menuje Remiš. Keďže im s pribúdajúcimi dňami klesali finančné zdroje, museli konať rýchlo. 

Ako zachovať nutričné hodnoty

Remiš a Novák dali hlavy dokopy, a začali premýšľať o tom, akým spôsobom by dokázali plody dostať na Slovensko bez toho, aby počas transportu zhnili, skvasili alebo splesniveli. Hľadali progresívnu metódu spracovania v potravinárstve, ktorej by sa mohli chopiť.

Dlhodobú spoluprácu nadviazali spoločníci s bývalou biatlonistkou Anastasiou Kuzminovou, ktorá je tvárou ich podnikania. Foto: archív značky Brix – Grown for flavour

„Začali sme študovať možnosti, ako ovocie zakonzervovať tak, aby v ňom zostali zachované všetky nutričné hodnoty,“ podotýka Remiš. Prišli s nápadom spracovať ovocie v Srbsku šokovým zmrazením a lyofilizáciou.

Veľkou devízou tejto metódy je uchovanie 98 percent nutričných hodnôt pôvodnej suroviny v kombinácii s nenáročným skladovaním pri izbovej teplote.

Veľké plus pre planétu

V hermeticky uzavretých obaloch si produkt udrží svoje vlastnosti po dobu 15 rokov.Takýto proces sa podieľa čiastočne aj na znižovaní plytvania potravinami. Je to veľké plus pre planétu. Pokiaľ sa budeme správať ekologicky, výrazne sa nám zlepší životné prostredie,“ vraví Remiš. 

A tak spoločníci investovali zostávajúce finančné zdroje z predchádzajúceho biznisu do nového podnikania. Koncom roka 2015 sa rozhodli, že požiadajú o registráciu ochrannej známky.

V nasledujúcich mesiacoch spustili internetový obchod a čakali na prvé reakcie voľného trhu. Keď sa dostavila pozitívna spätná väzba, prišli aj ďalšie ambície. 

Vďaka pôsobeniu v Srbsku prišla dvojica na to, že by sa mohla venovať práve lyofilizovanému ovociu. Foto: archív značky Brix – Grown for flavour

Zažiadalo sa im okúsiť, ako by na ich lyofilizované ovocie zareagoval zahraničný trh. „Spustili sme preto predaj cez britský Amazon. Keď sme videli, že to naberá na dynamike, pridali sme ďalšie pobočky ako Amazon Nemecko, ŠpanielskoFrancúzsko či Taliansko. Dnes máme viacerých licencovaných partnerov, ktorí ich predávajú,“ podotýka Remiš.  

Nenásytný trh ich donútil k zmene

Začínali najskôr ponukou, ktorá bola postavená výhradne na kontinentálnom ovocí z Európy. „Vtedy sme zastávali názor, že exotické druhy sú pre nás alergénmi, preto sme ich vôbec neplánovali pridať do portfólia,“ upresňuje Remiš.

Dopyt trhu bol však silnejší, než ich pôvodná filozofia. Navyše je pre nich v podnikaní alfou a omegou Baťov výrok – náš zákazník, náš pán. 

„Hlad ‚ulice‘ bol veľký,“ konštatuje Remiš. A tak sa k partnerskému závodu v Srbsku, odkiaľ pochádza ich kontinentálne ovocie, pridal ďalší. Tento raz však v juhovýchodnej Ázii, ktorý sa zameral na spracovanie exotických druhov.

Spoločníci sa tak rozhodli preto, aby sa plody vždy zbierali zrelé a v ideálnych podmienkach, vďaka čomu sa môžu zastabilizovať a zachovajú si farbu, chuť aj živiny.

Za rok 12 ocenení

Ich snaha robiť všetko poctivo a detailne nezostala nepovšimnutá – až 12 ich produktov získalo ocenenie Great Taste 2020. „Vybudovať si meno je namáhavé. Ide o beh na dlhé trate, dôležité je každý deň trpezlivo a tvrdo pracovať na svojom cieli,“ približuje Remiš. 

V ich značke vznikajú aj zmesi ovocia, ktoré majú spoločníci dobre premyslené. Foto: archív značky Brix – Grown for flavour

Z gastronomických ocenení sa tešia najmä kvôli tomu, že všetko spojené s podnikaním si vytvorili sami. Neoslovili žiadnu marketingovú ani dizajnové štúdio. Vizuál značky vytvorila kreatívna dcéra jedného z nich. Lenka Remišová sa projektu venovala ešte ako študentka. Prelomovým momentom však bolo ocenenie, ktoré dvojica získala v roku 2018 na bratislavskom veľtrhu Danubius Gastro, odkiaľ si odniesla prvú cenu.  

Reklama

Náhody neexistujú, život je skladačka

Remiš neverí na žiadne náhody, podľa neho si život treba predstaviť ako puzzle. Je na každom človeku, akým spôsobom si ich poskladá, akých príležitostí sa chopí.

Spoločníci napríklad nezaváhali v momente, keď sa stretli s bývalou biatlonistkou Anastasiou Kuzminovou, ktorá je dnes už dlhodobo tvárou a ambasádorkou ich lyofilizovaného ovocia. 

Ona dosiahla úžasné úspechy, pripomínalo jej to aj náš rast. Bola medzi nami akási paralela, na základe čoho sama navrhla, že by sme mohli prepojiť to, čo máme spoločné, do užšej spolupráce. Dnes sa teda podieľa na budovaní pozitívneho mena našej firmy,“ ozrejmuje Remiš. Pre spoločníkov je ich partnerstvo rovnakým ocenením ako zisk gastronomických Oscarov.

Závod na hornej Nitre

A v blízkej budúcnosti majú veľké plány. Naďalej si chcú udržať tempo rastu a rozširovať portfólio, do ktorého by sa mohla dostať aj zelenina, bylinky či hríby. Okrem toho by do piatich rokov radi vybudovali vlastný závod v regióne hornej Nitry.

„V rámci projektu transformácie od ťažobného priemyslu sú plánované investície na podporu nových ekologických projektov s pridanou hodnotou v oblasti výskumu a inovácií,“ dodáva Remiš. 

Slovenskú športovkyňu zaujal príbeh značky Brix – Grown for flavour, okrem toho si s dvojicou sadla aj ľudsky. Foto: archív značky Brix – Grown for flavour

Takýto závod by chceli navrhnúť a postaviť tak, aby bol energeticky čo najviac sebestačný, čím sa vracajú k oblasti, s ktorou majú skúsenosti. „Mohli by sme v ňom aplikovať obnoviteľné zdroje energie, čím by sme odľahčili prenosovú sústavu výroby elektriny od konvenčných zdrojov. Závod by mal spĺňať parametre, ktorými by prispel k znižovaniu uhlíkovej stopy a zbaveniu sa environmentálnej záťaže regiónu,“ uzatvára Remiš.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?