2. augusta 2021

Nie je prekvapením, že uchádzači o zamestnanie sa často počas pracovného pohovoru cítia menejcenní, napriek tomu, že sú hnacou silou na trhu. Zamestnávatelia tradične na pohovoroch dominovali, lebo vedeli, že pracovných miest je málo a mohli situáciu ovládať.

Časy sa však radikálne zmenili. Pandémia spôsobila vysokú mieru nezamestnanosti, čo viedlo k jednému z najkonkurencieschopnejších trhov za posledných 20 rokov, v ktorom dominujú kandidáti. Oni sú tí, ktorí si teraz vyberajú spoločnosti na základe flexibilného pracovného času, možnosti práce z domu, firemnej kultúry, profesionálneho rastu či benefitov.

Napriek tomu sa mnohí uchádzači zo zúfalosti zamestnajú v toxickej spoločnosti, dôsledkom čoho je zničenie duševného zdravia, šťastia a v niektorých prípadoch to vedie k tomu, že úplne odídu z daného odvetvia. Tomu všetkému sa dá predísť, ak by si pri hľadaní zamestnania uvedomili, akých chýb sa dopúšťajú.

Tu sú tri podstatné chyby, ktoré uchádzači o zamestnanie v zúfalstve robia:

1. Ignorujete varovné signály na pohovore.

Ľahko prehliadnete, že pracovná príležitosť môže byť toxická, ak neviete, na aké varovné signály sa pri pohovore zamerať. Aj ja som pracovala na toxickom pracovisku, videla som varovné signály na pohovore, ale ignorovala som ich.

Reklama

Zúfalo som potrebovala prácu a myslela som si, že to nebude až také zlé, keď do spoločnosti nastúpim. Skončilo sa to však tak, že presne tie varovania z pohovoru mi nakoniec zničili duševné zdravie. Zo spoločnosti som odišla a prehodnotila som, kam sa kariérne budem poberať.

Varovné signály:

  • Podľa reči tela osoby vedúcej pohovor vidíte, že sa na vás vôbec nesústredí alebo ju vôbec nezaujíma, čo hovoríte (prevracia očami, vyzerá otrávene, pôsobí nepohodlne a pod.).
  • Vyhýba sa odpovedi na otázky, odpovedá neurčito alebo opakuje dookola to isté.
  • Keď sa opýtate na firemnú kultúru, odpovie vám len všeobecne.
  • Protirečí si a/alebo si jednotlivé osoby vedúce pohovor protirečia navzájom.
  • Sťažuje sa na svojich zamestnancov a/alebo kritizuje bývalých zamestnancov, ktorí na danej pozícii pracovali.
  • Na pozícii nie je možnosť kariérneho postupu alebo cieľov.
  • Osoba vedúca pohovor nie je schopná jasne vysvetliť povinnosti a očakávania na danej pozícii.
  • Pohovor je neorganizovaný a chaotický, každý hovorí o niečom inom a je zrejmé, že viazne komunikácia.
  • Neposkytujú zaškolenie alebo tréning.
  • Osoba vedúca pohovor je dominantná a nenechá vám priestor na kladenie otázok.
  • Osoba vedúca pohovor mešká alebo na poslednú chvíľu preloží pohovor.

Ak si budete všímať varovné signály počas pracovného pohovoru, budete sa vedieť lepšie rozhodnúť, či je to pre vás tá správna pracovná príležitosť.

Ak sa na pohovore vyskytne iba jeden zo zmienených signálov, nemusí to vždy znamenať problém. Je dôležité, aby ste vedeli, do čoho idete, ak máte v danej spoločnosti pracovať.

2. Nezistíte si dopredu nič o spoločnosti.

Zistenie si informácií o potenciálnom zamestnávateľovi zahŕňa viac, než len vyhľadať si spoločnosti na Googli a pozrieť si, aké majú hodnotenie. Dôkladné preskúmanie spoločnosti má mnoho výhod.

