13. februára 2021

Ich manželstvo počas pandémie koronavírusu kreatívne rozkvitlo. Keď Linda a Adam Cisárovci na prelome vlaňajšieho apríla a mája odštartovali projekt Cisarove, tak netušili, aký úspech zožnú ich grafiky fragmentov slovenských miest a lokalít. „Bol to spontánny výsledok nášho spoločného home office,“ vraví s úsmevom Adam. Na novom koncepte pracovali popri zamestnaniach, keďže on pôsobí ako grafický dizajnér a hudobník, zatiaľ čo jeho manželka zamestnaná v inovatívnej firme Kiuub je momentálne čerstvo na materskej dovolenke. 

V rámci projektu Cisarove sa každý drží vlastných úloh. Adam pobavene vraví, že si radšej „nelozia zbytočne do kapusty“, no neustále o všetkom diskutujú a navzájom si pomáhajú. Koniec-koncov, ťahajú predsa v živote a podnikaní za jeden povraz.

Pre manželov je dôležitou hodnotou vzájomný rešpekt. „Uvedomujeme si aj to, že keby jeden druhého vyhodíme z firmy, tak sa o päť minút stretneme v obývačke alebo kuchyni, a to za to nestojí,“ konštatuje s nadsádzkou. 

Fádna stena zívajúca prázdnotou

Z pohľadu Adama je vlastný projekt túžbou a snom každého jedného kreatívca, ktorý sa pohybuje vo vodách reklamnej sféry. Prečo to tak je? Dôvodom je podľa neho v prvom rade sloboda tvorby bez termínov a iných limitov od klientov.

Keď manželia otvárajú príbeh Cisarove, tak Linda priznáva, že nápad tohto konceptu v hlavách nosili už dlhší čas. Nikdy však nebol správny čas na to, aby s ním začali. 

Reklama
Manželia sa pustili počas pandémie do projektu Cisarove.. Foto: Simona Princová

„Obaja sme boli zahltení prácou pre firmy a klientov. Nieže by na spoločnom home office počas prvej vlny pandémie ubudlo, ale začala som si všímať aj iné veci v domácnosti ako doteraz,“ ozrejmuje.

Jej pozornosť upútala prázdna stena v byte, ktorá pôsobila fádnym dojmom. Podľa Lindy si žiadala nejaké oživenie. Okrem toho jej na sociálnych sieťach neušlo, že nie je jediná s podobným problémom. Ľudia totiž vo veľkom začali s úpravami a zveľaďovaním svojich príbytkov. Doťahovali do dokonalosti to, na čo dovtedy nemali čas.

„Začala som rýpať do Adama, aby skúsil zhmotniť to, čo už mal dávnejšie v hlave, aby sa začal venovať aj niečomu vlastnému,“ spomína Linda. Manželia však neostali pri jednej grafike pre seba. Rozhodli sa, že odštartujú projekt Cisarove a prinesú svoje diela na trh. Ich prvé kroky boli pre pandémiu opatrné.  

Keby grafiky neuspeli? Rozdali by ich

Manželia sa spočiatku zhodli na tom, že do rozbehu konceptu nemienia investovať veľký finančný obnos. Radšej si nechali vytlačiť 20 kusov z každej jednej grafiky – ktoré boli pôvodne tri – a šťastie vyskúšali s nimi.

„Smiali sme sa, že ak nebudú mať úspech, tak ich od nás dostanú rodinní príslušníci a kamaráti. Či už sa im to bude páčiť, alebo nie,“ dodáva veselým tónom Linda. To sa však nestalo. 

Pod šikovnými rukami Adama a Lindy vznikajú originálne grafiky. Foto: Simona Princová

Záujem ľudí prekonal všetky ich dovtedajšie očakávania. Objednávky chodili jedna za druhou, a tak neutíchajúci dopyt na začiatku projektu Cisarove vzniesol do života manželov výzvu.

Keďže sa obaja v prvom rade naplno venovali svojim zamestnaniam, bolo pre nich náročné investovať čas a energiu ešte aj do podnikania. „Dodnes nemáme procesy príliš zautomatizované, no našli sme si systém, takže všetko ide ľahšie,“ upresňuje Linda. 

