4. októbra 2021

Rodinná firma Fosali začínala v roku 2014, avšak už roky predtým sa súrodenci Slivkovci venovali výrobe osvetlenia. Dnes exportujú na trhy po celom svete a svojím veľkorozmerným svietidlom budú lákať návštevníkov aj do slovenského pavilónu na výstave Expo 2020 v Dubaji. 

„Banskobystrická firma súrodencov Slivkovcov kombinuje LED technológiu a optické vlákna do pekných dizajnových lustrov a svietidiel. Ak zoženie investora, niekoľkých manažérov, kvalifikovaných zamestnancov, rozbehne sériovú výrobu a patentuje si potrebné veci, mohla by sa rozbehnúť po svete.“

Presne týmito slovami sa začínal v roku 2015 rozhovor so Slivkovcami, ktorý Forbes uverejnil pri príležitosti zaradenia Jozefa Slivku do rebríčka 30 pod 30. Odvtedy prešlo už viac ako šesť rokov a firma má zákazníkov po celom svete, najnovšie hľadá klientelu na svetovej výstave v Dubaji. 

Bez investora

Pôvodný scenár sa však nenaplnil, investor do firmy neprišiel, pretože ho nepotrebovali. Ako dnes pre Forbes vysvetľuje Marianna Slivková, rozhodovali sa medzi dvoma kandidátmi.

„Pri tých všetkých tabuľkách, ktoré sme boli nútení vyhotoviť, sme si uvedomili, že to máme už celkom dobre našliapnuté a že toho investora nebudeme potrebovať,“ opisuje obchodná riaditeľka firmy. A dodáva, že ich svietidlá oslovili veľa klientov a vzdialené trhy, tak sa rozhodli vstup investora odložiť. 

Reklama

Prvým zlomom v ich expanzii bola pilotná účasť na najdôležitejšej svetovej výstave osvetlenia vo Frankfurte, kde dostali prvé zahraničné zákazky a množstvo nových klientov. Ďalší vývoj už bol podľa Slivkovej prirodzený.

Za nasledujúci prelomový moment však považuje dianie počas posledných mesiacov, kedy sa im podarilo získať množstvo nových projektov, a to aj napriek pandémii a bez fyzickej účasti na výstavách.

Infinito LED-modular Baseless – svietidlo v jednom z bratislavských hotelov. Foto: archív Fosali

Aj online je cesta

Obdobie pandémie sa totiž rozhodli využiť na spájanie sa s klientmi a prezentáciu lustrov inak. „Rozhodli sme sa, že naše pôsobenie v online svete posilníme. Prostredníctvom videí, fotografií produktov a denných príspevkov sme dokázali dostať naše svietidlá ku klientom vzdialeným stovky až tisíce kilometrov. Aj vďaka tomu sa nám otvorili nové možnosti obchodovania a spolupráce v Chorvátsku, Kuvajte, Južnej Kórei, Katare či Monte Carle,“ vysvetľuje Slivková.

A aj keď je ich najsilnejším trhom stále Slovensko, prvé lastovičky majú už aj v USA či v Mexiku. „Darí sa nám najmä rozbiehať spoluprácu s miestnymi partnermi, čo je dobrý signál viery v naše riešenia a meno,“ hovorí. 

Starry Sky v Banco Casino. Foto: archív Fosali

To, čo klientov najviac láka, je zrejme dizajn a kvalita ručnej výroby. Vo Fosali sa rozhodli pre vývoj vlastnej LED technológie, majú vlastný know-how, keďže Jozef je vyštudovaný elektrotechnik a prvé osvetlenia skúšal vyrábať už v mladosti.

Dizajn po slovensky, sklo po česky

Avšak sklo na lustre sa fúka v Českej republike, kde je podľa Marianny Slivkovej kvalitný piesok, voda a dlhoročná história tohto remesla. „Na Slovensku nám toho, žiaľ, veľa neostalo. Naši sklári sú nami vyškolení, poznajú naše nároky na kvalitu a prevedenie skla a máme veľmi dobrú vzájomnú spoluprácu,“ dopĺňa. 

Spolupracujú aj so slovenskými dizajnérmi, podarilo sa im vytvoriť napríklad kolekciu v spolupráci so štúdiom Mejd, stojanové svietidlo z dielne Juraja Karlíka či dizajn od Ľuba Majera. „Ostatné sú z našej dielne, keďže ‚sme v tom až po uši‘,“ dodáva so smiechom Marianna.

Keďže výroba jedného svietidla je zdĺhavý proces, nejde v ich prípade o „pásovú“ výrobu. Každý klient má možnosť prispôsobiť si rozmer, výšku, farebné prevedenie či dizajn svietidla. 

Zahraničné ťaženie

V Dubaji sa posnažia nalákať zákazníkov na svietidlo Lure, ktoré bude umiestnené na vstupe do slovenského pavilónu. Jeho rozmery sú takmer päť metrov na dĺžku a dva metre na výšku. „Stavali sme na jeho výhodách biodynamického osvetlenia, kde sme naprogramovali úžasné svetelné scény zmien zo superteplej do superstudenej,“ opisuje Slivková. 

Luster Lure bude súčasťou slovenského pavilónu na výstave EXPO 2020. Foto: archív

Prezradila, že vo Fosali momentálne pracujú nielen na nových dizajnoch, ale aj na ďalších riešeniach osvetlenia. Prioritou však pre nich momentálne zostáva, aby sa rodinná firma stala čo najsilnejším hráčom a etablovala sa na zahraničnom trhu.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?