13. októbra 2020

Raňajky zjedz sám, o obed sa rozdeľ s priateľom a večeru nechaj svojmu nepriateľovi. Táto veta patrí medzi staré „babské múdrosti“. Keď Marcel Stieranka a Andrej Briška prišli na to, že raňajky sú pre nich skutočne dôležité, uviedlo to do chodu udalosti, ktoré nečakali. Pred 10 rokmi by si ani nepomysleli, že sa z miešania vlastného müsli stane ich biznis. Dnes v oblasti hriňovských lazov vedú výrobu bio potravín značky Naturiq, ktorá trikrát uspela na medzinárodnej súťaži Great Taste. 

Ako sa začal ich podnikateľský príbeh? Ľuďom sa ho rozhodli rozpovedať na svojom e-shope, kde opisujú svoju cestu za zdravším životným štýlom. Všetko to odštartoval ich „prerod z kancelárskych krýs“, ktoré mali sedavé zamestnania a podceňovali význam raňajok. „Buď sme ich vynechali, alebo sme ich iba odflákli,“ konštatuje Marcel. Zdravotné komplikácie im však postupne otvárali oči. Preto sa rozhodli, že si začnú miešať vlastné müsli z ovsených a obilných vločiek, sušeného ovocia a orechov.  

Domáce müsli z Brezna. Ako z náhody rozbehnúť biznis, ktorý chutí

Prečo sa tento proces rozhodli zobrať do vlastných rúk a müsli si skrátka nekúpili v obchode? „Pred rokom 2010 nebolo možné nájsť müsli, ktoré by neobsahovalo veľa cukru, palmového tuku alebo iných ingrediencií, ktoré v ňom vlastne nemajú čo robiť,“ spomína Marcel. Rozhodli sa siahnuť po bio potravinách, no s ich výberom na Slovensku neboli vôbec spokojní, preto zamierili do Rakúska, odkiaľ sa domov pravidelne vracali s plným kufrom auta. Ich miešané müsli neskôr učarovalo kamarátom, známym i susedom. Prečo ho teda nepredávať, pomysleli si, a v roku 2012 založili značku Naturiq. 

Žiadne marketingové lákadlo

S výrobou bio potravín začali spoločníci v Senci. Počiatočné investície odhadujú na 70- až 80-tisíc eur. „Založili sme byty. Cesta hypotéky bola na začiatku tá najlepšia. Všetko zhltli priestory a suroviny,“ vraví Marcel a dodáva, že pri rozbehu vlastného biznisu mali aj šťastie. Stáli v správny moment na štartovacej čiare, dokázali identifikovať svoju cieľovú skupinu a jej potreby. To je podľa nich dôvod, pre ktorý sa značke Naturiq darilo už od začiatku. V roku 2015 sa rozhodli, že výrobu presunú do Hriňovej, žiadalo sa im opustiť ruch mesta. 

Spoločníci začínali podnikať predovšetkým s müsli, neskôr pridávali ďalšie produkty ako supersnacky či morušový čaj. Foto: archív značky Naturiq

Sprvu si prenajali budovu, ktorá im dnes už patrí, a svojpomocne sa pustili do jej rekonštrukcie. „Konečne to môžeme robiť pre seba, a nie pre niekoho iného. Objekt si pýta svoje, všetko sme v ňom robili od piky,“ upresňuje Marcel. Aktuálne sa na chode a fungovaní značky Naturiq podieľajú dovedna štyri osoby vrátane spoločníkov. Kým Marcel sa venuje vizuálu, chuti a baleniu, Andrej má pod palcom ekonomickú stránku podnikania. I napriek tomu sa obaja zapájajú do výroby, neboja sa vyhrnúť si rukávy a pustiť sa do práce. 

Čo maškrtia dietologičky? Tieto snacky si vyberte pre produktívny deň

Pre spoločníkov je dôležité, aby vyrábali kvalitné a jedinečné bio potraviny. „Nie je to pre nás iba holé marketingové lákadlo. My v ne veríme od začiatku, sme presvedčení o tom, že toto podnikanie má zmysel. V týchto potravinách sa nepoužívajú de facto žiadne chemikálie, ktoré sa bežne objavujú v takzvaných konvenčných potravinách,“ hovorí Marcel. Tiež veria, že zákazníci značky Naturiq sú uvedomelí, chcú prírodné produkty, ktoré obsahujú potrebné živiny, a chápu ich vyššiu cenu. 

