7. septembra 2021

Či už vediete bežný rozhovor, poradu, školíte, alebo niečo predávate, ľudia vás počúvajú oveľa menej, ako si myslíte a taktiež rýchlo strácajú pozornosť. Preto ak chcete, aby si ľudia naozaj vypočuli všetko, čo im hovoríte a aby si to aj zapamätali, môžete sa naučiť komunikačnú techniku Semafor a jej 5 praktických využití.

Je prirodzené, že ľudia radšej hovoria, ako počúvajú. Hovorenie je príjemné, napĺňa mnohé naše potreby a vyplavuje sa pri ňom dopamín, hormón šťastia. Počúvanie je pre nás, naopak, náročné. Vyžaduje úsilie a sústredenie. Ak chcete, aby vás ľudia viac počúvali, potrebujete im túto „aktivitu“ čo najviac uľahčiť a pochopiť, čo je pri počúvaní v ich silách.

Technika Semafor hovorí, ako dlho ľudia dokážu udržať plnú pozornosť pri bežnej reči a zahŕňa 5 praktických využití a spôsobov, vďaka ktorým vylepšíte svoju komunikáciu. Ak sa ich naučíte, ľudia vás budú počúvať dlho a so záujmom.

Zelená zóna: < 20 sekúnd

  • Pokiaľ nepoužívate pokročilé rétorické techniky alebo štruktúrovanú reč, ľudia vás dokážu pozorne počúvať len prvých 20 sekúnd. To je čas, keď udržia plnú pozornosť aj záujem o to, čo im hovoríte, a pravdepodobne si to aj zapamätajú.

Oranžová zóna: 20 – 40 sekúnd

  • Ľudia strácajú pozornosť a záujem počúvať vás medzi 20. a 40. sekundou. Vtedy sa dostávate do oranžovej zóny a tak ako pri bežnom semafore, začnite brzdiť a zastavte, alebo pridajte plyn a rýchlo dokončite myšlienku, kým príde červená.

Povedať všetko do 20 – 40 sekúnd je však často nemožné. Preto sa nižšie pozrieme na to, ako si tento čas predĺžiť a zduplikovať.

Reklama

Červená zóna: > 40 sekúnd

  • Po 40. sekunde je vysoké riziko, že si poslucháč bude priať, aby ste už skončili, alebo úplne stratí pozornosť. Síce aj ďalej počuje, že rozprávate, no ak už je myšlienkami inde, informácie sa mu nemusia uložiť do krátkodobej pamäte. Taktiež môže stratiť záujem o to, aby s vami v budúcnosti nadviazal konverzáciu.

Preto by ste sa pri bežnej reči mali zmestiť do štyridsiatich sekúnd, alebo využiť techniky, ktorými tento čas výrazne predĺžite aj na desiatky minút:

1. Zapojením ľudí získate nových 40 sekúnd.

Keď rozprávate vy, ľudia vám venujú len čiastočnú pozornosť, ktorá časom klesá.

Ak rozprávajú oni, máte 100 % ich pozornosti. Ich myšlienky sa vrátia do prítomnosti a do daného rozhovoru. Preto vždy, keď ľudí čo i len na chvíľu zapojíte do rozhovoru, získavate nových 40 sekúnd. Môžete to robiť robiť dookola: Hovoriť 40 sekúnd, potom im dať na chvíľu slovo a pokračovať ďalej.

Vhodne zvolenou otázkou si dokonca regulujete rozsah ich odpovede. Je preto na vás, či sa spýtate: „Dáva vám to zmysel?“ alebo „Čo si o tom zatiaľ myslíte?“ Zvolená otázka tak zapojí človeka na taký dlhý čas, aký chcete vy.

Pokiaľ sa niekto pýta vás, odpovedajte stručne do 20 – 40 sekúnd a radšej počkať na ďalšiu otázku. Umožnite druhému človeku spýtať sa len na tie detaily, ktoré ho zaujímajú.