Budete sa cítiť istejšie a viac pripravení na pohovor, ale taktiež lepšie pochopíte, či je to pre vás tá pravá spoločnosť. Okrem toho zistíte, či sú hodnoty spoločnosti v súlade s vašimi hodnotami a ako sa stavajú k sociálnej nespravodlivosti.

Ako si preklepnúť zamestnávateľa?

  • Navštívte ich LinkedIn stránku, aby ste videli, ako dlho priemerne zamestnanci ostávajú v spoločnosti.
  • Prečítajte si negatívne aj pozitívne hodnotenia na internete.
  • Vyhľadajte si informácie o vedúcich pracovníkoch, manažérovi a členoch tímu na LinkedIn či iných sociálnych sieťach. Je to výborný spôsob, ako nájsť spoločnú reč s ľuďmi, ktorí s vami budú viesť pohovor.
  • Zistite, aké sú základné hodnoty spoločnosti, aké majú vízie a ciele, aj to, či sa zhodujú s tým, čo hľadáte.
  • Vyhľadajte si ich na sociálnych sieťach, aby ste videli, ako komunikujú s ľuďmi, ktorí na ich príspevky reagujú, ako aj ich odpovede na negatívne hodnotenia, ak nejaké majú.

Ak ide o startup, vyhľadajte si informácie o jeho zakladateľovi, aby ste zistili, aké ďalšie spoločnosti vlastní. Ja som raz urobila chybu, že som prijala pracovnú ponuku bez toho, aby som si overila zakladateľovu predošlú firmu. Až po tom, ako som tam začala pracovať, som zistila, že mal veľmi zlú reputáciu a zle zaobchádzal s ľuďmi.

Keď som napísala jeho meno do Googlu, šokoval ma feedback týkajúci sa zlého zaobchádzania s jeho klientmi a zamestnancami. Keby som si ho preverila predtým, ako som začala v jeho firme pracovať, vyhla by som sa toxickému pracovnému prostrediu.

Corporate Responsibility Magazine zverejnil, že 69 % uchádzačov o zamestnanie by nešlo pracovať do spoločnosti so zlou reputáciou, ani ak by boli nezamestnaní.

3. Nekladiete správne otázky.

Väčšina uchádzačov o zamestnanie si neuvedomuje, že pracovný pohovor je obojstranný. Je to príležitosť pre kandidáta aj zamestnávateľa, aby sa o sebe navzájom viac dozvedeli a zistili, či si vyhovujú. Bohužiaľ, kandidáti stále považujú pohovor za zúfalý pokus predať sa a ignorujú varovné signály.

Najväčšou chybou uchádzačov o zamestnanie je, že sa pýtajú veľmi všeobecne. Práve na pohovore môžete zistiť najdôležitejšie fakty o pracovnej pozícii, kultúre spoločnosti aj to, aký vzťah vládne medzi manažérom a tímom.

Trefné otázky, ktoré vám pomôžu:

  • Čo sa stalo s človekom, ktorý pracoval na tejto pozícii predtým? Ako dlho na nej pracoval, než odišiel? A čo ten pred ním?
  • Všimol som si v online hodnoteniach, že ľudia spomínali vo vašej spoločnosti toxické prostredie a ohováranie zo strany vedenia. Môžete mi o tom povedať viac? Ako pracujete na zlepšení?
  • Dávate spätnú väzbu? Ako ju sprostredkúvate? Prijímate aj feedbacky od zamestnancov?
  • Ako ste využili feedback od zamestnancov na vylepšenie pracovného prostredia?

Nebojte sa siahnuť hlbšie do ich odpovedí. Po pohovore si nechajte nejaký čas na spracovanie toho, čo ste sa dozvedeli. Popremýšľajte nad pochybnosťami, otázkami alebo obavami, ak nejaké máte.

Ďalším krokom by malo byť kontaktovanie prijímajúceho pracovníka, aby vám na tie otázky odpovedal. Najdôležitejšie je, aby ste urobili rozhodnutie, z ktorého budete mať dobrý pocit a nerobili ho len zo zúfalstva.

Článok vyšiel na Forbes.com. Autorkou je prispievateľka .

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?