Kým na začiatku stavili predovšetkým na vlastnoručne miešané müsli, neskôr pridali do portfólia aj supersnacky, sušené ovocie, morušový čaj, orechy, vločky či semienka. Niektoré produkty išli ruka v ruke s tými predošlými. Napríklad práve supersnacky sú podľa Marcela takmer to isté ako müsli, akurát bez pridaných vločiek a cereálií. „Pri nich sme sa snažili urobiť niečo iné ako obyčajnú študentskú zmes, čo sú vlastne iba želatína a arašidy obalené v čokoláde,“ ozrejmuje.  

Zrelosť je dôležitým aspektom

Nákupy výhradne v Rakúsku sú už pre spoločníkov zo značky Naturiq minulosťou. Ako biznis postupne rástol, Marcel s Andrejom navštevovali rôzne potravinové výstavy v Európe, na ktorých si našli dodávateľov. „Veľa produktov sme si pozháňali krížom-krážom z kontinentov, a často ich berieme priamo od pestovateľov,“ upresňuje Marcel. V podnikaní im totiž záleží na tom, aby mali všetky ingrediencie pre svoje produkty z lokalít, v ktorých je ich pestovanie prirodzené a môžu na mieste dozrieť. 

Andrej a Marcel by si pred rokmi ani nepomysleli, že miešanie vlastného müsli raz premenia na biznis. Foto: archív značky Naturiq

„Cesta ovocia, ktoré má prísť do supermarketu, sa začína tým, že sa pozbiera nezrelé, chemikáliami sa upraví proces a čas zrenia, ktorý sa spustí až vtedy, keď potravina dorazí do obchodu. Je to úplne neprirodzené,“ opisuje Marcel. Spoločníci si preto nechávajú dovážať napríklad mango z Indie, ktoré sa v tejto krajine po dozretí suší na slnku. Vďaka tomuto spôsobu neprichádza o svoje nutričné hodnoty a vitamíny. Tieto faktory a férový prístup k pestovateľom sú pre spoločníkov v podnikaní významné. 

Mandlove sú zdravé sladkosti. Víťazka MasterChef buduje svoju značku

Od začiatku biznisu je vlajkovou loďou značky Naturiq müsli, ktoré podľa Marcela poznajú nielen slovenskí zákazníci nakupujúci v e-shope alebo sieťach potravín Yeme a Kraj, ale aj zákazníci v Nemecku, Španielsku či Japonsku. Za kvalitou týchto produktov si spoločníci stáli natoľko, že ich trikrát prihlásili do medzinárodnej súťaže Great Taste, odkiaľ si zakaždým odniesli ocenenie. Uspieť sa podarilo produktom bio müsli brusnicové, bio müsli Persia – moruša a granátové jablko a bio müsli zázvor – aróniachia. Obľube zákazníkov sa v tesnom závese tešia supersnacky a morušový čaj.  

Výroba značky Naturiq prebieha naplno obyčajne od polovice augusta do polovice mája. Hlavné obdobie zaberie celú jeseň, zimu a jar, ostatné mesiace sú pokojnejšie. Tento rok sa pre pandémiu koronavírusu všetko zmenilo. „Nezaregistrovali sme pokles výroby. Je enormne väčší záujem o bio potraviny,“ konštatuje Marcel. Vlani firma Naturiq vykázala podľa portálu Finstat výnosy vyše 273-tisíc eur a zisk takmer 30-tisíc eur.  

Spoločníci navštevujú rôzne podujatia. Na tejto fotografii je Andrej Briška na veľtrhu Biofach 2020. Foto: archív značky Naturiq

Spoločníci vo svojom podnikaní neradi plánujú príliš dopredu. Nepracujú v korporátnom svete, fungujú vo svojich výrobných priestoroch, preto takéto praktiky nepovažujú za dôležité. Snažia sa, aby si značka Naturiq razila vlastnú cestu. I napriek tomu pridáva Marcel jeden cieľ, ktorý by obaja chceli dosiahnuť: „Chceli by sme dostať svoje müsli na každý raňajkový stôl na Slovensku, pretože práve raňajky ľudia často podceňujú.“

Dobrá rada na záver: Ako na zmenu životného štýlu po vzore spoločníkov zo značky Naturiq? Marcel radí disciplínu pri konzumovaní čohokoľvek. Podľa neho si v prvom rade treba uvedomiť, aké chyby sa dejú pri stravovaní a čo bolo zlé do tohto momentu. Počítať treba s tým, že prechod k niečomu inému bude bolieť, stačí vydržať a myslieť pozitívne. 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?