2. Nechajte ich povedať to za vás.

Náš mozog verí nám, nášmu hlasu a našim myšlienkam viac ako ostatným ľuďom. Preto všetko, čo povieme, má pre nás väčšiu váhu ako to, čo nám povie niekto iný.

Ak toto vieme, stačí klásť ľuďom také otázky, aby povedali za nás všetko, čo môžu. Nielenže máme ich plnú pozornosť, ale nimi vyslovené argumenty majú na nich väčší vplyv.

Napríklad namiesto informácií o tom, aké má váš nápad výhody, spýtajte sa priamo dotyčného, aké výhody v tom vidí on. Potom stačí, keď len v krátkosti (do 20 – 40 sekúnd) jeho odpoveď doplníte.

3. Pracujte s hlasom.

Ľudia hovoria rýchlejšie, než dokážu počúvať. Preto ak spomalíte, začnete viac artikulovať, používať pauzy, či skracovať vety, pozornosť udržte výrazne dlhšie a ľahšie. Práve spomalením reči získate viac času na formuláciu stručnejších a ucelenejších myšlienok.

Čím stručnejšie a premyslenejšie budete na ľudí komunikovať, tým menej namáhavé bude pre nich počúvať vás.

4. Využite štruktúru prezentácie.

Len čo potrebujete hovoriť dlhšie než minútu, prípadne hovoríte na viacerých ľudí, ktorí vám nemôžu každú chvíľu odpovedať, je vhodné počas reči využiť štruktúru krátkej prezentácie.

Medzi najčastejšie štruktúry pre bežnú konverzáciu patrí napríklad štruktúra „minulosť-prítomnosť-budúcnosť“. Rozdelíte tak to, čo chcete povedať, na tri samostatné časti. Získavate tak 3-krát po 40 sekúnd, spolu dve minúty plnej pozornosti.

5. Zapojte rétorické techniky.

Profesionálni školitelia či prezentujúci obchodníci a top manažéri potrebujú udržať pozornosť publika desiatky minút. Používajú na to rôzne techniky, ktorými sa môžete inšpirovať aj vy.

Jednou z nich je rozprávanie príbehov, teda tzv. storytelling. Ľudia milujú príbehy a dokážu počas príbehu udržať pozornosť približne 90 sekúnd. Ďalšími technikami je rozprávanie príkladov, metafor, kontrastov a podobne.

Neustálym striedaním týchto techník dokážete udržať pozornosť súvislým rozprávaním až do 18 minút. Pri každej zmene techniky vám beží čas od začiatku.

Osemnásť minút je aj maximálna dĺžka v známych TED Talks, kde rečníkov pripravujú tréneri práve týmto spôsobom.

Pokiaľ potrebujete hovoriť ešte dlhšie, sú na to určené pokročilé nástroje profesionálnych spíkrov.

Reklama

Záver

Technika Semafor vychádza z dlhoročnej obchodnej a lektorskej praxe. Je inšpirovaná štúdiami pozornosti, Dr.Martym Nemkom či pravidlami výťahových prezentácií, ktoré musia mať do 30 sekúnd.

Vďaka tejto technike budete vedieť lepšie pracovať s pozornosťou ľudí a hovoriť tak, aby vás naozaj počúvali. Stačí byť pritom stručnejší, zapájať ľudí do rozhovoru, alebo sa stať lepším rečníkom.

Prispievateľ Peter Strcula 9 rokov a v 9-tich krajinách pomáha podnikateľom, manažérom a obchodníkom dosahovať lepšie výsledky s menšou námahou. Je majiteľom dvoch vzdelávacích firiem s heslom: „Tréningy, ktoré vám zarobia peniaze a budú vás baviť.“ Preškolil viac ako 10 000 ľudí a klientom zarobil viac ako 100 miliónov eur. Špecializuje sa na semináre a tréningy predaja, zvyšovanie tržieb a rozvoj top manažérov.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?