Pri práci na projekte Cisarove sa manželia dokonale dopĺňajú. Kým Adam sa venuje tvorbe grafík, tak jeho manželka má na starosti objednávky, balenie, komunikáciu s ľuďmi, marketingové aktivity či dokonca účtovníctvo.

„Obaja sme si vedomí toho, že Cisarove by nefungovalo iba na jednom z nás. Ja neviem robiť grafiku a Adamovi by vybuchla hlava z toho všetkého naokolo,“ konštatuje Linda s úsmevom.  

Všade samé štvorce, línie a kruhy

V rámci projektu doposiaľ Adam spracoval do grafík napríklad bratislavské dominanty ako Most SNP, UFO, Slovenský rozhlas, Modrý Kostol, Slovenské národné divadlo, Slavín, Kamzík, Obchodnú ulicu, ale aj ďalšie slovenské skvosty, akými sú telgártsky Chmarošský viadukt, banskobystrické Múzeum SNP, košický Dóm svätej Alžbety, štiavnický Morový stĺp, trnavskú Bazilika svätého Mikuláša či tatranské Štrbské pleso. 

Pri práci na vlastnom projekte sa dvojica dopĺňa. Vedia, že jeden bez druhého by to nezvládli. Foto: Simona Princová

Všetky grafiky projektu Cisarove vznikajú na základe fúzie vizuálnych princípov Bauhaususuprematizmu či konštruktivizmu, kde v popredí stoja geometrické tvary.

„Všetky tieto s architektúrou súvisiace avantgardné hnutia prvej polovice 20. storočia majú charakteristické východiská, ktoré sa istým spôsobom podobajú, prelínajú či na seba nadväzujú,“ vysvetľuje zanietene Adam.  

Vzápätí vraví, že v koncepte ide o akési zjednodušovanie reality do najzákladnejších geometrických tvarov. Po pôvodnej kolekcii predstavili manželia trojdielny cyklus IZO, ktorý zobrazuje Spišský hrad, Mohylu a Devín.

Kým dovtedy boli všetky grafiky v 2D, v tomto prípade prišla na rad 3D ilúzia a nový spôsobom zobrazenia priestoru. Ako sa to podarilo? „Pomocou izometrického zobrazenia perspektívy,“ dopĺňa Adam. Tlač grafík prebieha v Trnave a Bratislave.  

A čo ďalej? Progres a priazeň umeleckej obce

Najväčší záujem majú zákazníci podľa Lindy o grafiky zobrazujúce bratislavské fragmenty. Považuje to za prirodzené, keďže mnohí ľudia pôvodom z iných kútov krajiny strávia aspoň zlomok svojho života v hlavnom meste, napríklad počas štúdia na vysokej škole.

„Neustále je dopyt po grafike Kamzíka, ktorá sa nám vypredala ako úplne prvá,“ opisuje. Manželia sa často stretávajú s otázkami, či v budúcnosti plánujú v grafikách zobrazovať aj zahraničné dominanty.  

Cisárovci majú plné ruky práce, no prežívajú krásne obdobie, keďže sú z nich čerství rodičia. Foto: Simona Princová

A ako znie ich odpoveď? „Možno áno, možno nie,“ vraví Linda a jedným dychom dodáva: „Naše nové návrhy a nápady sú skôr intuitívne. Jednoznačne sme chceli začať doma, bolo to pre nás prirodzené. V našej krajine a mestách je veľký potenciál, aj keď si uvedomujeme, že veľa diel a zobrazení už vytvorených bolo. Neberieme ich ako konkurenciu, ani sa nechceme stavať do pozície konkurentov. Každý tvorí inak. Sto ľudí, sto chutí.“

Reklama

Manželia nezaspali na vavrínoch a majú mnoho plánov. Pre Adama je dôležité, aby sa koncept posúval vpred v oblasti technológie a marketingu. „Ide o zlepšovanie technológie tlače, experimenty povrchovej úpravy grafík, formátov či farieb,“ menuje.

Hneď však dopĺňa, že by sa radi dostávali do priazne umeleckej obce. „Naposledy nám spravila radosť  Galéria Jána Koniarka v Trnave, keď zaradila naše grafiky z vlastnej iniciatívy do stálej expozície,“ uzatvára. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?